Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fabriks ammo
#1
Er der nogen her på sitet der har oplevet finurligheder med købeammo.
Bruger normalt hjemmeladet ammo som jeg dog ikke selv lader men havde så 30 fabriksladede Lapua Mega til at ligge og vælges så at få bund i dem. Skyder så riflen ind med disse, kuglerne sidder pæntog går så på jagt.
I aftes træder så den første buk i denne sæson ud på arenaen, stor buk.
80 meter, ren sideskud, riflen hurtigt op, ingen feber så bare at trykke.....
Der kom så et meget underligt hult, metellisk drøn fra riflen.
Bukken kigger sig omkring og tager flugten. Stopper op 60 meter fra skudsted og løber så smælende derfra. Jeg kunne høre smælen i mange minnutter så konkluderer at det var en misser. På vej til bilen ringer jeg så efter en sveiss hund, han ankommer og dyret følges over 400 meter uden den mindste antydning af blod eller anden tegn på anskydning.
Hvad skete der lige her....kontrolskyder selvfølgelig men har ikke tanker på at det er riflen ( tror heller ikke det er manden )
Har til morgen ikke kunnet finde kuglenedslag....:-(

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#2
Nogen tegn på hylsteret da du tog den ud ?
Er kuglen nået ud af riflen eller sidder den måske i piben endnu?

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
260 AI, 30.06
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
Intet at se på hylstret og kuglen har forladt piben.

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#4
Har haft en episode hvor samme patron i stedet for den forventede lyd gav et klik og i forlængelse deraf et lidt "blødere" end sædvanligt smæld. Da jeg dissekerede en patron med samme historik virkede det som om krudtet var blevet til en sammenhængende klump. Måske fugt på en tidligere jagttur? [?]
Aldrig sket tilsvarende før eller siden med det patronmærke. Heller ikke med andre mærker.

9,3*57
9,3*57
Svar
#5
Har oplevet det med samme kugle i 6,5X55

Fik et meget mere dyb knald end normal,og fornemmede også lidt røg fra dæmperen.
Har kun oplevet det en gang, og skyder stadig med Mega.

Jeg tror måske den havde fået fugt eller noget

K&B derude
Svar
#6
Må da godt nok indrømme at kuglerne fik lidt meget fugt d 16 maj.... Men osse 6.5x55
Men et meget hult metallisk knald og jeg lagde faktisk ikke mærke til om det røg fra mundingen....

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#7
Mærkeligt, jeg synes det lyder ganske usandsynligt at fugt på jagtture skulle skade krudtet.

Med venlig hilsen
Frederik
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#8
Prøv af skille nogle patroner ad. Både fabriks og hjemmeladet. Bare efter få uger kan krudtet klæbe sammen så man skal have en pind ned i hylsteret til at kradse krudtet ud.
Det er helt normalt.

Hard work beats talent, when talent doesen't work hard.....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Der sker kun opfugtning at krudtet, hvis man går med hele kroppen i dugvådt græs (eller andet ukrudt).

Det er, så vist vides, indtil videre kun observeret ved personer med udtalt underudviklet væksthormon.......Bob Bob Bob...[B)][:I]

Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Prøv af skille nogle patroner ad. Både fabriks og hjemmeladet. Bare efter få uger kan krudtet klæbe sammen så man skal have en pind ned i hylsteret til at kradse krudtet ud.
Det er helt normalt.

Hard work beats talent, when talent doesen't work hard.....

mvh M@X 2.0

Det var s......, Man skulle jo saa tro at krudtet ogsaa ville klumpe i boetterne. Paa trods af en del aars erfaring med genladning, har jeg endnu til gode at opleve, at krudtet skal "hjaelpes" ud af boetterne... Jeg har da ogsaa patroner som er flere aar gamle og man kan da tydeligt hoere, krudtet "rasle" hvis man ryster dem lidt..At det skulle komme fugt ind i hylsteret er temmeligt usansynligt, men det hjaelper jp desvaerre ikke paa spoergsmaalet fra traadstarteren.



Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#11
det er også normalt at hvis man har lavet en dårlig ladning (evt komprimeret) og vil lade dem om, er der en stor del af hylstrene der har en fastpresset krudtrest i bunden

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Der verserer mange historier omkring "svipsere" af forskellig slags med Lapua ammo ...

Den "sjoveste" jeg har set var en fuld færdigladet .338LM .. helt uden rille i hylstret!! .. [:0][:0][B)][:o)][V] Til dato undrer jeg mig over hvordan den overhovedet kunne laves helt færdig på fabrikken -- OG slippe forbi "kvalitetskontrollen"

Jeg har personligt "stået ved siden af" et par "fusere" med Lapua Mega på skydebanen .. Begge gange et mere "dumpt" brag og ingen kugle i skiven -- som om den kun gik subsonisk -- den ene skytte meldte om et "gigantisk mundingsglimt" -- Begge gange var hylstret revnet i halsen-

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)