Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny praksis for halvautomater ???
#1
Mit navn, adresse osv.

Sagsforløb

Den 23. december 2016 ansøgte du om tilladelse til anskaffelse af en riffel med halvautomatisk ladesystem
af mærket xxxx, model Xxxxkaliber .223, og våbennummer XXXXXX.

Det fremgår af cirkulære nr. 10222 af 1. december 2016 om våben og ammunition m.v. § 19, stk. 1, nr. 3, at der kun under ganske særlige omstændigheder kan gives tilladelse til halvautomatiske rifler.
Det fremgår af cirkulærets § 19, stk. 3, 1. pkt., at der kun gives tilladelse til halvautomatiske rifler til jagt.
Det fremgår yderligere af cirkulærets § 19, stk. 3, 2. pkt., at riflen kun må benyttes til jagt i Danmark, såfremt den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at riflen højst kan indeholde 2 patroner.

Du bedes derfor oplyse/fremsende dokumentation for:
- I hvilket land du skal benytte en halvautomatisk riffel til jagt.
- Vildtarter, du skal jage, samt hvorfor behovet ikke kan dækkes med en riffel, der ikke er halvautomatisk.
- Din nærmere begrundelse for valget af våbentype, ladesystem og kaliber. Såfremt valget er begrundet i varig fysisk funktionsnedsættelse, bedes du vedlægge en lægeerklæring herom.

Du bedes desuden vedlægge en kopi af dit jagttegn.

Hvis jeg ikke hører fra dig inden 4 uger fra dette brevs dato, vil sagen blive afgjort på det nuværende grundlag.
Har du spørgsmål til sagen, er du velkommen til at ringe til våbensektionen.

Med venlig hilsen

XXXXX
Sagsbehandler

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#2
Dette er teksten der kommer retur når man søger tilladelse til en halvautomat.

Jeg formoder det er samme som Klokker har fået.

Det undrer mig at Danmark igen igen igen strammer når andre lande løsner. Senest var det Tyskland der i en kort periode stoppede for brugen af halvautomater mens de ventede på en domstolsafgørelse, men sagen blev droppet og alt er status quo i Tyskland.
Hvad sker der for politiet i Danmark? Er de bange for at vore lovlige jagtvåben ender hos banderne ???

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Det er godt nok snart op ad bakke..

Håber DJ går ind i den.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Jeps det er den der jeg har fået.

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#5
Det er jo osse noget fis at vedlægge kopi af jagttegnet. Politiet ved sgu godt om man har jagttegn. Det minder om chikane, det her......

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Umiddelbart virker det til at være en eller anden for for selvstramning, tilsyneladende uden nogen form for lovhjemmel fra etatens side.
Såfremt det her skal til at være gældende praksis befinder vi os i en situation, hvor hver enkelt sag skal vurderes individuelt af en medarbejder hos udstedelsesmyndigheden.
Det åbner for uens sagsbehandling og usikkerhed for ansøgerne om kriterierne.
Ansøger skal med egne ord redegøre for anvendelsen samt argumentere for valg af caliber og bevæggrundene herfor.
Det skaber en potentiel ulighed idet personer, der har sat sig ind i lovmæssighederne har en større chance for at opnå tilladelsen end personer, der ikke har.

Hvor står de reelle kriterier for at opnå tilladelse til en halvautomat

Hvor i lovgivningen står der man ikke må eje mere end en halvautomat? Findes der rent faktisk en regel, der siger man ikke må eje mere end en. Jeg ved der i mange tilfælde har været problemer, hvis man søgte om mere end end halvautomatisk salonriffel

Og ja præcis den med jagttegnet studsede jeg sgu også over, hvad fanden skal det gøre godt for?

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#7
Ren chikane :-(
Det burde være meget let for DJ at få den nye praksis ændret, hvis der ikke er lovhjemmel til det.
I ventetiden kan DJ passende lave en standard-skabelon, som opfylder de nuværende krav og som kan copy-paste's ind i svaret til politiets våbrnkontorer.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#8
Særdeles velinformerede kilder vil vide at DJ allerede har fat i JM om netop dette. Men sørg endeligt for at give dem alle de oplysninger I måtte ligge inde med.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#9
Formanden for DJ skriver på Facebook at loven ikke fejler noget, men administrationen af den halter. De er i dialog om problematikken

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#10
Godt man tager sagen op. Tror dette er endnu en selv-strammer. Husker endnu hvor jeg gik i en stor vestjysk våbenbutik.og de bar semiaut rifler ud.
Pga.de havde fået at vide,de slet ikk måtte sælges mere. Det er over ti år siden. Det var en fake-ide fra Dansk politi.!

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#11
Jeg har lige fået fornyet min genladningstilladelse. Det tog kun 6 uger og 4 uger uden tilladelsen. I sidste uge udbad de en kopi af min originale attest for bestået kursus. Hallo den fik de første gang de udstedte tilladelsen.
Svar
#12
Er der nyt i sagen?
Min jagtudlejer er ved at komme i klemme med fornyelse af tilladelse til halvauto. Anshüts cal. 22.
For pokker det er et våben han har haft længe som nu pludselig måske skal destrueres. Kunne forstå det hvis det var en ny tilladelse der blev afvist, men det her, ØV.
Kan man forestille sig det har opsættende virkning at DJ er ind over da det vil være træls at våbnet er destrueret og så det alligevel bliver muligt at forny tilladelsen efterfølgende?
Nogen der har et bud?
Svar
#13
Har fået fornyet min tilladelse på min 22 halvauto i marts april md uden problemer og uden spørgsmål
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)