Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En riffelskyttes bekendelser...
#1
Selv om jeg er glad for riffelskydning og ditto jagt, så har mine fiskestænger også en stor plads i mit hjerte.

Jeg har fanget "en del" laks i Norge gennem tiderne, men aldrig en dansk. Jeg har forsøgt, mere eller mindre helhjertet, de sidste 10-15 år, Skjern Å, Varde Å og andre, uden det store held.

Men i dag skulle det så være.

Jeg drog vestpå til Skjern Å tidligt i morges, langt oppe i systemet, ved Arnborg, og tog bestik af vejr og vind. Fluestangen var blevet valgt fra pga. vinden (ja, ja, jeg ved det godt, det kan sagens lade sig gøre, men jeg har det nu en gang sådan, at det skal være en fornøjelse at fiske, og ikke en kamp for overlevelse...), så det blev spinnestangen der blev rigget til. Jeg vandrede ud gennem skoven til øverste grænse og startede fiskeriet. Vandet var fint, solen skinnede og der var læ for vinden bag skoven. Efter 30 minutters fiskeri huggede den. Startede ud med lidt rusken og tog så en 50 meters tur nedstrøms. Vendte og gik optrøms i mod mig med fuld fart, jeg kunne dårligt følge med på hjulet, tænkte på, at det var rart med den gamle Cardinal 54 og ikke fluehjulet... Den passerede mig og fortsatte 50 meter opstrøms for mig. Så gik der lidt stillingskrig i det, lidt frem og lidt tilbage. Efter 20 minutter uden at jeg havde set hvad der var i den anden ende, stak den halefinnen op og sagde hej. Den var stor.
Yderligere 5 minutter gik der, inden den kæntrede første gang og kom ind forbi mig. Jeg ville lige stikke det ene ben ned i åen, så jeg kunne få fat om haleroden og kane den ind i sivene. Der var så ikke nogen bund, så med nød og næppe holdt jeg balancen og fisken tog en tur mere. Næste gang den kom forbi, måtte jeg ned på knæ, men kunne ikke få tag på haleroden. Så måtte der andre midler til, min lille lommegaf blev fumlet frem fra inderste lomme og gjort klar. Tredje gang blev så lykkens gang (ja, ikke for laksen), den fik et lille prik bag hovedet og jeg kastede mig og laksen baglæns op på bredden.

Min første danske vildlaks var en realitet. Jeg sad længe og beundrede den flotte fisk, med en blanding af vemod og glæde, lidt ligesom når jeg har fældet et stykke vildt.

[Image: DSC_0021_zpsuocff3q0.jpg]

Jeg har som sagt fanget andre, og større, laks i min tid, men denne her vil altid stå for mig, som noget særligt. Den vejede 9 kg og målte 100 cm.

Knæk og bræk, Torben
Svar
#2
Stort tillykke med en rigtig flot fisk.

Det er altid dejligt at få strukket ledningen ud.

Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#3
Fantastisk flot fisk! ! [Smile] Stort tillykke! !![Smile][Smile][Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Hold nu op en flot fisk. Stort tillykke med den.[:p]

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Fantastik [Big Grin]
Tillykke [Smile]

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
tillykke [Smile][Smile][Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Stort tillykke, hold da op en fin fisk, jeg ved hvor glad jeg ville blive !!

mvh
Søren

[Image: ajbutton_zps40f59619.gif]

Svar
#8
Kæmpe tillykke med den fantastiske fisk [Big Grin][Big Grin][8D][8D]

Mvh Pete
Svar
#9
I can't get a bullet to go deep enough, så jeg fisker ikke, men tillykke med den.
H
Hogmeister
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

I can't get a bullet to go deep enough, så jeg fisker ikke, men tillykke med den.
H



Bowfisning Wink

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Stort tillykke Torben

I min verden er der ikke meget der slår en dansk forårslaks. De er flotte som bare pokker og stærke.
Måske jeg selv skulle afsted i løbet af ugen, sidste sæson fangede jeg ingen - så i år kunne det være heldet var med mig.

Tillykke endnu en gang - den kan du leve længe på.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#12
Tillykke igen, Torben. Det er svært ikke at blive imponeret, når man som jeg har svært ved at fylde kvoten i børnesøen i den lokale put-and-take-sø.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#13
Det er jo en fornuftig fisk [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Tillykke med den !!

mvh
mvh
Svar
#14
Tillykke med den fantastiske fisk[Big Grin], og en god fortælling.

Det er jo netop sådan en stor dansk laks vi er mange som drømmer om, men det bliver desværre ved drømmen for langt de fleste.

Din historie beviser jo at det virkeligt kan betale sig at blive ved, selv om man måske ikke lige er heldig med det samme.

Sonny
Svar
#15
Tillykke med fangsten.

Håber at den må smage.

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)