Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg af riffel
#1
hej hvad vil man anbefale af kalibervalg,
en riffel der skal bruges til nordisk jagt samt til lidt
jagt i Skotland og Afrika
Hjorte i herhjemme og i Skotland
Vildsvin i Tyskland og Sverige
og Rådyr
dog ikke på det helt store vildtarteri Afrika
valget er mellem 308Win, 7 mm Remington og 300 WM
og hvis der i fremtiden kun må bruges blyfri,
skal riflen kunne stabilisere Kobber kuglerne

Hvorfor skyde en ladning stålhagl i rådyr, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#2
Hvorfor ikke 30-06

Hvis ikke denne kan bruges ville jeg vælge 7mm rem mag

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#3
30.06

7mm RM er en langholds patron til bjergjagt. Den er et dårligt valg som allround kaliber. Så hellere 300WM

--
FKF

ANNA
Svar
#4
Basse, du har rodet i myretuen[Big Grin]

8x68S, uden at blinke og nævneværdige forbehold - altid gennemskud og ingen flugtafstand, billig trænings ammo (du kan kun holde til at skyde 5 skud). Brugtværdien er også høj, det er som et katolsk ægteskab, du kommer af med skyderen igen.

30-06 og 308W, måske en eller anden 7mm med volumen. Hold dig, for Gud skyld, fra alt hvad der hedder noget med Magnum, du brænder meget krudt af til ingen nytte.

k&b Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#5
tak for input, er der andre gode forslag,

Hvorfor skyde en ladning stålhagl i rådyr, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#6
Det er ikke så let at svare på, da der er mange flere parametre der bør overvejes.

Er det planen, at den skal forsynes med en lyddæmper?

Lader du selv patroner, eller er det kun købe ditto?

Har du ønske om et riffelfabrikat der fremstilles i pågældende kaliber?

Har du krav om, at det skal være en kort lås?

For at starte bagfra, så er der kun 308W at gøre godt med. Et godt kaliber der klare det meste, og hvortil der kan købes patroner overalt. Desuden kan der købes træningsammo. til overkommelig pris.

Uden at have undersøgt det, så kan der være amerikansk rifler, som mangler nogle af de europæiske kalibre. Hvis det er tilfældet, så er det 308W eller 30-06S. Begrundelsen for en 308W dækker også 30-06S, dog med noget mere rekyl.

Lader du selv patroner, er alt andet lige meget. Krudt og kugler koster stort set det samme, uanset kaliber. Hvis ja, ville jeg overveje kal. 7x64 meget. Det er et fantastisk kaliber, som ligger imellem 308W og 30-06S hvad rekyl angår, men virkningsmæssigt ligger tættere på 30-06S.

Hvis riflen skal forsynes med lyddæmper ville mit valg stå mellem 308W, 30-06S og 7x64S.
308W er den der er mindst følsom ved afkortning af piben, hvorimod de to andre taber mere hastighed ved afkortning af piben.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#7
Der er ikke planer om lyddæmper med mindre det bliver en 300WM
Jeg lader selv patroner så pris på trænings amu er ikke så vigtig
tænker på en Sakko , Tiga eller Schultz & Larsen
og ingen krav om kort lås

Hvorfor skyde en ladning stålhagl i rådyr, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#8
Afhænger i høj grad også af budget.

Du kan få en gammel Svejtsisk rettrækker millitærriffel i kaliber 7,5mm, eller lign. for under 1000kr, du kan sikkert endda finde en gammel russisk Mosin Nagant 7,62x54R, billigere. Disse rifler kan og må, skyde det hele, bortset fra de helt store afrikanske dyr.

På den anden side kan du gå ud og bruge 50.000kr på en luksus jagtriffel.

Så er der alt muligt ind imellem.
Syntes du skal gå til din våbenhandler og prøve dig frem. Mit eneste råd til dig er: Brug gerne flere penge på kikkert end på riffel!!
Hvis du ser på brugte rifler kan du mange steder prøve at skyde med dem.
Der er jo desværre en del som første gang får købt en riffel de bliver bange for PGA rekyle.
Det er ikke sikkert at du er "rekylling", men det er en meget dum fejl at benægte rekylskræk hvis den findes ved dig.

Hvis du lader selv, kan du jo bare gå ind og se på de forskellige kalibres kuglevægte og energi, så er det op til dig selv at vælge et kaliber der overholder det du ønsker af det, og et kaliber du kan håndtere, og ramme med uden at "mugge" i skuddet.

Som sagt plejer det at være budgettet der sætter begrænsningerne, hvilket sikkert også er en, ikke helt ubetydelig, faktor for dig. Personligt vil jeg hellere bruge pengene på praktisk jagt end på fancy grej.
Når dette er sagt, vil jeg heller ikke gå på jagt med et våben jeg ikke stoler 100% på.

Sonny
Svar
#9
Er det din første riffel eller står der allerede noget i skabet?

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
hej
hvad med 8x57 den kan vel også bruges ?
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#11
hej
hvad med 8x57 den kan vel også bruges ?
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#12
jeg godt kender ikke 8x57 så godt, den kaliber er den god til bjergjagt i skotland,

Hvorfor skyde en ladning stålhagl i rådyr, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#13
Hej Bo Bo , riflen er til min søn en stor fyr så lidt rekyl går nok,
vi har en Leopold kikkert VX3 3.12 56 med lys dot som skal monteres på.
det skal ikke være en luxsus riffel til 50 tusinde men gerne
en brugt til omkring 10.000

Hvorfor skyde en ladning stålhagl i rådyr, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#14
Jamen så er det jo bare at prøve sig frem, man kan få nogle fantastisk gode brugte rifler for 10.000kr.

Lad os lige sige du bruger en 300WM til jagt i de skotske bakker:

Med 180gr projektil og indskudt på 150m, vil den sætte kuglen Ca. 15 cm under på 250m

Tilsvarende vil en 8x57S med 180gr projektil ramme Ca. 20 cm under på 250m

Ved naturligvis ikke hvor langt du vil skyde, men hvis du kommer længere ud bliver forskellen naturligvis større.
Personligt har jeg ingen problemer med at skyde på længere hold.
Sidste drivjagt i Karoo efter springbukke var de nærmeste skud omkring 225m og de længste lidt over 300m.
Jeg skød 15 springbukke med min 9,3x62. Ammoforbrug 15 skud, så det passede jo egentligt ret godt sammen selv om nogle påstår 9,3ern ikke kan skyde på de lidt længere afstande.

Folk ønsker en riffel i et kaliber der er velegnet til det hele, og det findes bare ikke. Dog er det sådan at hvis man kender sit våben, kan man med succes bruge det til (næsten) det hele, også selv om det måske ikke er det absolut optimale.
Det vigtigste er efter min mening at man vælger det man er godt tilpas med at have i hænderne.

Sonny
Svar
#15
hej BOBO ja det giver jo noget at tænke over.
mon en 7 mm Rem vil være et valg og kraftig nok til
hjorte og vildsvin og kan den håndtere en kobberkugle som vi skal bruge i tyskland, kobberkugler er som bekendt længere for at holde den samme vægt

Hvorfor skyde en ladning stålhagl i rådyr, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#16
Det er der ingen problemer med. Det afhænger af kuglens placering, altså en 7rm leverer rigeligt med energi hvis du vælger en god kugle til vildtarten.
Svar
#17
Du både, må og kan, bruge en kobberkugle fra 6,5x55 til alt vildt, de fleste steder i Tyskland.

6,5mm blyfrie kugler kan uden problemer skyde både kronvildt og vildsvin, men er desværre ikke lovlige til det her i Danmark.
For at fremtidssikre vil det helt klart være en fordel med en 7mm, den sikre også at du må bruge blyfri kugler lovligt til alt vildt her i Skandinavien.

Om din 7mm kan håndtere en kobberkugle ved du vist nok først endeligt når du prøver, der er jeg ikke den rette at spørge. Der er skrevet en del om kobberkugler og præcisions-problemer forskellige steder i dette forum.
Min personlige erfaring med kobber er at de nye Barnes skyder fint i min 308 og 9,3er, men de sætter på skiven som kolort ligger på en mark, hvis de kommer ud af min lille .222rem.

Om det bliver 7mm-08, eller 7mm Rem eller noget ind imellem, er kun op til hvad din søn foretrækker.
Personligt er jeg ikke den store tilhænger af magnum, og foretrækker kalibre med mere moderat hastighed, da jeg ikke anser hastighed som en overvældende vigtig faktor i at slå et stykke vildt ihjel. Hastighed, sammen med høj BC er til gengæld en god faktor i at nedbringe fejlbedømmelser på meget lange skudhold. Da jeg meget sjældent skyder på ret meget mere end 300m, er hastighed ikke så vigtig for mig.

Nå ja, efter min mening ar kaliberet ikke så vigtigt hvis bare det overholder lovgivningen. Det er som sagt langt vigtigere at man føler sig godt tilpas med sit våben, både fysisk og mentalt.
Derfor er der, efter min mening, ingen vej udenom at skulle ind til våbenhandleren og have våbnet i hånden for at kunne vælge rigtigt.

Sonny
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by bobo

6,5mm blyfrie kugler kan uden problemer skyde både kronvildt og vildsvin, men er desværre ikke lovlige til det her i Danmark.

Sonny



Vrøvl. Hvis de overholder vægt og energikravet er de selvfølgelig lovlige. Der er flere fabrikater på markedet som ingen problemer har med det. Bl.a kan du uden trykproblemer lade en 9 gram Sonic til over 900 m/s, så den holder rigeligt energikravet. En 9 gram Nosler Partition skal over 835 m/s for at holde 2700 joule.

Men du har da ret i at visse kobberkugler enten ikke findes i 9 gram eller mere samt at de kan være svære at få højt nok op i fart

--
FKF

ANNA
Svar
#19
6,5x65: Alt andet lige, så kan det kun lade sig gøre ved at monokuglerne har mindre friktion end normal kugler med en vægt på 140/9,1. Hvis man er så fremtids bekymret og tror på at DJ igen laver en unødig studehandel, kan man jo bare købe en riffel med en kaliber der opfylder kravene med en rimelig margen.

Minimum må være en 7mm med en god hylster volumen.

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#20
308W.
Utroligt præcis og meget nem at lade med høj precision.
Skotske hjorte dør af en 9,7 grams kugle, så du kan også skyde langt nok med en 308W.
Og i hele verden kan du forsyne dig med ammo.

Det er bare det mest alsidige kaliber til dyr under 300 kg.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)