Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En til alle
#1
Hej, jeg har gennem mange år haft to rifler i skabet. En 308W og en 9,3x62 begge Sauer 404. Nu begynder jeg så at blive lidt nærig på mine ældre dage - i erkendelse af at 9,3x62'eren bragen en til maks to gange årligt på jagt overvejer jeg at sælge den og anskaffe en kaliber til mit nordiske jagt.
Jeg skyder elg, gris, vores danske hjortearter og råvildt med tyngden på råvildt.
Hvad ville i vælge af kaliber til det hele og hvorfor?
Per
Svar
#2
@fo2man

Lige nu har du skidt i din egen rede.[8D]

Tro mig, du har lige nu åbnet Pandoras æske, det komme til at vælte ind med forskellige holdninget om kaliber og hvad dette indebærer.[^][^]

Hold dig til din .308W og du er dækket ind resten af livet i Skandinavien.

/Rolin

PS: Der er en formand her på forumet, der har skudt en .308W ud til 1700 meter, til feltskydning.[}Smile]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Jeg er klar over at det er et emne med flere holdninger og meninger end der findes kalibre i verden, men jeg løber chancen - er passager på den 13 timers køretur til Polen i morgen, så jeg har tid til at læse de mange forventelige kloge ord igennem :-)
Svar
#4
Knæk og bræk.

/Rolin

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#5
@fo2man

Haft Sauer 404 i mange år??? Nu kom de første 404 til danmark omkring primo 2015, så ja 1-2 mange.[Big Grin][Big Grin]

Men sæt begge piber til salg, når du har solgt den ene så har du kaliberen til resten af livet i den sidste.[Wink]

Skulle jeg vælge en kaliber så blev det .375 HH den kan med den rigtige kugle klare det.[Smile] lidt dyr at skyde med, men så må man lære at ramme i første skud[:I]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#6
@Santo
1-2 mange.[B)]

/Rolin

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#7
En kaliber til alt: 280Reminton med stigning 1-9.5.

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#8
Hvis du gerne vil kunne bruge en anelse tungere kugler, end din 308'er, og stadig have en kaliber, hvor du kan få patroner overalt, så tænk på en 30-06'er

Men det bliver svært at overgå 308'erens alsidighed.

En anden kalibermulighed, det er 338 Federal.
Der får du 30-06 energi fra næsten 308 rekyl. Og så laver den jo nogle lidt større huller Smile
Men den er ikke særlig udbredt.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Følg du bare rolin`s anbefalinger og behold din 308W, ja jeg ved godt at det er en kedelig løsning, men du kommer ikke til at møde noget på denne side af ækvator den ikke kan klare.[Smile]

K&B i Polen.[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#10
sælg da den 308w 9,2 x 62 kan da det hele
Svar
#11
Sælg den ene riffel og køb en 7x64 pibe til den der er tilbage. eller bedre endnu, sælg dem begge og køb min Sako 75 280Rem[Big Grin]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#12
Jeg går med de samme overvejelser, men vakler mellem 308W og 6,5x55.

Jeg tror 308´eren vinder, for inden længe vil jeg nok slå over på blyfrie projektiler, og her er udvalget i kaliber .30 nok større.

Ekstremt kedeligt valg, men der er en grund til, at det almindelige er så almindeligt: det har vist sig at fungere.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Så uendeligt kedeligt.... og dræbende for de fleste begrundelser for at have mange rifler i skabet.... men .308 er sgu rimeligt alsidig....[Smile][Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Helt klart 308Win[8D]

Har selv en 3-4 stykker..... altså 308Win.

Rifler I flere vægtklasser til forskellige anvendelser men stadig samme kammer og præcis samme ammo til alle.

Har skudt flere hundred stykker vildt med kaliberet og mangler stadig at se den fejle[Wink]

Og husk så en god tung kugle til kaliberet og glem de lette kugler[8D]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Vi mangler en funktion, så man kan "like" svar mm...[Smile] men jeg er 100% enig med GT. Hvis du tvivler på om 308W er den rette til jobbet, så ved du enten ikke nok om terminal performance eller også handler det om at have noget som andre ikke har[8D][8D][8D] - hvilket også er helt ok....[Big Grin] Listen af fordele ved 308W - både patron og riffel overstiger langt ulemperne... Den dækker så bredt en spektrum, at alle andre kalibre mere eller mindre må betegnes som en niche - med få undtagelser...

308W og kugle/patron der er tilpasset præcis den jagtform du skal dyrke... der er uendelig mange muligheder...

J.
Svar
#16
Jamen, så tror jeg da jeg vil byde ind med 30-06 bare for at puste til ilden.
30-06 er ligesom 308, bare bedre. Altså sådan en slags potent 308 for mænd, der ikke er bange for en smule rekyl. [8D][8D][8D][8D][8D]

Når den provokation så hermed er blevet leveret, så vil jeg fortælle at sådanne tråde her faktisk provokerer mig grundet min indstilling til, at man ALDRIG kan få for meget grej.

Kun en riffel puha, det er mange år siden jeg selv var i den ulykkelige situation. [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Venligst
Dan "Klokker" Korgaard

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#17
Citat:quote:

.. Den dækker så bredt en spektrum, at alle andre kalibre mere eller mindre må betegnes som en niche

[Big Grin][Big Grin][Big Grin] Det er ikke bare sjovt-det er også SANDT.....!!![Big Grin][Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Tex

Følg du bare rolin`s anbefalinger og behold din 308W, ja jeg ved godt at det er en kedelig løsning, men du kommer ikke til at møde noget på denne side af ækvator den ikke kan klare.[Smile]

K&B i Polen.[Smile]

Mvh Bjarne



Du må IKKE bruge .308 Win, til Blondinebamser, der er mindstekravet 30-06.
Men selvfølgelig, indtil videre, er trofæjagt på Isbjørne forbudt, i Grønland.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#19
Bortset fra det, så har jeg da trikintestet en blondinebamse som fangeren nedlagde med et enkelt skud fra en 6,5x55. Forresten et sted hvor jeg havde været på rensdyrjagt nogle dage tidligere, så jeg har næsten været på bjørnejagt [Big Grin]

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Bortset fra det, så har jeg da trikintestet en blondinebamse som fangeren nedlagde med et enkelt skud fra en 6,5x55. Forresten et sted hvor jeg havde været på rensdyrjagt nogle dage tidligere, så jeg har næsten været på bjørnejagt [Big Grin]

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.



Tjae, 6,5x55 har jo også nedlagt masser af elefanter...

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)