Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ændring af træfpunkt på feltskydning ?
#1
lige en oplevelse fra lørdag på en feltskydning flytter mine skud sig ca 8 cm op og 8cm til venstre på bane 2 det er mest udtalt på de baner vi skyder 2x4 skud på de andre baner skydes kun 4 alle skud er fra skydestok stående med viper flex kun afstand variere jeg var noget uforstående over for det da det ikke var helt ens har dog nu fundet ud af at piben ikke er frit liggende det er nu fikset [Big Grin] men kan jeg forvente problemet er løst ? det skal selvfølgelige testes glad for det ikke fik indflydelse på den buk jeg skød fredag det var heldigvis kun på 11 meters afstand [Wink]
Svar
#2
Var der elektronisk markering under denne flytning af træfpunkt ?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#3
nej vi markerede selv skud afstand på sidst skydning var 100 meter og jeg er sikker på at jeg havde rigtig sigtepunkt skud sad til venstre og op men rimelig samlet på første bane satte satte jeg 4 skud der kunne dækkes af en 5 krone og mit i sigtepunktet det var vist 70 meter derefter gik det galt større og mere spredte grupper og med center af grupper placeret til venstre og højt da det hele blev skudt fra viper og stående er skydestilling næppe årsag heller ikke aftræks fejl selv om de forekommer[Wink] da skuddet da ofte rammer lavt, på en af banerne var jeg generet af solen det kan spille en rolle tænker jeg men synes ikke det var tilfældet senere .er spændt på at komme på skydebane og få det afprøvet og også lidt flov over at jeg ikke havde kontrollerer om piben lå fri [Sad] men man lære af sine fejl ... så jeg bliver nok klog engang [?][Big Grin]
Svar
#4
Jeg har lært en masse af alle mine fejl, men jeg finder hele tiden på nye at begå. Så jeg er ikke endt med at blive klog endnu [xx(].

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
For mig at virke, er en staaende skydestilling næppe den mest optimale, hvis man vil kontrollere træfpunkt. Jeg ville gøre det siddende med et fast anlæg.
H
Hogmeister
Svar
#6
Med Viperflex bør det cære fint

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
håber ikke jeg fornærmer, men du er sikker på at forreste støttepunkt ikke har sneget sig ud på piben ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Jeg tror, at ikke fritliggende pibe er den hyppigste årsag til dårlige skudgrupper.
Jeg har set det på utallige rifler - og det er ligeligt fordelt hen over alle prisklasser, hvilket jeg finder dybt forargeligt.
At en billig riffel er dårligt tilpasset er måske forståeligt, men at de dyre er det, er mig uforståeligt - specielt når man ser hvor stor indflydelse det har på samling og træfpunkt.
Svar
#9
Det med støttepunkt under piben kunne sikkert være årsag men nu var det galt på flere skydninger og helt tilfældigt har en kammarat der var med taget et billed under skydning på en standplads hvor det var meget udtalt afstand ca 168 meter det viser at jeg støtter langt fremme men på skæftet. og der skal en del til at fornærme mig jeg vil bare gerne finde årsagen om det er mig eller riflen montage eller kikkert bare jeg finder ud af det får det rettet (som jeg håber jeg allerede har) og dermed ro i sindet.
Svar
#10
Hej
Et godt råd herfra. Tag nu rigeligt af når du skal fritlægge løbet. Jeg har selv oplevet på en riffel med kunstskæfte at det ikke var fritliggende når jeg brugte bipod eller havde fast anlæg helt fremme på forskæftet. Hvorimod der var fint med luft ved brug af sandsæk som fast anlæg. Måske det også kan spille en rolle i dit tilfælde.
Vh Peter
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

For mig at virke, er en staaende skydestilling næppe den mest optimale, hvis man vil kontrollere træfpunkt. Jeg ville gøre det siddende med et fast anlæg.
H



Hej Hogmeister.

Hvis du aldrig har prøvet en 'quad-stick' kan jeg godt forstå du undrer dig.

https://youtu.be/N75lhXWdd9w

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#12
Det er ikke så usædvanligt med MINDRE træfpunktsændringer ved forskellige skydestillinger + forskellige omstændigheder omkring afgivelsen af skud ..

Jeg har set masser af tilfælde hvor skytten uden at vide det har en eller flere fingre mod piben i en hastigt indtaget skydestilling, eller har meget forskelligt "Hold" på forskæftet afhængigt af indtaget skydestilling ..

Det samme gælder anlæg mod skulder og kind .. Der er meget stor forskel på hvordan rifler og afgivet skud påvirkes af varierende hold på riflen.

Der kan også opstå problemer med parallakse forskydning, specielt hvis kikkerten har "focus" indstilling, og man ved lavere forstørrelse ikke lige får stillet ind på den rigtigt afstand, fordi man egentligt ser skarpt nok gennem kikkerten ved den lavere forstørrelse.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Samme boldgade som Dravis: tag nu fat om det forskæfte og hold fast... viperflex er meget hård, der hvor forskæftet hviler. Det afstedkommer, at riflen "sparker fra" på underlaget og rejser sig inden kuglen forlader piben. Samme princip som når der skydes med krydsarm teknik og biods på hårdt underlag. Kuren er at holde om forskæftet uanset skydestilling - træk riflen nedad og ind i skulderen. Grebstyrken skal svare til et hårdt og ubehageligt håndtryk, og fatningen skal være lige foran magasinbrønden...det ser ikke så "tacti-cool" ud, men til gengæld virker det uanset de omstændigheder du måtte møde...

Skydning handler for mig om repeterbar præcision. Det opnås ved ensartede procedurer og teknikker uanset skydestilling, situation m.v.

J.
Svar
#14
Nemlig ja! Jeg har haft den samme oplevelse i Sydafrika hvor jeg jagede med en gammel ven som laante min 375. Ruger. Jeg havde naturligvis ogsaa en Viper Flex med paa turen. Han er normalt en rigtig god skytte, men den foerste dag havde han et par uforklarlige forbiskud til Steinbuk. Vi talte naturligvis om det om aftenen og jeg spurgte om han nu holdt godt fat den riffel. Han var mere vandt til at skyde med lettere kalibre og indroemmede at det havde han maaske ikke gjort. For en god ordens skyld startede vi den foelgende dag med ny indskydning, staaende med Viper Flex paa 100m. Jeg tog det foerste skud som sad dead center. Saa var det min vens tur og denne gang holdt han fast med det resultat at han ramte indenfor et halvt hul oven i det foerste. Saa var det forbi med daarlige skud paa den tur. Lette kalibre er naturligvis mere eftergivende end dem med lidt skrald i, men det er altid vigtigt at holde godt fat i gevaeret. Det ses ogsaa med de lettere kalibre naar skudafstanden oeges.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#15
Selv med min Sako Finnlight 308W gør det en væsentlig forskel, hvor godt man holder på forskæftet.
Kan nemt flytte skuddet 3 cm op på 100 meter, hvis man ikke holder på skæftet, men bare lader det hvile på sandsæk eller bipod.
Og 308 er jo ingenlunde med kraftig rekyl.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)