Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg af riffel
#21
Citat:quote:

Originally posted by KGSAKO

308W.
Utroligt præcis og meget nem at lade med høj precision.
Skotske hjorte dør af en 9,7 grams kugle, så du kan også skyde langt nok med en 308W.
Og i hele verden kan du forsyne dig med ammo.

Det er bare det mest alsidige kaliber til dyr under 300 kg.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt



Helt enig, med mindre du vil skyde decideret storvildt, kan du klare det meste med .308W. Nu skriver du ikke hvad du til skyde, men du kan jo koebe en riffel hvor du kan skifte pibe og saa have en .375 Ruger med i bagagen hvis du vil skyde storvildt.. - Eller laane dig frem, da det sikkert ikke flere gange om aaret du faar brug for den grove?

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#22
INDISKUTABELT 308w: Skudt alt fra bjørne og asiatiske storkeilere ned til ræve ned dette kaliber, som jeg opfatter som en moderniseret 30.06, grundet kortere låsefang og stort set samme energiafgivelse.
Verdensrekorden på 300 m bane er forøvrigt sat med 308w, mig bekendt, så mon ikke det rækker til højlandsjagt i Skotland? ;-)
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by kka

INDISKUTABELT 308w: Skudt alt fra bjørne og asiatiske storkeilere ned til ræve ned dette kaliber, som jeg opfatter som en moderniseret 30.06, grundet kortere låsefang og stort set samme energiafgivelse.
Verdensrekorden på 300 m bane er forøvrigt sat med 308w, mig bekendt, så mon ikke det rækker til højlandsjagt i Skotland? ;-)



Hvis det virkelig var indiskutabelt, hvorfor er der så allerede mange forskellige svar i denne tråd ?

300 meter banerekorden er vel også ret ligegyldig når det drejer sig om jagt. Der kan da sagtens finde mange kalibere der er ultra præcise men uegnet til jagt på større vildtarter.

Jeg ville nok vælge en .30 cal om det så er .308 eller 30-06 det er en smagssag. Jeg lader selv og valgte derfor 30-06 da den kan en lille smule mere.

Men om det er .308 eller 30-06 så kan du også få ammo alle steder, Hvilket kan være et problem, hvis man vælger noget af det lidt mere sjældne.
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by kka

INDISKUTABELT 308w: Skudt alt fra bjørne og asiatiske storkeilere ned til ræve ned dette kaliber, som jeg opfatter som en moderniseret 30.06, grundet kortere låsefang og stort set samme energiafgivelse.
Verdensrekorden på 300 m bane er forøvrigt sat med 308w, mig bekendt, så mon ikke det rækker til højlandsjagt i Skotland? ;-)



Hvad enten det er indiskutabelt eller ej, så er jeg enig i at det er en perfekt kaliber hvis man gerne vil kunne "det hele", og også gerne vil have en kort pibe til dæmperen.

Mindre rekyl end en 30-06 gør ingenting [Big Grin]

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#25
en ting er energi og projektils terminal virkning, men mht skotland så er det vinden der batter før det kommer så langt..dvs mindst afdrift er også mindst usikkerhed mht varierende vind. En kammerat havde 308 med og jeg en 8x68 (9g kobber kugle) ved ca 200m, forskel ca 10cm afdrift ved stærk vind. Skulle vi ud på 300m som vi var på en anden jagt der oppe = en hel del mere (der var jeg dog med 6,5x55 .. dvs nu med opskåret kammer for mere fart) -> 6,5mm (tror også 7mm) ligger rigtig fint mht mulighed for rigtig høj BC jagtprojektiler (så spørgsmål om de skyder godt i pågældende riffel..kan være tricky nogen gange)

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Basse

hej hvad vil man anbefale af kalibervalg,
en riffel der skal bruges til nordisk jagt samt til lidt
jagt i Skotland og Afrika
Hjorte i herhjemme og i Skotland
Vildsvin i Tyskland og Sverige
og Rådyr
dog ikke på det helt store vildtarteri Afrika
valget er mellem 308Win, 7 mm Remington og 300 WM
og hvis der i fremtiden kun må bruges blyfri,
skal riflen kunne stabilisere Kobber kuglerne

Hvorfor skyde en ladning stålhagl i rådyr, når man kan skyde dem med riffel.



Vi mangler info !!

Er du motiveret for ET bestemt system/stil fx Rem 700, Winchester 70, Tikka T3 eller Sako 75 ? Stainless ? træskæfte ?

Hvis du fx kan lide Tikka T3, så er der kun EN lås-længde og så er det jo fint med det lidt større maskinrum i 3006 vs 308, selvom piben er kort:
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=34970

Andre systemer giver kortere låslængde til fx 308w kontra 3006 og dermed kortere og stivere lås.

[Image: Pibe_Kaliber.png]

Mvh Pete
Svar
#27
Citat:quote:

7mm RM er en langholds patron til bjergjagt. Den er et dårligt valg som allround kaliber. Så hellere 300WM


Sludder ...

7 mm RM kan sagtens fungere som "universal-kaliber" - Den kan lades med et ret bredt udvalg af kuglevægte og også med kobber-kugler.

Den er ikke nødvendigvis en "smadre-kaliber" på mindre vildt og kortere afstand, specielt ikke med de lidt tungere kugler.

Jeg har ladet til et par bekendte, som har brugt 7 mmRM som deres universal-kaliber. En af dem har udelukkende brugt samme kugle til alt, nemlig 170 grains Oryx .. ladet til samme hastighed som Normas fabriksladning.
Med denne kugle har han skudt alt fra ræv over råvildt og kronvildt til større plainsgame i Afrika .. og adskillige vildsvin ..
Jeg har set både råvildt, dåvildt og kronvildt skudt med denne kombi og så ikke værre kød-ødelæggelse end fra f. eks 30-06 eller 308 --

Om den er "bedre" som universal-kaliber end .308 eller 30-06 ved jeg ikke, den har en væsentlig ulempe overfor .308 og det er prisen på købe-ammo.

Og så ER det jo en Magnum med mavebælte .. [:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Citat:quote:

7mm RM er en langholds patron til bjergjagt. Den er et dårligt valg som allround kaliber. Så hellere 300WM


Sludder ...

7 mm RM kan sagtens fungere som "universal-kaliber" - Den kan lades med et ret bredt udvalg af kuglevægte og også med kobber-kugler.

Den er ikke nødvendigvis en "smadre-kaliber" på mindre vildt og kortere afstand, specielt ikke med de lidt tungere kugler.

Jeg har ladet til et par bekendte, som har brugt 7 mmRM som deres universal-kaliber. En af dem har udelukkende brugt samme kugle til alt, nemlig 170 grains Oryx .. ladet til samme hastighed som Normas fabriksladning.
Med denne kugle har han skudt alt fra ræv over råvildt og kronvildt til større plainsgame i Afrika .. og adskillige vildsvin ..
Jeg har set både råvildt, dåvildt og kronvildt skudt med denne kombi og så ikke værre kød-ødelæggelse end fra f. eks 30-06 eller 308 --

Om den er "bedre" som universal-kaliber end .308 eller 30-06 ved jeg ikke, den har en væsentlig ulempe overfor .308 og det er prisen på købe-ammo.

Og så ER det jo en Magnum med mavebælte .. [:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"



og 7mmRM er ligeså universal som 308 at mange bruger den til feltskydning og skydebiograf --- NOT

Dravis, du kommer ikke uden om at (bæltede) magnum kalibre er til langhold. De kan levere det samme på 200-300 meter som leverpostej kalibrene kan på 100 meter, så det er vist dig der vrøvler, uanset hvor mange bekendte du har der bruger de hurtige kalibre [Smile]

--
FKF

ANNA
Svar
#29
hej igen hvad med en 300 VM
vil den ikke være god kaliber, når vi måske om nogle år skal gå over til ren kobber kugler, jeg tænker på at en kaliber med mindre diameter vil kuglerne måske blive for lange og ustabile for at holde den samme vægt, eller er det for voldsom, prisen på patronerne har ikke den store betydning for en hjemmelader,
basse

Hvorfor skyde en ladning stålhagl i rådyr, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Basse

hej igen hvad med en 300 VM
vil den ikke være god kaliber, når vi måske om nogle år skal gå over til ren kobber kugler, jeg tænker på at en kaliber med mindre diameter vil kuglerne måske blive for lange og ustabile for at holde den samme vægt, eller er det for voldsom, prisen på patronerne har ikke den store betydning for en hjemmelader,
basse

Hvorfor skyde en ladning stålhagl i rådyr, når man kan skyde dem med riffel.



Egentlig prøver du at "eat the cake and have it"

Du søger en universalriffel der klarer fra råvildt til hjorte og afrikansk vildt. En 300WM er meget overkill til råvildt og mindre antiloper. Til større afrikansk vildt og hjorte er den passende.
Men der er ikke noget af det du nævner du ikke kan skyde med en 308/30.06 med en kobberkugle.
Og kommer du til feltskydning eller i skydebiograf bliver du træt af den 300 WM

--
FKF

ANNA
Svar
#31
Hvis du vælger 300 Win Mag bør du ubetinget genoverveje en lyddæmper. Jeg synes rekylen i en udæmpet 300 WM. er rædselsfuld [xx(].

Jeg ville til enhver tid vælge 6,5x55 Awesome. Den dræber lige så godt som eller bedre end både 308W og 30-06, og den har en ballistik der ligner 300WM til forveksling.

...og hvad så hvis vi en dag får forbud mod blyprojektiler så vi skal bruge solids? Tjae, så tror jeg på, at kravene til projektilvægt/anslagsenergi ændres tilsvarende. Solids holder bedre sammen end gammeldags blødnæsede projektiler, så man kan sagtens gå et nummer ned i vægt uden at få mindre gennemtrængningsevne. Det kan sagtens indbygges i lovgivningen, og det tror jeg helt sikkert Jægerforbundet kan få igennem til den tid.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#32
Lasse Lego

Du har ret. De arbejder faktisk på det- At sænke kravet til kuglevægt med homogene kugler. Og der har været udført forsøg dermed.

Det holder liv i den gode gamle 6½træls er århundrede til

--
FKF

ANNA
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by FKF

Lasse Lego

Du har ret. De arbejder faktisk på det- At sænke kravet til kuglevægt med homogene kugler. Og der har været udført forsøg dermed.

Det holder liv i den gode gamle 6½træls er århundrede til

--
FKF

ANNA


Ssshhhyyysss for f. da - nu er den jo ved at komme ned i pris, selv i forretninger - netop kontra ovenstående[8D]

CP
http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#34
ok så bliver det nok en 308 win eller en 7 mm Remington
valget kommer til at stå i mellem, der er været rygter om i sverige at 6,5x55 er lige lille nok til Elg,

Hvorfor skyde en ladning stålhagl i rådyr, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Basse

valget kommer til at stå i mellem, der er været rygter om i sverige at 6,5x55 er lige lille nok til Elg,



Det er der så nogen der har glemt at fortælle svenskerne. Det er stadig den kaliber der skyder flest elge.
Elgen ved det heller ikke, så han lægger sig når han får en Alaska i maskinrummet.

--
FKF

ANNA
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by FKF

Citat:quote:

Originally posted by Basse

valget kommer til at stå i mellem, der er været rygter om i sverige at 6,5x55 er lige lille nok til Elg,



Det er der så nogen der har glemt at fortælle svenskerne. Det er stadig den kaliber der skyder flest elge.
Elgen ved det heller ikke, så han lægger sig når han får en Alaska i maskinrummet.

--
FKF

ANNA


Omkring 99% af alle elge, der er skudt i Sverige de sidste 100 år, er skudt med 6,5x55

CP
http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#37
@Basse, hvis du tænker i 7mm, er der også 7x64 eller 280Rem, som er super velafbalancerede kalibre til Europæisk og meget Afrikansk vildt.

Sonny
Svar
#38
En 375 H&H med 200 grains, når det skal gå stærkt, 250-270 grains til lidt mere allround, og 300 grains Solids, til tykhuderne.

Med en Hornady 270 grains, der lister derudaf, med 2870 fps, der rammer den 24 cm lavt, på 250 meter, ved indskydning, på 150 meter.
Så kun knap 10 cm værre, end en 308'er.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#39
I nogle svenske undersøgelser fra 1980`erne og 90´erne kan man beskrive, at flugtafstanden for elge efter første skud i gennemsnit var 43 meter for 6,5x55, 41 meter for 308W og 47 meter for 30-06. Antallet af afgivne skud pr. nedlagt elg var 1,57 for 6,5x55 og 30-06, mens det var 1,67 for 308 W.

Selvom der indgår flere tusinde elge i undersøgelserne, synes jeg egentlig ikke man kan konkludere andet, end at de tre kalibre er meget tæt på at være lige effektive til at nedlægge elge.

Derfor mener jeg, at enhver diskussion om, om 30-06 har mere power end de andre, eller om 308W er bedre end 6,5x55 hører til ved jagtfrokosten. I praksis har det ingen betydning hvilken af kalibrene du slår ihjel med, de kan det samme.

Så i det lys har jeg personligt valgt at gå med 6,5x55 fordi træningsammunition er billig, rekylen er behagelig og rækkevidden er lang. Whats not to like? Jeg har også en 308W for den kan bedre end 6,5´eren tåle at få piben kortet ned så lyddæmperen ikke gør riflen uhåndterligt lang. Valget kommer mest an på, hvad man vægter højest, men jeg ville aldrig vælge noget magnum som all round riffel.

Der er en grund til, at de kedelige standardkalibre er så udbredte, og den er, at de udgør det gyldne kompromis mellem de mange forskellige parametre du kan skrue på.

Jeg har også haft magnumkalibre og specialrifler. Det er lidt som at køre Jaguar: Meget fedt at prøve, men i længden bliver man træt af at fylde benzintankene så tit [:I]

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#40
@LasseScout

Det vil jeg gerne se på skrift.

/Rolin

PS: Du kan maile mig på rolin@image.dk

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)