Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
22-250 løbsslitage
#1
Hvor mange skud kan man forvente af en pibe i cal. 22-250 før den begynder at klatte. Min har spist 2700 kugler og kvitterer med afviger på op til 10 cm på 100 m.
Alt er kontrolleret og piben er renset med solvent.
God påske
Marcus

Marc
Marc
Svar
#2
Afhænger af flere faktorer - hvor "hot" lader du?
Men helt generelt betragtet, så er det forventeligt at 3000 skud i dette kaliber kan være nok til at piben er mærkbart slidt. Måske vil du "bare" opleve at sliddet gør at der skal flere skud til efter en grundig rensning/rengøring før du har acceptabel præcision igen, men sandsynligvis vil du også have flere flyvere og dårligere samling. Men mange piber i kaliberet skyder væsentlig flere skud inden det bliver et (jagtrelevant problem).
Har du haft et borescope igennem?
Mvh Frederik

Med venlig hilsen
Frederik
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#3
Jeg bruger 203B - 32,6grs og 55grs kugler, har altid fungeret fint.
Hvad er Jeres råd, hvis nyt løb skal på, 1-14 ell 1-12 i stigning, jeg tænker på fremtidens kobberkugler som sikkert på et tidspunkt bliver lov.
Min pibe er håbeløs med 50grs ttsxér

Marc
Marc
Svar
#4
Jeg vælger 1-8 i stigning, næste gang jeg skal have ny pibe på en af mine 22-250'ere. Så kan jeg skyde med 50 grains og op.
Svar
#5
Hva` siger du, Tagergaard? En 'normal' .22-250 pibe er 1:14 stigning, og min skyder da fint med projektiler fra 40 grains til 60 grains. Hvis du vil skyde tungere, ja saa skal du op paa en hurtigere stigning som 1:10 eller 1:7
En .22-250 pibe er kendt for ikke at holde længe, men det har mere at gøre med hvor hurtigt man afgiver skud efter hinanden end hvor mange man skyder, og hvor ofte og grundigt man renser. Min har skudt over 8000 skud uden nævneværdig slitage.
H
H
Hogmeister
Svar
#6
Det jeg mener er, at projektiler lettere end 50 grains ikke kan lide en 1-8 pibe, men har det bedst i 1-12 eller 1 -14. Jeg har ikke brug for at skyde med lette projektiler, men vil hellere have muligheden for at gå lidt op i vægt, og naturligvis mulighed for at skyde med monometal a la Barnes TSX. I mine 2 stk 22-250 med 1-14 stigning, går det til nøds med en 55 grains softpoint, 50 grains Barnes sejler helt sidelæns...

Jeg er helt enig med Hogmeister i forhold til, at det mere er skudkadencen, end antallet at skud, der afgør livslængden på piben.
Svar
#7
Har du overvejet at få lavet en ny krone på piben?

Hvis denne er slidt(typiskt forkert rensning) så spreder riflen uforholdsmæssigt meget.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#8
Ja undskyld Tagergaard. Det er sgu mig der er ordblind, nu jeg nærlæser dit indlæg. Trænger til en tur til Danevang og komme op paa skinnerne igen.
H
Hogmeister
Svar
#9
For hurtig skudkadence ? Er det ved brug af lillefisen til feltskydning eller hvad menes.
8000 skud i 22-250 med "lav skudkadence" så laver man da vist ikke andet her i livet end sende små klumper af sted.
Med mit forbrug, vil jeg nå 8000 om 27år og være 89 år [Smile]
Livet er vist for kort til ærgelse over noget der ikke rigtig funker.

Marc
Marc
Svar
#10
Da min 22-turbo skulle have ny pibe, spurgte jeg NP Nielsen om stigning.

Svaret var: Jeg har været det hele igennem og ville vælge 1:14.

Men du er da velkommen til at starte forfra.

Jeg var bekendt med andre der skød med 1:10, men valgte efter hans råd.

Er meget tilfreds med min walther 1:14, der skyder 1150 m/s med en Sierra 1365 55 grains og hvis jeg magter det, træffer en golfbold på 300 m afstand.

Med 50 grains TSX, skyder den tæt på 200 m. Længere ude har jeg ikke prøvet.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Med skud kadance menes at man udlader at fyre 50 skud af paa ti minutter.
Hvis du skyder præriehunde eller groundhogs tager det ikke ret lang tid, og en .22-250 kan nemt slides op før tid, hvis man ikke passer paa.
H
Hogmeister
Svar
#12
Jeg har stor respekt for NP og hans viden, men den der, den køber jeg ikke.

Jeg tror ikke, at der er forskel på, om et kal. 22 projektil forlader et 223 eller 22-250 løb.

Så du må forklare mig, hvorfor det er godt med hurtigere stigning i 223, når man vil skyde med lidt tungere projektiler, og ikke i en 22-250?

Som jeg ser det, er det "simpel" fysik, der afgør sammenhængen mellem projektilvægt, hastighed, stigning og evne til at stabilisere projektilet, og der er rigtigt mange på den anden side af dammen, der har regnet den ud, 1-8 eller 1-10 fungerer rigtigt fint med tungere projektiler.
Svar
#13
Højere hastighed kompenserer delvist for mangel på skrap stigning. Derfor klarer en 22-250 sig med 14" til de samme kuglevægte som en 223 gør med 12"
Så hvis du vil skyde med tungere (60-75grs) i en 22-250 så kan 10" eller 12" gøre det. Går du efter skrappere stigning mister du osse lidt i hastighed da kuglen skal spinne hurtigere.

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Pibens kvalitet har også meget stor indflydelse på hvor hurtigt den taber præcision på grund af reelt "slid" (antal skud)

Langt de fleste "overbore" kalibre med højt tryk og meget krudt i forhold til kaliberen vil lave meget udpræget "throat-erosion" og Barbie-kalibre bliver ofte renset til døde, med slid af mundingen.

Ny kroning og setback af piben og nyt kammer kan give flere tusinde ekstra skud, men kan være næsten lige så dyrt som en ny pibe.

Det første man bør gøre er naturligvis af få et borescope igennem piben, så man kan se om der er tydeligt slid.

M.h.t. stigning og lette kugler, så kan man have særdeles fin præcision med lette (korte) kugler i piber med høj stigning.

Jeg har en 22-250AI med 1:9 stigning, den skyder fremragende med Berger 30 grains MEF molycoated -- v(0) er 1480 m/s og grupperne er på 15 - 20 mm på 200 m .. - Jeg har samme spredning med 75 grains Berger VLD -- v(0) på 1070 m/s Den ladning skyder 7 cm grupper på 540 m ... Når det ikke blæser for meget [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)