Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
landbruget sejrer over kronvildtet på Djursland
#1
så kom de nye jagttider for Djursland:

kronkalv. fra 1 sep 1 time før og efter i sep. og 1/2 time før og efter i dec og jan
spidshjort. fra 1 sep 1 time før og efter i sep. og 1/2 time før og efter i dec og jan
hind . 1/2 time før og efter i dec og jan
lige til at brække sig over [}Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#2
så opstod der da et behov for en meget lysstærk kikkert [Big Grin]

Hard work beats talent, when talent doesen't work hard.....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hvad er der galt? Det er da fedt at jagt er tilladt når vildtet er aktivt. Lignende ordninger kunne med fordel indføres for råvildt og også andre arter som vi døjer med at skyde nok af mens solen står på himlen. Det er jo ikke sådan at kronvildtet på nogen måde er truet.

De der mener de ikke kan skyde forsvarligt efter solnedgang, må vel bare lade være [Smile]

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
vi får en kronvildbestand som bliver mere sky og nataktive. Dette skader vores forhold til "den almindelige befolkning" som har stor fornøjelse ved at køre en tur og beundre vildtet.

kronkalve i september: hvorfor pokker ikke lade os få jagttid i februar i stedet. der er kød på kalven og hinden får ikke mælkefeber ( og vi ville få en længere jagtsæson )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Hej!! De nye jagttider er vel ok set ud fra hvad der kunnet have sket
Du bestemmer selv om du vil skyde kalve i september
Men september jagt på kalve er for tidligt efter min mening
Så få inddraget de regoleres tilladelser på kalve og giv mere tid sidst på sæsonen det giver mening

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by STROM

vi får en kronvildbestand som bliver mere sky og nataktive. Dette skader vores forhold til "den almindelige befolkning" som har stor fornøjelse ved at køre en tur og beundre vildtet.

Hvis man er bange for dette resultat. Ja så gælder det vel om, at man får fingeren ud, og får skudt det der skal skydes på så få jagter som muligt. Og derefter holder sig hjemme, resten af tiden.
Der er meget større sandsynlighed for at pürshe et område tomt for vildt, end der er for at skyde det tomt.
Så i stedet for al den her brødnid. Så snak nu frivilligt sammen med naboerne, og lav nogle frivillige store fællesjagter. Så får mange flere chance, og man kan derefter lade området hvile.

kronkalve i september: hvorfor pokker ikke lade os få jagttid i februar i stedet. der er kød på kalven og hinden får ikke mælkefeber ( og vi ville få en længere jagtsæson )

Er der noget, som tvinger dig til at skyde kalv i september ?
Jeg ved ikke lige hvor problematisk det er med mælkefeber/yverbetændelse, ved bortskydning af kalv i september. Det er vel ikke være, end hvis kalven bliver kørt ned, eller at ulven hapser den

mvh
Strom, naturgænger



I øvrigt er det ikke klædeligt at du hænger landbruget ud. Det er vel rimeligt, at de forsøger at påvirke på en måde, som reducere deres tab på grund af en visse steder meget stor bestand.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#7
overhovedet ikke, goe herre
mange er en flok hyklere, der både vil have uskadte marker og høj jagtleje.
dette kan ikke forenes: enten hegner man marken og nøjes med indtægten på denne. Eller du kombinerer det med egen jagtudøvelse eller jagtudlejning. værdien af god krondyrjagt opvejer rigeligt markskaderne: så ingen medlidenhed herfra.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Det er noget du har forstand på? Altså???
Svar
#9
@Unknown
det kan da sagtens diskuteres ( altså hvad jeg ikke har forstand på ) men når der er tale om at der kan hegnes for fornuftige penge, ser jeg ikke bondens problem.
en god kammerat i krondyrland mod vest har den aftale med forpagteren at der sættes kraftigt elhegn om markerne indtil høst, hegnet skal være væk inden en uge efter høst og både bonde og jæger er tilfredse
hvis bonden insisterer på f eks vinterraps uden hegn er det vel hans egen fejl ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Det er da fint at du ikke ser bondens problem. Ser du egentligt ret meget efterhånden? Undskyld mig!

Men for ikke ret længe siden fik alle der bruger våben som ikke indeholder 60% valnød en omgang.

Var det ikke bedre at række en hånd ud og være en del af løsningen frem for en del af problemet???

Enhver har vel lov til at brokke sig når ens arbejde bliver disset, misrespekteret af andre. Underkendt på grund af andres hobby, underkendt fordi de ikke har forvaltet deres hobby ret pænt.

Vi har nøjagtigt samme problem i vandrådene for tiden. Sportsfiskerforeningerne vil have fritlagt rørlagte vandløb, vandløb som aldrig har været naturlige. Fritlagt for at tilgodese deres snævre hobby. Samtidig så skal en erhvervsdrivende betale måske 100.000kr eller mere af egen lomme for at tilfredsstille andres hobby? Ville du være interesseret i dette blot fordi du tilfældigvis har købt et jordlod som bærer på en rørlagt vandledning, der leder vandet væk fra en landsby?

En masse jægere løber rundt og syntes det er åh så dyrt at gå på jagt og skyde en kronhjort. De syntes det er så synd for dem at de har en hobby som muligvis bibringer en landmand lidt lommepenge. Der er da ingen der tvinges til at gå på jagt i Danmark længere.

Ligesom at der er religionsfrihed i Danmark kan der vel også være frihed til at fravælge jægere og have en mening om at deres hobby egentlig bør begrænses.

Jeg er træt af alt det ævl og misundelse der altid opstår hos nogen jægere.

tror sku jeg melder mig ud af dette forum.
Svar
#11
@ unknown.
Ja, det sidste er nok ikke løsningen for så fravælger du osse muligheden for at påvirke jægere i en bedre retning. Om den er bedre eller dårligere afhænger af øjnene der ser, men at melde sig ud løser intet. [B)]

Hard work beats talent, when talent doesen't work hard.....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
@ Unknown
du har ret, jeg er dybt bekymret over jagtens fremtid: måske ser jeg spøgelser når jeg ser sortklædte swatvannabe´r med militærlignende våben, måske velskydende men mere eller mindre ligeglade med vildtets tarv og jægernes moral og renomé

min holdning til walnød er nok en anden end du formoder. mine våben er mest plast og rustfrit, også et par halalautoer, men ikke kampvåben på en proforma jagttilladelse.

men tilbage til kronvildtet: bønderne her på Djursland har nok ikke så store dækningsbidrag som hos dig på øens fede jord. alligevel har jeg ikke oplevet at bønderne drives fra hus og hjem pga vildtskader - det er da da måske træls for den faglige stolthed at de yderste skår mod skoven ikke ser så godt ud som den burde, men mon ikke det går med jagtlejen som kompensation

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
@ M@x 2.0 du har sikkert ret.

Prioriteter er vigtige og jeg vælger at prioriterer anderledes fremover.

God vind fremover.
Svar
#14
Nu er jeg ikke veterinær; men hinderne får vel yverbetændelse , hvis kalvene ( skind og ben 1.september) må skydes fra 1.9.?
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by unknown

@ M@x 2.0 du har sikkert ret.

Prioriteter er vigtige og jeg vælger at prioriterer anderledes fremover.

God vind fremover.



Ærgerligt......jeg vil savne dig og jeg håber du vil genoverveje beslutningen [8)]

Hard work beats talent, when talent doesen't work hard.....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Meget rammende og tankevækkende kommentar fra Kronhjorte.dk, som jeg personligt er meget enig i.

http://www.kronhjorte.dk/

@Strom - jeg er meget enig, og også træt af den siddende regerings omfattende og efterhånden næsten pinlige "knæfald" for landbruget.

Mvh
Korthår[Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)