Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Letvægts slagstift = Større præcision??
#1
Hej

Jeg så I et Norsk jagtblad at der nu var udviklet en slagstift som havde en reduceret vægt. Dette mente de bevirkede at den dødtid som vil være når du trykker på aftrækkeren og til at slagstiften rammer tændhætten kunne reduceres.

Nogen der har prøvet dette?

Tror det var en artikel i Jakt og jägare i 2016.

Da jeg undersøgte det havde de kun til mauser 98.
Svar
#2
Jeg har lige fået en instaleret men har ikke haft mulighed for at teste den endnu, men jeg tror på teorien bagved.
Svar
#3
For 20 år siden gik vi helt vildt op i at få kort slaglængde og stram slagfjeder så vi fik reduceret tiden fra aftræk til skud. Det var efter min mening mest jagtfrokostteori. En gammel M98 eller M96 med enormt lang slaglængde kan bringes til at skyde uhyggeligt præcist, så jeg tror der er andre ting der er vigtigere.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Læs evt. kapitel 17 i Arvid Borge Pedersen´s bog " I våben kammeret -og udenfor "

mvh
Søren

[Image: ajbutton_zps40f59619.gif]

Svar
#5
Hvad står der der?
Svar
#6
Du har kunnet købe "speed lock kits" til en lang række rifler, mindst de sidste 20 år.

Speed Lock kit består typiskt af en lettere slagstift, muligvis i en titanium legering + en kraftigere fjeder, for at give en kortere "lock time"

Kortere Lock Time betyder i teorien, at du har kortere tid til at "flytte" riflen, fra du trykker på aftrækkeren, og til skuddet går.

En Mauser 98 har typisk en Lock time på 5-7ms, en Remington 700 har en Lock time på 3ms.

Hvis du smider et Speed Lock kit på, med letvægts slagstift og ekstra ekstra kraftig fjeder, så kan Lock time typisk halveres.
Men for langt langt de fleste skytter, der har det ingen praktisk betydning.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
At ændringen i bedste fald, bliver omkring 1/200 sek.
Det er jeg ikke i stand til at udnytte, især ikke hvis man antager at andringen hjælper mest ved stående skydning, hvis riflen ligger på en sandsæk betyder slaglængden/tiden mindre

mvh
Søren

[Image: ajbutton_zps40f59619.gif]

Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Springfield

At ændringen i bedste fald, bliver omkring 1/200 sek.
Det er jeg ikke i stand til at udnytte, især ikke hvis man antager at andringen hjælper mest ved stående skydning, hvis riflen ligger på en sandsæk betyder slaglængden/tiden mindre

mvh
Søren

[Image: ajbutton_zps40f59619.gif]



Hvis det hjælper på stående skydning - så vil jeg gerne købe en tre-fire stykker med det samme.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
[:I]
Svar
#10
Tiden fra hjernen siger "Go" til fingeren er krummet er 100 gange længere end de par millisekunder, der spares på slagstiften.

Altså sparer du 1-2% af din fejl på precisionen.

Hvis du skyder 10 cm. forbi pletten, så kommer du altså i teorien 1-2 mm. tættere på.

Sådan en må jeg da ha :-)

Nu er teorien da vist stukket af med jer.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#11
så skal du da bare købe 49 dimser mere med samme effekt. Så kan du ikke længere skyde forbi [Big Grin]

--
FKF

ANNA
Svar
#12
well den 'beviste' reaktions tid er i 1/10s størrelses orden.. men den ubevidste ('refleks') er end 10x hurtigere da den går 'uden om' 'hovedkomputeren'..dvs størrelse nogle 10ms. Ubevist reaktion er det der opøves ved gentagen gentagen gentagen gentagen træning træning træning (dvs man ser et billed af mål/sigte .. 'føles' rigtig =tryk uden at tænke .. hvor 'komputeren' bare har givet 'start tilladelse', men ikke bestemmer hvornår det helt præcist sker). Man kan også sige synindtryk-> direkt reaktion uden at 'fortolke' synsindtrykklet først. Er det på plads vil 'ubevist' aftræk kunne påvirkes med nogle 10% hvis der er nogle få ms forsinkelse indbygget i mekanikken. Dvs her ligger en grund til at træne træne træne .. for idræts folk er det opbygge et 'auto pilot' spor der reagerer meget hurtigere end 'hoved komputeren'

Citat:quote:

Originally posted by KGSAKO

Tiden fra hjernen siger "Go" til fingeren er krummet er 100 gange længere end de par millisekunder, der spares på slagstiften.

Altså sparer du 1-2% af din fejl på precisionen.

Hvis du skyder 10 cm. forbi pletten, så kommer du altså i teorien 1-2 mm. tættere på.
....



[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#13
Jeg har en David tubb speedlock slagstift i min lille Remington.
Med duo spring system.
Det bevirker at lade grebet ikke hopper når slagstiften bliver udløst.
Har ikke kunne konstatere bedere præcision, men det er nu dejligt med grej[Smile]

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#14
"nice to have" effekten er vel også noget værd?
Svar
#15
Bestemt[Big Grin]

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)