Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Antal hunde
#1
Hej Formænd
I vores konsortie er vi uenige om hvormange hunde der skal være på en fællesjagt (fuglejagt)
Nogle holder på indholdet i jagtloven,- hvor der blot skal være en apporterende jagthund
Jeg mener at der skal være 1 apporterende hund pr. 3 jægere
Kan I hjælpe ?
Mvh cgj
Svar
#2
Jagtloven gælder. At det kan være fornuftigt at have flere hunde med er jeg enig i. Men grundlæggende nævner jagtloven intet om antallet af hunde.

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Som Max også siger, så er der intet krav til antallet. Jeg synes personligt det lyder voldsomt med 1 hund pr 3 jægere, medmindre man forventer at der kommer virkeligt meget vildt for.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Det kan være ret fedt at være på jagt 1-1, så er der masser af tid til at hundene kan restituere mellem såterne. Alt for ofte må de samme hunde arbejder hele dagen.
Svar
#5
Hej cgj

Lidt provokerende:
Hvis I mister anskudte fugle, har I for få eller for dårlige hunde...

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Er der rigtig mange fasaner, kan det være en stor ulempe at have løse hunde. Man risikerer at der letter alt for mange fugle, alt for hurtigt.

Er der normalt med vildt, så skal der jo bare hunde nok med til at man kan afsøge såterne rimeligt effektivt. Jeg har flere steder set at der bliver sendt 3-4-5 hunde ind i en remise på måske bare 2-3000 kvm. Det er ikke effektivt, hvis hundene render over i hinanden. Hundene skal helst ikke komme for tæt på hinanden, da det er distraherende for selv gode hunde. Man risikerer at stående hunde bare støder vildtet op eller at vildtet slet ikke bliver rejst, selvom der pulser hunde rundt overalt.

Min erfaring er at små jagter med 1-2 fornuftige jagthunde er bedre (man ser mere fuglevildt og får bedre skudchancer) end store jagter med mange hunde med "individuelle kvaliteter" (som når folk kommer slæbende med skødehunde og overvægtige labradorer).
Svar
#7
På vores jagt er vi oftest omkring 24 jægere på de store konsortiejagter.
Følges mit forslag vil det betyde 4 drivende hunde + 4 apporterende hunde.
Vores jagt består af mose og skrup og vil ikke kunne afvikles med 2-3 hunde.
De dage hvor alle hundefolk udebliver bliver jagten derfor noget begrænset - her ville det være rart med en lovændring.
Som Max rigtigt nok fremhæver er det lovligt at afholde konsortiejagt,- hvor der skal skydes 150 fugle med 1 hund....
Men er det nu også forsvarligt - jeg mener det ikke ??!!
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by cgj

På vores jagt er vi oftest omkring 24 jægere på de store konsortiejagter.
Følges mit forslag vil det betyde 4 drivende hunde + 4 apporterende hunde.
Vores jagt består af mose og skrup og vil ikke kunne afvikles med 2-3 hunde.
De dage hvor alle hundefolk udebliver bliver jagten derfor noget begrænset - her ville det være rart med en lovændring.
Som Max rigtigt nok fremhæver er det lovligt at afholde konsortiejagt,- hvor der skal skydes 150 fugle med 1 hund....
Men er det nu også forsvarligt - jeg mener det ikke ??!!



Er det virkeligt nødvendigt med en lovændring? Jeg tænker, at man kan tage en snak om det i konsortiet, og hvis man ikke kan blive enige med de andre, så kan man jo vælge at finde et andet konsortie. [?]

Det er meget få jagter jeg deltager i, hvor der ligefrem er for mange hunde, jeg syntes ofte det modsatte er tilfældet. Umiddelbart, så tænker jeg at 1 hund pr. 3 jægere er i underkanten, men det afhænger jo meget af terræn og mængden af vildt der skal apporteres fra vanskelige steder. Jo flere hunde, jo flere pauser kan der gives til de hunde der trænger til det.

Christian
Svar
#9
Man skal jo starte med at se på jagtens størrelse, antal ha, deltagere og forventet mængde af vildt der kan jages og skal apporteres.

Generelt så kan der ikke være for mange hunde. Det er jo jagtlederens ansvar at afholde en jagt og han kan godt bede folk om at koble hunden hvis de ikk arter sig.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by unknown

Generelt så kan der ikke være for mange hunde. Det er jo jagtlederens ansvar at afholde en jagt og han kan godt bede folk om at koble hunden hvis de ikk arter sig.



Ikke enig. Hunde skal have plads til at arbejde. Man kan jo selvfølgelig se hvordan første såt gik, men det er jo også træls hvis den bliver ødelagt at for mange hunde eller dårlige hunde(fører).

Jeg så i weekenden, hvordan en spaniel fint kunne drive 8 ha sammenhængende skov af. Der kom i hvert fald fasaner op hele tiden og ræve, råvildt og harer kunne også flytte sig[^]
Svar
#11
Ja ja du er meget katagorisk i din indsigt omkring at have hund med på jagt. Nu er verden større end de 9 ha du går på jagt på. Og derfor vil jeg blot sige at der er mere end en god måde at gå på jagt med hund på. Fordi du syntes din måde passer dig og du ikke giver ret meget plads til andre holdninger end din egen. Så er du faktisk i stor risiko for at miste en hel del gode jagtoplevelser. Ingen er nogen sinde kommet først ved at gå i andres fodspor. Selv om alle mand møder op med hund er det stadig jagtlederens ansvar at bestemme hvilke hunde der skal slippes hvor, hvornår og hvor længe. Og det er sku noget lort hvis din guldhund jokker et søm op i foden.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by unknown

Ja ja du er meget katagorisk i din indsigt omkring at have hund med på jagt. Nu er verden større end de 9 ha du går på jagt på. Og derfor vil jeg blot sige at der er mere end en god måde at gå på jagt med hund på. Fordi du syntes din måde passer dig og du ikke giver ret meget plads til andre holdninger end din egen. Så er du faktisk i stor risiko for at miste en hel del gode jagtoplevelser. Ingen er nogen sinde kommet først ved at gå i andres fodspor. Selv om alle mand møder op med hund er det stadig jagtlederens ansvar at bestemme hvilke hunde der skal slippes hvor, hvornår og hvor længe. Og det er sku noget lort hvis din guldhund jokker et søm op i foden.



Der kan selvfølgelig være rigtig mange hunde til rådighed uden det skader noget. Nu tolkede jeg det oprindelige spørgsmål, som hvor mange hunde der skal på jagt og ud i terrænnet (og ikke sidde som reserve eller udelukket af anden god grund).

Jeg synes blot aldrig det har været en særlig/god oplevelse at se, hvad jeg mener er, for mange hunde søge en såt af. De fleste jeg går på jagt med, har en meget afslappet tilgang og det gør ikke noget at hundene får lang tid til at søge selv små stykker af. Det er måske fordi vi ikke har så meget jagt og derfor gerne vil have en dag til at gå[Big Grin] Men jeg synes nu det er både sjovt og hyggeligt.

Men det er da helt rigtigt, at det er godt at have en reservehund eller to[Smile] Især på store jagter. Det er bare ikke alle steder, der bliver sagt fra, når der står en masse ivrige hundefolk med de bedste intentioner. Sådan har jeg det også selv[:o)]

Jeg har ingen guldhund, men jeg har til gengæld engang været på jagt på et kæmpeterræn på mindst 12 ha[Wink]
Svar
#13
Kanon.

Tror sku ikke at en hund kan være nok når vi går igennem en 10 ha sennepsmark, eller roemark.

Antallet af hunde afhænger ofte af de inviterede gæster. Skal vi ikke lukke den der.
Svar
#14
Tjaa..

Jeg er stort set holdt op med at gå på fællesjagter med hagl-våben ... Men der var engang .. [:I]

Min oplevelse af "hundeholdet" er at "før i tiden" ( 20 -25år siden .. nok) var der altid mindst en eller 2 rigtigt gode hunde (i reglen ruhår eller spanieler) med på jagterne med 10 - 15 deltagere, og en eller to "løstgående familiehunde" (oftest Labrador)

Generelt synes jeg at vi dengang oftest ikke havde et reelt problem med "de løstgående familiehunde" Selvom de måske var lidt "ustyrlige" hjalp de alligevel med til at få lidt mere vildt på vingerne, og fik også hentet meget af det faldne/anskudte vildt

Jeg mindes heller ikke at jagtlederne dengang havde nogen "berøringsangst" over at bede en hundemand om at få koblet hans "raket uden pind" hvis det gik for livligt til .. [Big Grin]

Det har ændret sig en del, og flere af de seneste jagter jeg har været på har der været en efter min mening alt for stor fokus på at genne rundt med hundene (og deres ejere...) oftest fordi flere af "hundefolkene" var indviteret med "fordi man skal have en hund eller to mere med" og som jeg har set det fordi jagtlederne mener at vide mere om hvor vildtet er end hundenes næser ..[B)]

Det skyldes nok at der efterhånden er så mange "livsstils-jægere" med... folk der ikke er vokset op med hverken jagthunde eller jagt, men som har gået på et hav af kurser, og læst en masse jagtbøger ...
På den sidste fællesjagt jeg var med på, var der 11 selvudnævnte "eksperter" på jagt .. inklusive 3 hundefolk -- Jeg har aldrig selv gået meget op i fællesjagter med haglvåben, så jeg holdt mine meninger for mig selv. Jeg har ikke længere jagthund, så på det punkt holdt jeg også tand for tunge .. jeg nøjedes med at lytte og observere og endte den jagtdag med at beslutte ikke tage imod flere "perifere" invitationer til fællesjagter...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
antal er ikke så vigtig men så vidt jeg husker står der EGNET hund i loven måske der skulle stå egnet hund og fører [Wink] min mening er at antal ikke er afgørende det er der imod kvaliteten af hunde og deres føre og at hunde fører er realistiske omkring deres formåen og erfaring.
Svar
#16
Kære Dravis
Meget velskrevet - og meget rigtigt.
Mvh.
cgj
Svar
#17
Kan vi så ikke lukke tråden med at der skal IKKE laves regler om antallet af hunde. Der er rigeligt med regler i forvejen og den frie jagtret bliver mindre og mindre fri [V]

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Kære Dravis
Meget velskrevet - og meget rigtigt.
Mvh.
cgj
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)