Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ammo til drilling
#1
Et spørgsmål til panelet...

Jeg har prøvet en del forskellige drillinger, og får snart mit seneste eksemplar hjem. Den er i kaliber 20/76 og .308 Win.

...Og ja, jeg ved godt at randkalibre var at foretrække:-) men når det nu ikke er tilfældet, hvordan laver jeg den bedste ladning - med henblik på problemfri udtrækker funktion.

Skal hylstrene bare fuld sizes som jeg plejer? Skal jeg holde mig længere fra max. ladning end jeg plejer? Nogen gode fif eller erfaringer?

Jeg påtænker at benytte 180 gr. oryx.

Vh
.376 Steyr

En god gaveidé, børnebogen, "Andreas på bukkejagt"
Svar
#2
Hvordan agter du at bruge din drilling. Det kan være afgørende for dit valg.
Vil du bruge den lige som tyskerne gør, nemlig et kuglevåben med mulighed for haglskud til småvildt, skal du lade lige som til en riffel.
Dette foregår typiskt fra et tårn hvor stort og småt kan komme til, og derfor vil skudene også ofte være afgivet med sigtekikkerten monteret.

Bruger du derimod drillingen som de fleste danskere gør, nemlig som et hagl våben med mulighed for et kugleskud, kan du godt lade forsigtigt. (læs; langsomt,)
En typisk bruger i DK står på post, uden sigtekikkert monteret, hvorfor et kugleskud normalt vil være på kort hold. Et kugleskud til kronvildt i bevægelse bør ikke være meget længere end et haglskud til småvildt.

God fornøjelse.

JCK
Svar
#3
Du skal passe på med at size for hårdt når du bruger randfri riffelpatron.

Hylstret skal passe godt i kammeret når toplukkeren er i bund, hvis hylstret er sizet for hårdt så risikerer du at slagstiften
"skubber" patronen ud af den lille pal i randen og ind i kammeret istedet for at slå fænghætten.

Jeg har prøvet det med en dobbeltriffel i kaliber 30-06.
Svar
#4
heb det er en god pointe og mine erfaringer med "svensknøgler" er at flere har utroligt stort kammer
min gamle 30.06er tikka havde et alt for dybt dybt kammer 0.6 omgang måtte diesetét drejes baglæns JA det er rigtigt 0.6 omgang
ellers klikkede den helt vildt ( nogen gætter sikkert hvilken bøssemager der har sat kammeret, men udlad venligst at kommentere dette)

disse patroner gik uden videre i en helt ny drilling det er jo vanvittigt meget for stor

så heb nu fik du altså lidt ros i dag :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)