Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tilladelse til US Karabin?
#1
Jeg vil gerne udvide våbensamlingen med en US Karabin i original stand (dvs UDEN plombering og svejsning og andre gyseligheder). Det skal selvfølgelig være 100% lovligt! Kan man evt. få en tilladelse til at måtte bruge den på udlandsjagt og på skydebane herhjemme?

Tak for hjælp!

Mvh U.T.
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#2
Ja, det kan du nemt. Eneste problem er, hvis du i forvejen har en halvautomat i kaliber .30, for ACØ/ACV tolker for tiden bestemmelserne på den måde, at man som udgangspunkt altid får tilladelse til den første halvautomat i en kalibergruppe, men der skal argumenteres for nummer to. Hvad de helt præcist forstår ved en kalibergruppe er ikke helt klart, men du kan i hvert fald nemt både have en halvautomatisk salonriffel og en halvautomatisk jagtriffel.

Jeg har også hørt om jægere der har fået lov til at have både en Garand i kaliber 30-06 og en carabin i .30M1 Carbine ved at argumentere for, at der er stor forskel på hvor kraftige kalibrene er, og hvad de efter jagtloven må bruges til, selvom de begge er i kaliber .30.

Du ansøger bare om tilladelse til jagt som til enhver anden jagtriffel. Der står altid på tilladelsen, at hvis det er en halvautomat, må den kun bruges til jagt i DK hvis den er forsynet med en permanent anordning der begrænser den til to patroner. Du behøver ikke argumentere for, at den er til jagt i udlandet. Det giver sig selv hvis den ikke er plomberet.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Det kan man i hvert fald hvis den har affektionsvaerdi. Jeg kender et par som arvede en fra en af foraeldrene, som havde vaeret i en af de kendte modstandsgrupper og derfor havde en fra den tid. Hans kodenavn er ridset i bunden af forskaeftet. De har natiurligvis jagttegn og andre vaabentilladelser i forvejen.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
det er nu stadigvæk en omgåelse af loven:
halalautomater er ulovlige i DK. Hvis man mener at have behov/lyst til at bruge en sådan i udlandet på drivjagt kan man få en tilladelse til dette formål + at man må bruge den til nødvendig indskydning og træning.
jeg vil sætte en min gamle jagthat på, at de fleste mili lignende automater incl us carabinerne aldrig har været med på jagt udenfor landets grænser pga lille caliber eller manglende præcision.

det ville være dejligt om der blev lettere tilgang til SKV tilladelser så formålet blev reelt.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Eller som i flere andre lande tilladelse til at samle på våben...
Svar
#6
Det passer ikke hvad du skriver Strom. Halvautomater er ikke ulovlige i Danmark, og det er ikke en omgåelse af loven at have dem på jagttilladelse selvom man ikke går på jagt med dem i udlandet. Hvis man har geværet lovligt, har man ikke pligt til at bruge det.

Prøv at se, hvor mange jægere der indberetter et blankt 0 i jagtudbytte hvert år. Det er ikke en omgåelse af loven at de har jagtvåben.

Men jeg er enig med dig i, at det ville være skønt hvis man kunne samle på krigsvåben incl. halvautomater, og hvis man kunne få dem på SKV til historisk skydning eller andre konkurrencer. Eller hvis man bare simpelthen lod være med at blande sig i, hvilken begrundelse folk har for at have et våben, men gav tilladelser til de der opfylder kriterierne for at have en våbentilladelse, og så kunne man for resten sidde og pudse på dem, samle på dem, konkurrere med dem eller gå på jagt med dem efter lyst og behov.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Jeg har netop d.d. modtaget et afslag fra ACV på en ansøgning til en US karabin. Det til trods for, at jeg kun har tilladelse til én halvautomatisk salonriffel i forvejen.

Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#8
Hvad er begrundelsen for afslaget?
At du har en i forvejen?
Svar
#9
Hvordan er det egentligt med en US karabin. Hvilken type jagt i udlandet, kan den lovligt anvendes til.
Overholder den anslagskrav til dyr større end råvildt.?


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#10
Med Hornady Critical Defense FTX 110 grain (7,1g) overholder lige netop kravene, til Råvildt, med 803 Joule, på 100 meter.
http://www.hornady.com/store/30-M1-CARBI...GR-FTX-CD/
http://www.hornady.com/assets/files/ball...istics.pdf

Håndladninger kan sikkert også holde, de 800 Joule.
Men en 9+ grams kugle og 2700 Joule+ Glem det.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Hvad er begrundelsen for afslaget?
At du har en i forvejen?



Sagsbehandleren fandt ikke min begrundelse god nok, samt at jeg i forvejen besidder en halvautomatisk salonriffel .22LR

Den kommer videre til forbundet[^]

Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by P226

Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Hvad er begrundelsen for afslaget?
At du har en i forvejen?



Sagsbehandleren fandt ikke min begrundelse god nok, samt at jeg i forvejen besidder en halvautomatisk salonriffel .22LR

Den kommer videre til forbundet[^]

Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18



Hvilken begrundelse og forklaring gav du for at opnå tilladelsen???
Hvis du gider, ville jeg gerne se din motivation.
Og på den anden side. Hvis det udelukkende er baseret på det sjove i at have en sådan pangbøsse. Og ikke et reelt behov for til jagt i udlandet. Er det måske ikke den bedste sag at bruge for forbundet.
Men derimod burde man arbejde for en accept af tilladelser, til baneskydning.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#13
Enig med NA, så vidt jeg husker var det de historiske skytter og deres foreninger som var bange for at tage kampen op om halvautomaterne, som det er nu er det slet ikke historisk at skyde med amputerede fhv. Halvautomater, det er ikke engang sjovt kun et irritationsmoment ....
Svar
#14
Hvordan står sagerne m.h.t. Halvautomater egentligt lige pt. ???

Jeg har hørt en masse rygter om at flere enten har fået blankt afslag, eller fået svar retur om at de skal aflevere en masse "yderligere begrundelser" for at få tilladelse til en halvautomatisk riffel.

Herunder oplysninger om specifikke steder i udlandet hvor de vil anvende våbnet til jagt, og om man har handicap der udelukker eller besværliggør betjening af repeter-våben.

Jeg har ikke hørt om begrænsninger begrundet i at man allerede har halvautomater på tilladelse.. ??

GØR jægerforbundet reelt noget ved det her? --

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by P226

Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Hvad er begrundelsen for afslaget?
At du har en i forvejen?



Sagsbehandleren fandt ikke min begrundelse god nok, samt at jeg i forvejen besidder en halvautomatisk salonriffel .22LR

Den kommer videre til forbundet[^]

Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18



Hvilken begrundelse og forklaring gav du for at opnå tilladelsen???
Hvis du gider, ville jeg gerne se din motivation.
Og på den anden side. Hvis det udelukkende er baseret på det sjove i at have en sådan pangbøsse. Og ikke et reelt behov for til jagt i udlandet. Er det måske ikke den bedste sag at bruge for forbundet.
Men derimod burde man arbejde for en accept af tilladelser, til baneskydning.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



Jeg sætter stor pris på dit tilbud n a. Jeg vil meget gerne sende dig sagsagten på pm.
Jeg tror dog alligevel ikke, at jeg vil forhøre mig hos forbundet. Som beskrevet i tråden kommer riflen jo nok ikke til at blive brugt ret meget grundet kaliber / præcision.

Jeg mener, at der må være sager med afslag, som er mere principielle end min sag. F.eks. et afslag på en BAR til drivjagt o.l.

Dog irriterer det mig, at det er den enkelte sagsbehandler som afgør om man får tilladelse. Mit afslag startede "Jeg har besluttet..." [B)]

Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)