Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
338 Federal
#1
Hej

Er der nogen der har erfaring med 338 Federal i forhold til:

- præcision
-virkning i vildt
- rekyl
- pris amo

På forhånd tak
Svar
#2
Jeg har en SAKO 85 i kalibret. Primært fordi den er kort og let. Jeg bruger den hvert år når vi er på elgjagt i Sverige, og for mig betyder vægten meget, da jeg driver med min lille hund, og terrænet er ikke som min græsplæne, selv om den er noget hullet.

Præcisionen er som for andre rifler ganske udmærket. Nu er en elg jo af en størrelse, hvor hul i hul ikke er så nødvendigt, men ca. 1 tomme på 100 meter klare den med det meste.

På elgjagt bruger jeg Hornadys 250 grain RN. Den flyver knap 700 m/sek. i den 51 cm lange pibe. indskudt +5 cm. på 100 meter gør, at jeg kan holde lige på ud til 150 meter, og det ikke mange steder på det revir, skudafstandene bliver større for os der driver.

Desværre er det ikke blevet til nogen elg endnu, men et enkelt bukkelam, skudtm i DK, med en 180 grain Noslet Accubond er det da blevet til. Den er skudt skråt forfra, hvor kuglen er gået ind foran boven, og ud lige bag boven. Skudafstanden ca. 60 meter. Flugtdistance ca. 60 cm. vertikalt. Faktisk ingen kødødelæggelse, hvilket jeg tilskriver den langsomme kugle.

Piben er fra fabrikken forsynet med M14x1 geving, præcist det gevind jeg har i mine dæmpere. Jeg bruger en Sonic 35, hvor jeg kun har 2 baffler i. (Husk at længde og vægt er hovedårsagen til at jeg har den.) Hullerne i midterrør og bafler er boret op til 9 mm, så det kører problemfrit. Rekylen er derfor også lidt kraftigere, end hvis jeg havde valgt en Sonic 45 i fuld længde, eller måske med flere i, men det går fint.

Jeg skyder kun genladet ammunition. Det er næsten nødvendigt, da fabriksladet ligger nok ikke i alle våbenforretninger, men kan sikkert bestilles. Federal har 7 forskellige kugler på programmet, alle i den lette ende. Dvs. op til 210 grain.
Selv bruger jeg Lapuas 308 W hylstre, og jeg har selv fremstillet en konisk ekspander, som udvider hylsterhalsen i et huk. Herefter udglødes de, så jeg har til mange genladning.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#3
Jeg går udfra at du vælger kalibret for at kunne skyde med et lidt tungere projektil end en 308´er normalt kører med.

Jeg skød i en årrække med 358 Win, som er samme klasse, jeg brugte 225 grain Sierra GameKing til alt.
Jeg skød ca. 50 stk. vildt med den fordelt på råvildt, kronvildt og grise, kun een gang var der ikke gennemskud og det var bladkugle på en keiler der vejede 130 kilo brækket.
Til gengæld prøvede jeg 2 gange at skyde råvildt hvor der ingen ekspansion var overhovedet, formentlig fordi at kuglen gik ind mellem 2 ribben. Det giver en lunge kugle med over 100 meter sporarbejde efterfølgende.

Min riffel var en mauser 98 ombygget af Anders Hatting med 60 cm lang Lothar Walther matchpibe, præcisionen var god og rekyl var absolut håndterbar.

Jeg vil ikke anbefale den til råvildt, men til gris og større mener jeg den kan konkurrere med 7mm rem.mag og 300 win mag. og den gør det med mindre rekyl.
Svar
#4
Tak for jeres svar, det lyder jo ikke helt tosset. Hvordan ser i den i sammenligning med 9,3x62?
Svar
#5
Jeg har overvejet den meget - eneste anke er at jeg i forvejen syntes at 308 kan være lidt ekspansionstræg og at en tungere kugle måske kun forstærker det.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Jeg er ved at få en 338Federal strikket sammen på en Win70 lås, løb i fuld længde.

Som alt andet ukurant, ladegrejet er lidt dyrere, kuglerne er lidt dyrere pga. størrelsen end dansk/svensk/norsk standart;-), men ellers

338F: Yderst potent med low tech kugler, forholdsmæssigt lidt krudt og uanede mængder af hylstre.

Den skal bruges til svensk gris (max 60 meter) og tryk/bevægelsesjagt (max 120 meter). Til svensk gris eller gris i det hele taget, er det stor diameter og hermed sårkanal, der er et klart krav, dernæst er den forholdvise lille krudtmængde i forhold til f.eks min yngling 9,3x62. Drivjagt er det samme, det helst skal ligge på stedet, og alternativt så meget blod som muligt at gå efter - lav udgangshastighed, kun et spørgsmål om træning.

Tanker om ladning: Norma 201, Hornady 250 RN, Norma 308 hylstre.

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)