Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
projektilvalg til 30-30 og ladedata klasse1 ønskes
#1
Hej genladere og andet godtfolk,
Jeg er kommet i besiddelse af en enkeltskudsriffel i kaliber 30-30 (Husqvarna mod 35).
Riflen er mest til "for sjov", men hvis jeg får den til at skyde fornuftigt, så kommer den med i rygsækken efter bær og svampe og skulle gerne kunne nedlægge hvad jagtloven tillader.
Mangler forslag til et egnet projektil til 30-30, der vil kunne levere de krævede 2kg joule v100 OG som er blødt nok til at ekspandere ved den (trods alt) ringe hastighed.
Min riffel har en stigning på ca 1:14 så jeg forventer det vil give mening at kigge efter projektiler lige omkring de 160 grains.
Jeg har en fornuftig throat på riflen, så jeg kan arbejde med lang COAL.
Pibelængden 62 cm.
Jeg tænker at Hornadys ftx var en mulighed, men har ikke kunnet finde projektilet herhjemme - er der andre fornuftige projektiler? (Ftx ekspanderer ved lav hastighed)
Har også overvejet sierra/speer, men har ingen erfaringer med disse til andet end papir.
Forslag til godt krudt er også velkomment- forestiller mig umiddelbart at bruge N201 (samt evt ladedata etc. )
Egentlig ville jeg helst skyde med et støbt projektil, men kan ikke få hastigheden høj nok (og forventer ikke at kunne stabilisere tunge projektiler).
Mvh Frederik
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#2
Hornady FTX er bedste bud.
Det vejer lige de nødvendige 10g. og har en fornuftig BC.

Har købt dem flere gange her hjemme.

Det er dog ikke lykkedes mig at få hastighed nok med de tilgængelige krudttyper i DK.
Ikke engang i min 30-30 AI med 20" pibe.

Kunne du finde noget Hodgdon Leverevolution krudt så vil det være muligt.

Skyttebutikken har Hodgdon, så de kunne nok overtales til at tage et par bøtter med næste gang de køber ind.
Bestil lige et par bøtter til mig også [Smile]
Svar
#3
I og med det er en enkeltskudsriffel, har du vel frit valg i forhold til projektiltype?
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

I og med det er en enkeltskudsriffel, har du vel frit valg i forhold til projektiltype?
Mvh Lars



Det er selvfølgelig rigtigt.
Jeg tænkte lige på rørmagasin.
I så fald er opgaven en del lettere.

Normale ladedata til 30-30 er også med ret lavt tryk, da de skal kunne bruges i en svag lever action lås.
Hvis låsen er stærk nok, kan patronen sagtens tåle mere tryk.
Svar
#5
Et Hornady FTX 160 grains projektil, har CIRKA samme længde(1,131"), som et Hornady 180 Grains Interlock Rundnæset.(1,168")

Hornady FTX 160 grains går ca. 730m/s fra en 60 cm pibe.

Smider du en Hornady 180 grains rundnæset ud, med 700 m/s, så holder du lige 2000 Joule, på 100 meter.
Så mon ikke en hjemmestøbt Rundnæset, kan gøre ca. det samme?
Og siden det er en Bolt Action, mon du så ikke kan komme afsted, med lidt over de 700 m/s?

Når jeg kører FTX og Rundnæset gennem Bergers Stability Calc, så siger den "Marginal Stability" og de anbefaler 1:13 twist.
Bemærk: Bergers Calculator, er beregnet til VLD/Boat Tail kugler, så stabiliteten for kugler med flad base er noget bedre, end deres calculator viser.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
Det kan ikke anbefales at "tune" den gamle Husqvarna op til Klasse 1.

Det undrer mig at der blandt alle disse formænd med deres slowload udskrifter ikke er een eneste der reagerer og fortæller at det kan være potientelt livsfarligt at gøre forsøget til klasse 1.

Bare fordi det er en cylinderlås, gør ikke at det er en stærk og holdbar lås...

Sæt du dig ned og kik grundigt på bundstykket og låsestolen og lad logikken råde...

2 gode kandidater til at "tune" en 30-30 kunne være Remington 788 eller Savage model 240A.

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
@Dr Strange
Tak for svaret- var selv ret usikker på låsen (har spørgsmål om
styrke ude på både et amerikansk fora og på et svenskt).
Fabriksladet 30-30 Leverevolution bør placere våbnet i klasse 1.
Vil du fraråde brug af fabriksladet i våbnet?
Det er i øvrigt ikke voldsomt vigtigt for mig at få en klasse 1 ud af våbnet, men var det muligt ville det være rart Smile)

Med venlig hilsen
Frederik
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#8
Jeg kan ikke udtale mig om fabriksammo'en, da jeg ikke ved hvad tryk den udvikler. Det må stå på æsken, hvad Hornady mener patronerne kan bruges til.
Uanset hvad, så er ammunitionsfabrikanterne gode til (og med rette) at fraskrive sig et hvert ansvar...

Husk at uanset hvad der kommer af gode råd og svar fra diverse foraer,
så er det dig der har ansigtet bag ved et bundstykke der kunne finde på at flyve bagud...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#9
Det er jeg helt med på. Men våbnet er i nystand. Og er nitroproved.
Trykmæssigt vil jeg ikke være mere nervøs ved at skyde med Leverevolution og alt muligt andet.
Har du nogen erfaring/hørt rygter om at de gamle "enpetare" fra Husqvarna har det med at sprænge? For så vil jeg slet ikke skyde med dem.
De fora jeg har været på, har folk kun positive erfaringer.
Modellen laves i øvrigt også i 45-70 med samme lås.

Med venlig hilsen
Frederik
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#10
Jeg er helt bekendt med riflen... Har du kikket på bundstykket?

Det er meget muligt at våbnet er i nystand, renoveret eller ej, så er våbnet stadig en ældre sag, bygget på en lås der er svag...

Det både rimer og passer...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#11
Jeg er også bekendt med at riflen fåes i en 45-70.
Men skal det så forståes sådan at du mener det er en stærk lås, bare fordi det er en stor patron?

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#12
Jeg har kigget på bundstykket og læst en del om konstruktionen (mauser 1871 type).
Er helt på det rene med at låsetypen ikke er en m98, men mere som en gammel salonriffel.
Jeg synes på den anden side ikke at den virker klejnere end winchesters bøjlespændere.
Og det rimer og passer at låsen er en svag gammel sag - på samme måde som du er en knag, hvis du vil dele erfaringer omkring uheld med låsen, så det kunne komme for en dag, at der er seriøse problemer med den gamle sag.
Sætter stor pris på tilbagemeldingerne Smile)

Med venlig hilsen
Frederik
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#13
Nej, jeg er godt klar over at 45-70 trykmæssigt ikke skiller sig meget ud fra 30-30.
Nævnte bare 45-70 fordi våbnet er lavet i reelle riffelkalibre og ikke bare riffel/pistol kalibre.

Med venlig hilsen
Frederik
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#14
Jeg er ikke stødt på at nogen har haft uheld med deres rifler... Måske fordi ejerne har været observante mht hvad der kan ske hvis låsen bliver overbelastet.

Og kan jeg gøre mit for at der heller ikke kommer uheld, så har jeg det fint med det..

Som du sikkert har bemærket, så er der ikke vildt mange låseknaster på bundstykket...

Det er altid sjovt at prøve grænser af, men denne riffel er bare ikke den rette til det...

Nyd den for det den er, klasse 2 våben med mange hyggetimer endnu.

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#15
Er helt på det rene med at det ikke er et våben til at lege med grænsefladerne inden for kalibrets formåen.
Er også klar over at mit initial spørgsmål egentlig gør netop detSmile)
Jeg tænkte bare at der med moderne krudt (som leverevolution) og en mulighed for at lade med en lang COAL var muligt at lave sikre ladninger i klasse 1.
Men holder mig til de sædvanlige hyggeplinkere og køber mig en pakke fabriks ammo fra Hornady, til "hvis nu". ( bare tanken om at købe fabriksammo gør mig helt svimmel, har rullet alt selv siden 1991 - men er ret blank med 30-30 og 25-20.
Har primært hygget mig med kontinentale kalibre i m98'ere.)
Takker mange gange for at give fylde til eftertankenSmile)

Med venlig hilsen
Frederik
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#16
[Image: thum_up.gif]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#17
Fabriksladet Hornady Leverevolution når ikke klasse 1 i en 20" pibe, men gør det formentligt i en 62cm.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)