Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
US Carabin tilladelse, umulig ?
#1
Hej

Jeg vil som jæger gerne vide hvor jeg står ved køb af en halvautomatisk US carabin riffel? Den er tiltænkt til jagt i udlandet og brug på skydebanen.

Vil jeg stadig kunne forvente at kunne få våbentilladelse til denne type riffel? Det virker jo lidt blandet om folk opnår tilladelse til deres ½automat!

Er der noget specielt jeg skal gøre for at sikre at jeg får lov til at opnå tilladelsen ?

Hvor lang tid vil en sådan behandling af halvautomatisk riffel forventes at tage hos ACV?

Hvis jeg køber en repeter udgave vil den så senere let kunne modificeres tilbage til halvautomatisk hvis jeg opnår tilladelse? Vil jeg få lov at anvende magasiner med 15 skud hvis jeg erhverver en repeter udgave ?

Elgen
Elgen
Svar
#2
@bygork

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=38324

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#3
Det sidste spørgsmål er det nemmeste at svare på: køber du en repetér udgave må du bruge den med både 15 og 30 skuds magasiner. Om den senere kan ændres tilbage til halvautomat kommer an på, hvordan kastrationen er foretaget. I princippet kan alt metalarbejde ændres med det rette værktøj og af den rette mand, men som du selv er inde på, kræver det selvfølgelig at du først har fået tilladelse til den som halvautomat.

Som sagen med våbentilladelserne står nu, er det heller ikke umuligt at få tilladelse. Blot har politiet indført en ny praksis hvor de spørger dig temmelig indgående hvad du skal bruge den til, og hvorfor du ikke kan bruge en repetér istedet for. Juridisk har det jo været noget rod i mange år, at politiet kun må give tilladelse til halvautomatisk riffel under "ganske særlige omstændigheder", uden at nogen har fortalt dem hvad disse særlige omstændigheder nærmere består i. Det politiet gør er, at få sagerne tilstrækkeligt belyst før de træfer en afgørelse, og det har de hele tiden haft pligt til. Så det du skal gøre for at få tilladelse, er at svare sandfærdigt på de spørgsmål du får stillet.

Jeg tror ikke rigtig der er nogen der kan svare konkret på hvor lang tid sagsbehandlingen kommer til at tage. Jeg har hørt at visse politifolk tror der er kommet nye regler i Danmark efter revisionen af EU- våbendirektivet. Det er der ikke, men bare det at nogen i "systemet" tror det, kan godt forsinke sagerne en del.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
@ Bygork
du skriver at du vil bruge den til jagt i udlandet : hvilken jagtform vil du bruge den til ??
den er ikke præcis nok til småvildt og ikke kraftig nok til større ?
er det ikke nærmere fordi den kunne være sjov at plinke med på banen ( absolut et hæderskronet formål! )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Den vil nok først og fremmest blive brugt på skydebanen. Men hvis tilladelsen kræver det, også til jagt udenfor Danmark. Hvis nogen har input til hvor det ville give specielt mening, tager jeg gerne imod input.

Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det sidste spørgsmål er det nemmeste at svare på: køber du en repetér udgave må du bruge den med både 15 og 30 skuds magasiner. Om den senere kan ændres tilbage til halvautomat kommer an på, hvordan kastrationen er foretaget. I princippet kan alt metalarbejde ændres med det rette værktøj og af den rette mand, men som du selv er inde på, kræver det selvfølgelig at du først har fået tilladelse til den som halvautomat.

Som sagen med våbentilladelserne står nu, er det heller ikke umuligt at få tilladelse. Blot har politiet indført en ny praksis hvor de spørger dig temmelig indgående hvad du skal bruge den til, og hvorfor du ikke kan bruge en repetér istedet for. Juridisk har det jo været noget rod i mange år, at politiet kun må give tilladelse til halvautomatisk riffel under "ganske særlige omstændigheder", uden at nogen har fortalt dem hvad disse særlige omstændigheder nærmere består i. Det politiet gør er, at få sagerne tilstrækkeligt belyst før de træfer en afgørelse, og det har de hele tiden haft pligt til. Så det du skal gøre for at få tilladelse, er at svare sandfærdigt på de spørgsmål du får stillet.

Jeg tror ikke rigtig der er nogen der kan svare konkret på hvor lang tid sagsbehandlingen kommer til at tage. Jeg har hørt at visse politifolk tror der er kommet nye regler i Danmark efter revisionen af EU- våbendirektivet. Det er der ikke, men bare det at nogen i "systemet" tror det, kan godt forsinke sagerne en del.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.



Elgen
Elgen
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by STROM

@ Bygork
du skriver at du vil bruge den til jagt i udlandet : hvilken jagtform vil du bruge den til ??
den er ikke præcis nok til småvildt og ikke kraftig nok til større ?
er det ikke nærmere fordi den kunne være sjov at plinke med på banen ( absolut et hæderskronet formål! )

mvh
Strom, naturgænger



Præcis min tanke....jeg har selv haft en og den var sjov de første 3-4 gange. Den kunne ikke ramme en skid og er ubrugelig til nogen som helst form for jagt.
Jeg kender rigtig mange der har haft en og samtlige har solgt den igen. De fleste med tab.

Hard work beats talent, when talent doesen't work hard.....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
jeg havde også en i et lille års tid i 1982 [:I][:o)][:I]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Der ligger også nogle Ruger Mini-14 rundt omkring, den lider for 99% af tilfældene af samme fejl som "US-carbine" .. elendig præcision, selvom den skyder med .223 ...
Der sker lidt det samme med dem .. de bliver købt fordi man tænker: Det kunne være sjovt, man brænder gennem nogle kasser fabriksammo, og måske er man ihærdig og prøver at lade lidt selv, for at forbedre præcisionen, til slut sælger man "motorbøssen" med tab, fordi den bare står og samler støv i skabet... Livet ER for kort til upræcise rifler ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Nu vi taler halvautomater og præcision..

Jeg har før prøvet et par Tokarev SVT-40, som begge var fremstillet i 1940, og de holdt sig fint inden for 6-7cm på 200 meter.
Dem jeg prøvede tilhørte tyskere, og de fortale man skulle holde sig fra årgang 1942, da de ofte havde problemer. De ubetingede bedste, men også dem der var færrest af, var dem der var lavet i 45.

Nu ser jeg jo på den der ligger på Lauritz er fra 1943, er der nogen som ved om 43 er en god årgang for SVT-40?
Ved godt at der ikke er ret mange russiske våben her i landet man kan få erfaringer fra, men der kunne jo være nogen som lige viste et eller andet om den netop årgang og SVT.

Sonny
Svar
#10
Jeg har også haft en US carabin.
Den havde en lidt sjov historie: Den var udleveret til en MEGET rig mand i Horsens af politiet i dagene lige efter 2. verdenskrig.
Den var stemplet "P"(politi) på både skæfte og pibe.
Jeg købte den af rigmandens barnebarn og fik den indregistreret uden problemer, men det var også i ..........omkring 90.

Jeg skød lidt med den og solgte den så igen - med forkøbsret til at kræve at kunne købe den tilbage, hvis jeg engang fortrød.
Jeg kan bare ikke huske hvem jeg solgte den til [:I][Big Grin]

Det kan nu også være lige meget - jeg vil ikke købe den igen.
Som historisk våben: OK
Som egentlig skydevåben: glem det.

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)