Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trykluft til vakum?
#1
Jeg går og tænker på at stabilisere træ selv og til det skal jeg bruge vakum. Vakumpumper er dyre så jeg kom til at tænke på om der er en måde at skabe vakum ved hjælp af trykluft fra min kompressor ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#2
Har med held brugt en Harald Nyborg sandblæsningspistol - dog kun i lille målestok med lak og syltetøjsglas.

mvh
mvh
Svar
#3
Det er vel så venturi effekten der bruges der? Det er vel et begrænset vakuum man kan opnå med den ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Det er vel så venturi effekten der bruges der? Det er vel et begrænset vakuum man kan opnå med den ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!



Njah, venturi effekten bliver brugt til bl.a fly toiletter. Man pumper simpelthen tis og møg i et kredsløb igennem en venturi og ind i slop tanken og retur til venturien. Dette system er tæt på 0,8-0,9 bar undertryk

Hard work beats talent, when talent doesen't work hard.....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Under fysik/ kemiøvelserne lavede vi et betydeligt vakuum med en dims der blev skruet på vandhanen. Det kostede en del vand der løb lige ud i vasken, men kunne suge en beholder tæt på lufttom. Der fulgte en lignede sugepumpe med den vandseng jeg købte i 1985, den fungerede fint til at tømme madrassen med. Måske kan man købe sådan en pumpe hos en møbelhandel, hvis der overhovedet findes vandsenge nu om dage?

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Sæt en slange på indsugningen på din kompressor, og du har en vis vakuum. (som en gammel malkemaskine)


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Under fysik/ kemiøvelserne lavede vi et betydeligt vakuum med en dims der blev skruet på vandhanen. Det kostede en del vand der løb lige ud i vasken, men kunne suge en beholder tæt på lufttom. Der fulgte en lignede sugepumpe med den vandseng jeg købte i 1985, den fungerede fint til at tømme madrassen med. Måske kan man købe sådan en pumpe hos en møbelhandel, hvis der overhovedet findes vandsenge nu om dage?

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.



jeg har sgu da stadig min vandseng.....

Hard work beats talent, when talent doesen't work hard.....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Der må da være en gammel kostald et eller andet sted der har en malkepumpe stående. De laver et fint vaccum og har stor kapacitet så hvis du kan wrappe din jagthytte ind så kan du få konserveret det
Svar
#9
At skabe vakuum ved hjælp af trykluft ( venturi/ ejektor system) er en meget dyr måde at lave vakuum på - du bruger ca. 9x effekt istedet for ved hjælp af en vakuumpumpe.
Til stabilisering af træ behøver du ikke ret stort undertryk - du kan faktisk nøjes med en støvsuger - husk at slippe lidt falsk luft ind ellers bliver den ( over) varm.
Men som Unknown skriver, er der stadig mange vakuumpumper rundt om ved nedlagte landbrug.
Jeg har arbejdet med den slags i mange år - smed desværre en hel del pumper ud for år tilbage - jeg er ikke i landbrugs branchen længere, men skalk lige holde øje.

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
De der malkepumper, er de ikke konstrueret til at køre med en væske ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#11
Nej, de pumper ikke med mælken, de laver vacuum i systemet og pumper kun med undertryksluft.

Hard work beats talent, when talent doesen't work hard.....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
@M@X

Jeg tror Lani tænker på en anden slags pumpe[^][Big Grin][Big Grin]

/Rolin

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Rolin

@M@X

Jeg tror Lani tænker på en anden slags pumpe[^][Big Grin][Big Grin]

/Rolin

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"



Nu er det godt nok off topic, men jeg er skam seriøs ;-)

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#14
Vaccumpumpen holder et konstant sug. En omskifter skifter mellem de 4 pattekopper 2 og 2. Pattekopperne er opbygget af gummi som klæber sig til patterne. På ydersiden virker vaccumpumpen og trækker et skud mælk ud af de 2 første patter. Så skifter ventilen og trækker et skud mælk ud af de andre 2 patter. Under malkning kommer der en klar klik-klik lyd når der skiftes mellem de to patter. Mælken løber via tyngdekraften gennem slangerne og ned i røret som leder mælken ned til glasbeholderen hvor der oftest findes en rotationspumpe som nænsomt pumper mælken ud i køletanken. Det er vigtigt for kvaliteten af mælken at den ledes og ikke plasker. De indviede ved at hvis man suger eller skubber væsker med luft så sker der en vis opblanding af væske og luft og det er ikke hensigtsmæssigt for kvaliteten.

Hvis du regner med regelmæssigt skal arbejde med større mængder træ så bør du gå i den retning. Evt brug et køleskab eller fryser som vaccumkammer. Det gælder om at have så lidt frirum som muligt.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by unknown

Vaccumpumpen holder et konstant sug. En omskifter skifter mellem de 4 pattekopper 2 og 2. Pattekopperne er opbygget af gummi som klæber sig til patterne. På ydersiden virker vaccumpumpen og trækker et skud mælk ud af de 2 første patter. Så skifter ventilen og trækker et skud mælk ud af de andre 2 patter. Under malkning kommer der en klar klik-klik lyd når der skiftes mellem de to patter. Mælken løber via tyngdekraften gennem slangerne og ned i røret som leder mælken ned til glasbeholderen hvor der oftest findes en rotationspumpe som nænsomt pumper mælken ud i køletanken. Det er vigtigt for kvaliteten af mælken at den ledes og ikke plasker. De indviede ved at hvis man suger eller skubber væsker med luft så sker der en vis opblanding af væske og luft og det er ikke hensigtsmæssigt for kvaliteten.

Hvis du regner med regelmæssigt skal arbejde med større mængder træ så bør du gå i den retning. Evt brug et køleskab eller fryser som vaccumkammer. Det gælder om at have så lidt frirum som muligt.


Delvis rigtigt. Der ledes skiftevis vakuum og atmosfærisk tryk på ydersiden af pattegummiet - det sørger pulsatoren for - herved åbner og lukker pattegummiet/ masserer patterne. . Mælken ledes ikke ( udelukkende) via tyngdekraft men med ved hjælp af vakuum forskel til mælkeudskilleren, der sidder et luftindtag på 2-4liter/min i hver pattekop central som den del der samler de 4 pattekopper hedder.

PS. Jeg har solgt, monteret og lavet service og undervist på malkeanlæg i små 20 år.

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by CP

Citat:quote:

Originally posted by unknown

Vaccumpumpen holder et konstant sug. En omskifter skifter mellem de 4 pattekopper 2 og 2. Pattekopperne er opbygget af gummi som klæber sig til patterne. På ydersiden virker vaccumpumpen og trækker et skud mælk ud af de 2 første patter. Så skifter ventilen og trækker et skud mælk ud af de andre 2 patter. Under malkning kommer der en klar klik-klik lyd når der skiftes mellem de to patter. Mælken løber via tyngdekraften gennem slangerne og ned i røret som leder mælken ned til glasbeholderen hvor der oftest findes en rotationspumpe som nænsomt pumper mælken ud i køletanken. Det er vigtigt for kvaliteten af mælken at den ledes og ikke plasker. De indviede ved at hvis man suger eller skubber væsker med luft så sker der en vis opblanding af væske og luft og det er ikke hensigtsmæssigt for kvaliteten.

Hvis du regner med regelmæssigt skal arbejde med større mængder træ så bør du gå i den retning. Evt brug et køleskab eller fryser som vaccumkammer. Det gælder om at have så lidt frirum som muligt.


Delvis rigtigt. Der ledes skiftevis vakuum og atmosfærisk tryk på ydersiden af pattegummiet - det sørger pulsatoren for - herved åbner og lukker pattegummiet/ masserer patterne. . Mælken ledes ikke ( udelukkende) via tyngdekraft men med ved hjælp af vakuum forskel til mælkeudskilleren, der sidder et luftindtag på 2-4liter/min i hver pattekop central som den del der samler de 4 pattekopper hedder.

PS. Jeg har solgt, monteret og lavet service og undervist på malkeanlæg i små 20 år.

En vakuumpumpe fra et malkeanlæg vil helt klart være den rigtige løsning - de hænger stadig i massevis på nedlagte landbrug og må også kunne findes ved at indrykke en annonce i feks dba.

Et køleskab eller fryser skal ihverfald være fyldt godt ( total) op hvis den udsættes for vakuum - ellers klapper den sammen
CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
@CP

AHA. det forklarer jo årsagen til at du ind i mellem har vacuum i mellem ørerne...........[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hard work beats talent, when talent doesen't work hard.....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Tak for præciseringen CP.

Det kan godt være nogen har vaccum mellem øerne. Det er altså ikke sjovt at have overtryk mellem øerne. Hvis du forstår.
Svar
#19
[}Smile]

[Smile]

Lani, hvad er din smertegrænse - jeg tror jeg ved et par steder der stadig hænger en.
Vil tro at hvis man står og vifter med en tusse - du ved, bønder og penge .........[Wink]

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by CP

[}Smile]

[Smile]

Lani, hvad er din smertegrænse - jeg tror jeg ved et par steder der stadig hænger en.
Vil tro at hvis man står og vifter med en tusse - du ved, bønder og penge .........[Wink]

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



En tusse??? uff nej, det skal jo være billigt ;-) tror jeg prøver mig med en gammel fryserkompressor først [Smile]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)