Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nogle som har erfaringer med 458 Socoum ?
#21
Hvilken hastighed er stabilitet beregnet ved? Det skal være ved max 320 m/s til subs

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#22
Den er beregnet ved 1050 fps eller 320,04 m/s

Men du kan jo selv gå ind i beregneren, og checke efter, da du åbenbart tvivler på resultatet.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#23
Syntes bare det lød som en forholdsvis mild stigning i forhold til 300blk der skal i 1:8 for at stabilisere de tunge.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#24
Tænk lige på at Std. Twist Rate for en 308'er er 1:12 og for en 45/70 er 1:20.....

Så et skift til 1:10 for en .45 er en VOLDSOM ændring

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#25
Jeg fatter det ikke :-)

Min 38' er har 1-450mm hvilken vægt er optimal for den subsonisk ?

Og hvad har kort og langt løb at sige mht stabilisering ?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Bessie4ever
Og hvad har kort og langt løb at sige mht stabilisering



Længden er hastigheden, som påvirker RPM der er en del af stabiliserings formlen.
Hastigheden er med i Berger' stabilitets beregner.

En kort pibe er nemmere at skyde subsonisk med, da den "spilder" krudtgassen.
Hvis jeg har tastet rigtigt burde du uden problemer kunne skyde subsonisk med 200gr H&N.

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Svar
#27
Problemet ligger i at den langsomme hastighed (subsonisk) kræver en højere stigning end normale supersoniske ladninger med samme kugle.

Eneste mulighed for at øge energien med en subsonisk ladning er at øge kuglevægten, og denne forøgelse er lineær og ikke kvadratisk som forøgelsen af hastigheden er.

Til gengæld er hastighedstabet på grund af kuglens BC væsentligt mindre ved subsoniske hastigheder, og med en god BC og høj kuglevægt kan man bevare energien ud på ret lange hold.

Traditionelle subsoniske kalibre (.38 Spl -- f.eks. [8D]) skyder oftest med rene blykugler, som vil være meget korte i forhold til vægten, og derfor kan den "traditionelle" lave stigning nemt stabilisere kuglen.

Et klassisk eksempel er .30 US Carbine -- man skulle umiddelbart tro at den ville være fin at lave subsoniske ladninger til, med 180 - 200 grains kugler og pistolkrudt i det lille hylster ... men -- de fikse små US karabiner er specifikt bygget til 110 grains RN kugler med 600 - 700 m/s med 1:20 stigning i piben -- Øv .. [:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)