Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer 90
#1
Kan det svare sig at skifte pibe på en sauer 90 6,5x57 fuldskæftet?
Piben er slidt op skæftet flot.
M.v.h. Jagtbonden
Svar
#2
Jeg ville gøre det, og måske samtidigt lave den om til halvskæfte hvis du vil.
Svar
#3
På en Sauer 90 fuldskæftet er piben fritliggende. Jeg er glad for, at det er en kort riffel. Der er bedre balance i en fuldskætet, når du går med den over skulderen.
Mit spørgsmål går på, om den skal ende som gammelt jern, eller den skal laves.
Svar
#4
Du har åbenbart skudt en del med den hvis piben er slidt op, så som jeg skrev tidlige så få en våbensmed til at installere en ny pibe i ønsket kaliber.
Svar
#5
Jeg har nu før hørt om folk, der ikke var imponeret over 90'erens evne til at ramme samme sted. Nogle gør det og andre kommer aldrig til det.
Jeg kender ikke til, hvordan du er nået frem til at piben er slidt op, men jeg ville i hvert fald undersøge det grundigt, før jeg ville bekoste en ny pibe på riflen.
Svar
#6
Over vej at sætte en 7x57 på istedet med stigning 1-9.5 så er du fremtidssikret i klasse 1
Den yder også lidt bedre med kortløb end 6.5 og lås/magasin burde være lige til
Tjek dog lige begge patronlængder og magasin mål

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#7
Riffelgangene er næsten væk ved kammerenden og filt propperne lettere end i en anden 6,5 mm jeg har.
Hvis jeg vælgere at få enden anden pibe på er jeg nok klar over jeg bør overveje et kaliber skift.Men hvad passer lige i sådan en lås og hvad går godt i en kort pibe?
Svar
#8
som "Bessie" skriver -- en 7x57 er et godt bud, men den kan garanteret også fint laves til 308W --

Når det så er sagt, så er piben ikke det eneste der slides på en Sauer90 - så den bør checkkes grundigt igennem inden man ofrer en ompibning og renovering -- Hvis alt skal laves hos en bøssemager ender du nemt på 6000,- + det løse --

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
308 Win går godt i kort pibe og jeg er ret sikker på at det virker 100%
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by jagtbonden

Riffelgangene er næsten væk ved kammerenden og filt propperne lettere end i en anden 6,5 mm jeg har.
Hvis jeg vælgere at få enden anden pibe på er jeg nok klar over jeg bør overveje et kaliber skift.Men hvad passer lige i sådan en lås og hvad går godt i en kort pibe?


Hvor mange tusinde skud har den skudt?
en 6,5x57 har en lang og slank overgangskonus fra starten. Der kan sagtens være 1-1,5 cm foran kammeret, før riffelgangene er på fuld højde.
En filtprop som sammenligningsgrundlag er næppe særlig brugbart [Wink][:I]

Mit beskedne råd, er at du får en med et minimum af erfaring med piber (og som ikke lige skal score en nationalformue) til at måle/vurdere slitagen
Hvis du kommer forbi, kan det gøres U/B hvis du lige siger til på forhånd. Samt sørger for at piben er ordentlig rengjort.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#11
7x57 er et perfekt valg.når den var 6,5x57.
308win passer best i deres lidt kortere lås.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#12
Jeg var ikke klar over at der var så lang overgangskonus. Jeg har sammenlignet den med en 6,5x55. Som en kammerart har, og der står riffelgangene tydliger ved kammerenden.
Svar
#13
Lydt til "n a" og få den checket efter.

En normal pibe holder til mellem 5000 og 10.000 skud, før den ikke længere har jagtlig relevant præcision.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by jagtbonden

Jeg var ikke klar over at der var så lang overgangskonus. Jeg har sammenlignet den med en 6,5x55. Som en kammerart har, og der står riffelgangene tydliger ved kammerenden.


En lille rettelse:
&,5x57 slutter overgangskonussen 30mm foran hylsterhalsen, 4stk riffelgangene er 3,5 mm brede (bommen er ca 1,5mm bred)
6,5x55 slutter overgangskonussen 14mm foran hylstret, og 4 stk riffelgangen er kun 2,5mm bred (bommen er ca 2,5mm bred)
6,5-284 slutter konussen 12mm foran kammeret og der er 6 riffelgange som er 2,3mm brede (bommen er ca 1mm bred)

Hvad er i øvrigt problemet med riflen, kan den ikke ramme ?
Sauer 80/90 har altid haft et ry for at en del fra starten har været en udfordring at få til at være superpræcise


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#15
Jeg er ikke tilfreds med en spredning på 15 cm. Jeg har ikke haft riflen fra ny jeg ved ikke hvormange skud den har skudt. Mem han var hjemmelader jeg fik diesæt og mange tomme hylstre med. Den behøver ikke være skudt død den kan også være rengjot forkert.
Jeg har lige rengjort den for tambak med boreform og den skyder sikkert godt nok med de første skud men så begynder den at sprede.

Nu mht. til mit oprendelige spørgsmål om det kan svare sig at skifte piben. Kan jeg oplyse at rembøjlen er fastgjort til piben.

Jeg var lidt interessert i at høre om der var nogle i dette forum som har fået piben skiftet på en Sauer 90.
Svar
#16
Halløj

jeg har også en Sauer 90, der dog ikke trænger til ny pibe. Den første ejer havde skudt meget få skud med den, nok til dels fordi det er en 375 HH.

Hvis låsen på din ikke er voldsomt slidt, viljeg anbefale Du skifter piben.

Så Dravis vurderede en ny pibe til 6.000 - men det er vel heller ikke meget i forhold til hvilket våben der er tale om.

For et par år siden, var der en Sauer ingeniør tilstede på en jagtmesse på Sjælland.

Han var der for primært at markedsføre Sauer 404 - hvor man oplyste en pris på 24.000 for denne.

Jeg var selvfølgelig i gang med at rode/rage på dette nye våben. jeg spurgte ham hvad en Sauer 90 ville koste, vel vidende den var ikke var i produktion længere.

Han mente den ville koste det dobbelte. Hypotese -ja da, men det er et lækkert våben.

mvh
mvh
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by jagtbonden

Jeg er ikke tilfreds med en spredning på 15 cm. Jeg har ikke haft riflen fra ny jeg ved ikke hvormange skud den har skudt. Mem han var hjemmelader jeg fik diesæt og mange tomme hylstre med. Den behøver ikke være skudt død den kan også være rengjot forkert.
Jeg har lige rengjort den for tambak med boreform og den skyder sikkert godt nok med de første skud men så begynder den at sprede.
Det er nemligt rigtigt. Det foerste skud spreder aldrig - det er altid dem der kommer efter der laver rod i det [Big Grin][Big Grin]
Nu mht. til mit oprendelige spørgsmål om det kan svare sig at skifte piben. Kan jeg oplyse at rembøjlen er fastgjort til piben.

Jeg var lidt interessert i at høre om der var nogle i dette forum som har fået piben skiftet på en Sauer 90.



Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#18
Jeg er ikke sikker på at det kan gøre det med 6000 kr.. Hvis korn og kærv samt rembøjlen skal monteres.
Men er resultatet altid godt når man får monteret en ny pib?
M.v.h Jagtbonden
Svar
#19
Kære Jagtbonden

Jeg tror ikke du læser/forstår de meget velmente råd som du får i denne tråd.

Som jeg læser og forstår dem, siger folk:

Inden du skifter piben så undersøg om det er piben der er slidt!

na tilbyder at hjælpe med at konstatere om det er piben der er problemet, manden har et stort kendskab til rifler, og jeg er sikker på han vil komme med et kvalificeret bud på hvad der kan være galt hvis det viser sig at piben ikke er slidt.

Hvis den skyder de første 4-5 skud tilfredsstillende og det er derefter at spredningen opstår så tror jeg ikke et pibeskift vil ændre noget som helst.

Hvis jeg var dig tog jeg imod den udstrakte hånd og kørte en tur til Åle - det kan måske spare dig for mange tusinde kroner. Du kan også blive 1500 kr. fattigere, for der er stor sandsynlighed for at na (Jørgen) får snakket dig en ny lyddæmper på ærmet.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#20
Nu er det en fuldskæftet riffel, så lyddæmper er ikke helt så nemt, som på andre rifler.

Jagtbonden: Nu skriver du ikke, hvor mange skud du skyder, for at lave 15 cm grupper.
Og kan du lave mindre grupper, med en anden riffel?

En Fuldskæftet har ikke nemt ved, at komme af med varmen, specielt på den ene side, af piben.... Dette gør, at en fuldskæftet riffel, oftest er meget følsom, over for at blive skudt varm.
Prøv at skyde meget langsomt. dvs, vent 3-5 min mellem skuddene, så varmen når at fordele sig jævnt. Og hold dig, til 3 skuds grupper,l og vent måske 15-20 min, mellem grupperne, så riflen er kølet af.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)