Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
US: Lettere til gang til lyddæmpere ?
#1
[Image: gunsilencer_102-1999.JPG?uuid=S6OykODwEeakUxnsSz0Jug]
Donald Trump Jr. fires a rifle equipped with a SilencerCo silencer during a visit to the company in Utah. (--/Courtesy of SilencerCo)

[Image: asa_edu_map_0616161.jpg]

Her er et link til artikel, der er kritisk overfor at lette adgangen til lyddæmpere i USA.

Uddrag:

Gunfire — loud, sharp, rude, abrupt — is an important safety feature of any firearm. From potential victims who seek to escape a mass shooting to a hiker being alerted to the presence of a hunter in the woods, the sound warns bystanders of potentially lethal danger. Yet gun advocates insist there is a greater danger: hearing loss by gun owners.


The Hearing Protection Act, which would remove federal registration and identification requirements for those seeking gun silencers, has received the blessing of President Trump’s son, Donald Jr., and the welcome of the gun-friendly 115th Congress

Further proliferation of silencers would also have the commercial benefit of boosting gun sales, because most existing guns do not have the threaded barrels necessary to attach them.
Så i USA kan man ikke skære gevind i piber, der er monteret ? ![:o)]

Kritisk artikel om lettere adgang til lyddæmpere i USA
https://www.washingtonpost.com/opinions/the-nra-wants-to-suppress-one-of-guns-most-important-safety-features/2017/01/22/5a7140fc-dcd7-11e6-ad42-f3375f271c9c_story.html?utm_term=.99e0c8fcf68f

The American Suppressor Association (ASA)

http://americansuppressorassociation.com/about/

Hearing Protection Act
https://www.congress.gov/bill/115th-congress/house-bill/367/all-actions?r=21

Kunne være spændende at høre om der er øget fokus på dæmpere ved årets SHOT SHOW - NA, er du der ? eller har du spillet alt bort [Wink]

Mvh Pete
Svar
#2
Argumenterne holder ikke. Når du står et stykke væk, kan du næsten ikke høre forskel på et dæmpet og et udæmpet riffelskud. Det er vist anti-gun lobbyen der pr. definition er imod alt hvad der kommer fra NRA og Trump..

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Argumenterne holder ikke. Når du står et stykke væk, kan du næsten ikke høre forskel på et dæmpet og et udæmpet riffelskud. Det er vist anti-gun lobbyen der pr. definition er imod alt hvad der kommer fra NRA og Trump..

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.



Du er et vrøvlehoved.
På alle afstande, og i næsten alle vinkler, er der meget tydlig forskel på lyden med og uden lyddæmper.
De eneste som påstår andet er "knold og Tot" i jægerforbundets video [B)]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#4
Ja, OK, men du er i hvert fald ikke et sekund i tvivl om, at det er skydning du hører. Så argumentet holder stadig ikke.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
I december deltog jeg i en drivjagt i Tyskland. Der var mange danske jægere med, men på samlingspladsen om morgenen så jeg ingen med lyddæmper på.
Under jagten kunne jeg tydeligt høre at 4-5-6 stykker skød med dæmper. Efter jagten gik jeg hen til en flok danske jægere der var i gang med deres gullash. Hvaøhh, der er nogen der bruger dæmper, eller hva? Jo jo, var svaret, men det kan Försteren jo ikke høre, var svaret. Nå, men det kunne jeg da........stor måben [:o)]

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Ja, OK, men du er i hvert fald ikke et sekund i tvivl om, at det er skydning du hører. Så argumentet holder stadig ikke.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.


Et udæmpet skud kan generelt høres 5-10 gange sålangt væk, som et dæmpet riffelskud.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#7
Hvis man fjernede alt hvad der havde med AR15 fra Shotshow, så var det nok ikke så meget større end Odense messen.[Wink]
Men der var helt klart meget stor focus på at fremvise deres lyddæmpere. På næsten alle våbenrelaterede stande blev der vist lyddæmpere, eller sad der lyddæmpere på indtil flere rifler.

Det var dog lidt sjovt, hvor lidt variation der var på de forskellige modeller..
Men generelt var der tale om ret lange frontmonterede dæmpere til en hel fantasilion pr styk. Og generelt forklarede de om hvor fantastisk stærke og holdbare de var. Samtidigt med at de gjorde en dyd ud af at fortælle om hvilke kalibre de var "ratet" til. Og at hvis de skulle bruges til voksne kalibre, ja så skulle man i stedet vælge den endnu større og endnu dyrere model, som jo selvfølgeligt byggede endnu længere frem

Og Ja jeg har set nok enarmede tyveknægte for resten af mit liv.
Sjovt nok syntes de at være forprogrammerede, så de gav næsten altid lidt overskud de første 10 træk. Herefter gik det ned ad bakke.
Men reelt kunne man statistisk holde pengene hjemme, hvis man bare skiftede maskine for hver 10 spil. Hvor man så Cashede ud, og derefter indsatte bonen i den næste maskine.
Og tro mig jeg har en voldsom spilleerfaring efter at jeg uden skånsel formøblede 20 $ i et hug på hele turen.
Til sidst opfattede man spillemaskinen som noget lige så naturligt som græs på plænen, eller træer i en Svensk skov (selv om jeg til tider kunne komme i tvivl om hvad der er flest af.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by n a

Et udæmpet skud kan generelt høres 5-10 gange sålangt væk, som et dæmpet riffelskud.



Du har stadig kuglestøjen, og f,eks. en full power 308'er giver et "kugleknald" i omegnen af 140dBa, målt 10 meter fra projektilbanen, ved kuglehastigheder fra ca. 400 m/s til 1200 m/s

[Image: bulnoise.GIF]

Så er du rimeligt i skudretningen, så hører du skuddet(Kuglestøjen), langt længere, end bare mundingsbraget.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
I august måned havde vi en lidt pudsig oplevelse på en Feltskydning. På en af stationerne var vi ude at markere nærmest parallelt med nabo stationen. De skød videre pga. en lav vold som dannede sikkerhedsafskærmning. Midt i alt larmen trak vi på skuldrene og smilede og glædede os over at vi på hele holdet skød med dæmper modsat holdet bagefter os hvor ingen tydeligvis skød med dæmper.
Efter vi havde markeret mødte vi holdet fra den foregående bane og der viste det sig at tre af dem skød med dæmper. Vi havde ikke kunnet høre forskel på dæmpede og uddæmpede skud i den vinkel vi befandt os.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

I august måned havde vi en lidt pudsig oplevelse på en Feltskydning. På en af stationerne var vi ude at markere nærmest parallelt med nabo stationen. De skød videre pga. en lav vold som dannede sikkerhedsafskærmning. Midt i alt larmen trak vi på skuldrene og smilede og glædede os over at vi på hele holdet skød med dæmper modsat holdet bagefter os hvor ingen tydeligvis skød med dæmper.
Efter vi havde markeret mødte vi holdet fra den foregående bane og der viste det sig at tre af dem skød med dæmper. Vi havde ikke kunnet høre forskel på dæmpede og uddæmpede skud i den vinkel vi befandt os.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"


Det svarer meget fint til mine første erfaringer med lyddæmper, som dog ligger + 25 år tilbage i tiden. Vi var i gang med at indskyde en riffel med dæmper på en privat bane, og i stedet for at traske 100m ud og 100 m hjem for at markere, gik jeg 20-25 m til siden for skiven hvor jeg kunne stå dækket bag et dige. Jeg troede at skytten i mellemtiden havde afmonteret dæmperen, så højt lød skuddene. Det havde han ikke, men jeg må tilstå, at vi heller ikke skruede den af for at sammenligne. Blot hæftede jeg mig ved, at lyden var meget dæmpet ved skytten, men ikke så dæmpet ved skiven.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
I gamle dage hvor der var manuel markering med markorerne i en markoergrav fik man da helt klart en lektion i kugleknaldet. Mundingsknaldene var ret svage og ret bloede i lyden (i hvert fald paa 2 og 300m), men naar kuglerne passerede gennem skiven gav det et temmeligt hoejt og skarpt knald.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#12
Away form firing point, in the direction of bullet flight:
Crack - time - BOOOM = "unsupressed"
(Direction of "BOOM" fairly easy to judge/pinpoint)

CRACK - time - booom = "Suppressed" (or shot fired behind walls /banks e.t.c)
(Direction of "boom" difficult to judge/pinpoint)

This ONLY works with SAME distance and angle from observation to firingpoint..

-- sakset pr. hullet hukommelse fra en eller anden amerikansk "Sniper Manual"

Din ører er bedre til at høre differencer end absolut lydtryk --

Der er også stor forskel på hvilke kalibre der bliver skudt med, om de er "overbore" og har højt mundingstryk o.s.v.

Min erfaring er at kun med brug af subsonisk ammo, er man nogen gange i tvivl om at det er et skud man har hørt--
No such thing as "whispering death" -- Bortset fra en veltunet og dæmpet bue .. [Wink]

Og ja .. Amerikanerne er helt ok med at en lyddæmper pt. koster +5000 kr -- da de skal betale en "tax" på $ 200 for hver lyddæmper, og alle de amerikanske fabrikanter har fået bildt dem ind at en "ordentlig, effektiv dæmper" er hundedyr. Samt at en dæmper kun dur, hvis man ikke kan smelte den med en M60 på fuld auto --

Modulære dæmpere er stort set "no-go" i USA på grund af BATF's regler omkring "parts for suppressors" og regler for alt muligt omkring reparation og udskiftning af dele..

Selv i stater hvor dæmpere er lovlige gælder BATF's "tax-stamp" og baggrundscheck, og mange "game wardens" o.s.v. i stater hvor det er lovligt at jage med dæmper, ser med megen mistro på dem.. Der er tit eksempler på at jægere har fået påbud om at afmontere deres dæmpere, selvom de var lovligt ejet og lovlige til jagt i området. Der har sågar være konfiskationer ...

Så .. i USA lever de stadig i fortiden m.h.t. dæmpere --

Man kan godt grine lidt af det med "manglende gevind" på piberne men i mange år var det ulovligt på "assault weapons" og ulovligt at lave på flere våbentyper og er det stadig i Californien (hvor lyddæmpere så også er forbudt)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)