Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Når man skal aflive sin hund
#1
Jeg har en lab. På 11,5 år som jeg desværre skal tage afsked med .
Er der nogen der har erfaring med om det er bedst med hagl eller riffel?
Vil meget gerne have det skal gå stærkt og mindst svineri ,det er jo noget være møg, men ønsker ikke at trække ham til dyrlægen , vil heller fingere en jagt også bang.
Svar
#2
Du behøver ikke trække ham til dyrlægen, de fleste dyrlæger kommer gerne ud til dig og gør det stille og roligt - helt uden svineri.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#3
@anker

Som Boryx skriver, er det ikke noget problem at få en dyrlæge til at ordne det i hjemmets trygge rammer.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Mine hundreds har fået en kaliber 22 i panden mens de spiser leverpostej. Meget effektivt, minimalt med svineri, men det svier i øjnene så tårerne triller [V]
Og vær forberedt på at fjederen i halen arbejder for sidste gang [:0]

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Jeg har en gang skudt en af mine hunde, det sker aldrig igen[^]
Lidt føleri[:I]: man har haft en jagtkammerat i en årrække og man skylder den(og sig selv) at afskeden foregår på en ordentlig måde, man har siden anskaffelsen vidst at dagen ville komme og tro mig, det sidste man har lyst til når man i forvejen er ked af det, er at få lavet noget lort og være nødt til at skyde igen.Derfor, ring til dyrlægen og få lavet en aftale om at han kommer på hjemmebesøg, når hunden er død så lad evt. andre hunde i husstanden tage afsked.Det kan godt være at ovenstående er noget følelses pjat, men jeg tror at etellerandet sted accepterer de at den er væk.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#6
bruger en 17´r i nakken under nogle godbidder i skoven, derefter en mere i hjertet for at være helt sikker.
som Max skriver er der derefter en stund med tanker og rigtig træls humør

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Vil også anbefale at få besøg af dyrlægen,fremfor at skyde den selv.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Nu får jeg nok på puklen af alle de dyrlæger der er her på VTF.
Men jeg synes simpelt hen at det er uanstændigt at dyrlægen tager 6-800 kr for at aflive en hund. Jeg har hørt priser over 1000 kr for en stor hund.
Nu må I kalde mig nærig, men jeg skal ikke financiere dyrlægens Ferrari når min Fido er blevet for gammel.
I sidste uge betalte jeg 1420,- kr fordi min hund havde spist rottegift og skulle have et brækmiddel. Det tog et kvarter og selve konsultationen var 985,- + moms for det kvarter. Det er 5000 kr i timen. Det er fandme mere end en advokat skal have.
Og så undrer vore lokale dyrlæger sig over at vi kører til Tyskland . Her ligger priserne under halvdelen af DK.
Jeg kan blive ved, men jeg vil ikke betale de overpriser længere. Det er ved at være billigere at skyde hunden og købe en ny. (Ironi)
Til Kima. Jeg har respekt for din holdning, men jeg stoler nok på mig selv til at jeg ikke skyder forbi på 1 cm afstand. Tårerne kommer først bagefter.

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Giv den en pølse på jorden og når den bøjer hovedet, skyd den så i nakken(så du rammer den forlængede rygmarv) med en kal 22. Har skudt adskillige hunde på den måde og skuddet er momentant dræbende. Skud nr 2 er overflødigt, med mindre der er tale om et honnørskud for en falden jagtkammerat.
Til Max 2.0: Mig bekendt kører dyrlæger ikke rundt i Ferrarier - tværtimod er det mit indtryk( har flere dyrlæger i omgangskredsen), at deres timeløn ligger lavt i forhold til deres uddannelse, arbejdstider og personaleudgifter mm.
Har du noget statistisk belæg for, at veterinærer toppet lønstatistikken i DK
Selvfølgelig er det billigere i Tyskland - har læst at i dagens JP, at mindstelønnen er 41kr!!!
Der er vist ingen i dette forum, der ville acceptere dette......
Svar
#10
Her er lidt fakta, noget nyt noget gammelt.

http://www.lonstatistik.dk/lonninger.asp...rlage-4385

http://infolink2003.elbo.dk/DVT/dokument.../15516.pdf

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artike...kerne.html

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#11
Min kone er ansat som klinikassistent i et dyrlægecenter.
Det er bestemt ikke mit indtryk, at det er en guldrandet forretning. Husk på, at selv om den enkelte timeløn måske er rimelig høj, er der jo en masse spildtimer - det er jo ikke samlebånds arbejde.

CP
http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
Der er ikke noget galt i at aflive en hund ved skydning, det har jeg selv gjort når det var nødvendigt. Rigtigt udført er det den hurtigste metode. Dog vil jeg anbefale at du får en jagtkammerat til det, som ikke er så følelsesmæssigt involveret som du vil være når det skal ske.

Jeg kan anbefale at tage hunden med derud hvor den skal begraves og begynde at grave hullet. Hunden vil altid være interesseret i at snuse til den nyopgravede jord, og mens den gør det kan den aflives med et skud fra et haglgevær. Skytten skal stå bagved hunden og skyde den i nakken, det er den sikreste måde at ramme hjernen på. Skyd ikke forfra, hunden kan hurtigt flytte hovedet og man kommer nemt til at ramme for langt fremme, så man kun beskadiger næsehulen og kæberne.

For en sikkerheds skyld bør geværet være ladt med en ekstra patron, men normalt er der ikke brug for den. Du kan ikke undgå at det sviner, men når det sker ned i hullet kan hunden nemt lempes ned sammen med den jord der er blevet blodig, og så er det ikke så slemt.

Jeg beklager hvis det er barsk læsning, det er der ikke rigtig noget at gøre ved. Det understreger nok behovet for at få en god kammerat til det.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
halløj Lasse
jeg ville ikke turde overlade det til en ven - og heller ikke gøre det for en ven.
er der noget der går galt må det kun være en selv der er ansvarlig

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Er 100% enig med Lasse i metodevalg.
Og med Strom. Den slags må man klare selv - det er et af de få privelegier der er ved at være (elsket) hund i modsætning til vi "civiliserede - at der er nogen der tager ansvaret for os, også når vi ikke kan mere og kun er en byrde for os selv og andre. Jeg kunne ikke lade et elsket væsen følges på den sidste tur med fremmede, det være de sig dyrlæger/jagtkammerater eller andre.
Mvh Frederik

Med venlig hilsen
Frederik
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by rolin

Her er lidt fakta, noget nyt noget gammelt.

http://www.lonstatistik.dk/lonninger.asp...rlage-4385

http://infolink2003.elbo.dk/DVT/dokument.../15516.pdf

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artike...kerne.html

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"



Der kan man se. Dyrlæger tjener kun små 800.000 om året. Men jeg er ligeglad med statistik. Jeg forholder mig til hvor meget jeg skal af med. Og det har de sidste par gange ligget på 5000 kr i timen eller mere. Min kone fik aflivet en hest. Dagen inden gav dyrlægen den en livsforlængende indsprøjtning til 2400 kr for 10 minutters arbejde. Medicinen virkede ikke og dagen efter kostede aflivningen flere tusind kroner.

Hende der klarede rottegift opkastningen beklagede at prisen var 1420kr. Hun var flov over at tage så meget. 10 år tidligere med en anden hund, med samme problem kostede det 700kr
Men jeg synes vi skal lukke tråden nu inden jeg kommer for højt op i gear. Der er kommet mange brugbare svar.
PS: det kan aldrig være mit problem at mindstelønnen i Tyskland er lavere ens i DK. De må de selv forhandle sig frem til. Bajerne og bilerne er osse billigere, så tingene hænger sammen.

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Mange tak for jeres input. Efter som det er min første hund, vidste jeg ikke man kunne få dyrlægen hjem for at aflive hunden. Så dyrlægen er bestilt
Svar
#17
@anker
Mange af mine kunder vælger også at få en dyrlæge hjem når tiden er inde, jeg skal også lige sige at en del af mine kunder der også er jægere selv vælger at ordne dette selv.

Da min ældste hund blev akut syg, hun blev lagt i sin kurv og kørt ind til dyrlægen som aflivet hende i kurven bag i bilen, det der var sværest var at selv kremere hende, men når jeg ser tilbage på dette, så er det jo det jeg også gør for mine kunder.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by anker

Mange tak for jeres input. Efter som det er min første hund, vidste jeg ikke man kunne få dyrlægen hjem for at aflive hunden. Så dyrlægen er bestilt



Puha jeg føler med dig. Jeg har selv en gammel dreng på 11.5 år der begynder at vise alderstegn. [B)][V]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#19
@ M@x: Du får ingen kritik af mig for at kritisere dyrlægernes priser, det er der da god grund til. Lige for øjeblikket er der igen fokus på området. Jeg så i Pengemagasinet i går hvordan de shoppede priser på sterilisering af en hunkat. Det svingede fra under 1.000,- til over 2.000,- kr.

Som jeg ser det, skyldes det forskellige prioriteringer hos de praktiserende dyrlæger. Et dyrehospital der investerer i CT-scanning, digital røntgen, et fuldt udstyret laboratorium og døgnvagt skal jo have pengene ind et sted fra, og så kommer de nemt til at tage overpris for "standardtingene" der ikke kræver brug af disse faciliteter.

En ældre klinik eller en helt nystartet der vælger at "skumme fløden" ved kun at tage standardoperationer, vaccinationer og den slags ind, og måske endda kun have åbent i dagtimerne, kan fungere med meget billigere priser. Til gengæld kan du ikke bruge den når der er noget galt ud over det sædvanlige eller der sker noget efter 16.00. Så må du løse problemet med haglgeværet.

Det er sådan set kunderne der bestemmer hvad de vil have. Lige nu er der frit valg, og det er vel meget godt. Hvis alt for mange vælger de dyre steder fra, må de lukke, og så har vi kun den mindre avancerede løsning tilbage.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#20
Tak for svar, Lasse
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)