Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pronghorn i Colorado
#1
Når jeg får skrevet historien færdig, så kommer den ind her.

Den er skudt i Boone, Colorado, en jagt som jeg har drømt om i mange år, bookede jagten direkte hos outfitteren, hvilket viste sig igen at være det rigtige.
Det er ikke sidste gang jeg skal på jagt i USA, MEGET nemt at få min egen riffel med.
[Image: IMG_1959.jpg]

/Rolin


[Image: 288_BD2_FE_78_C7_40_DF_BE0_A_CAB8951_A91_F6.jpg]
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#2
(01-11-2017, 09:05 PM)Rolin Skrev: Når jeg får skrevet historien færdig, så kommer den ind her.

Den er skudt i Boone, Colorado, en jagt som jeg har drømt om i mange år, bookede jagten direkte hos outfitteren, hvilket viste sig igen at være det rigtige.
Det er ikke sidste gang jeg skal på jagt i USA, MEGET nemt at få min egen riffel med.
[Image: IMG_1959.jpg]

/Rolin

Meget flot Flemming vi glæder os til hele historien med billder.
Svar
#3
og vi vil se ALLE billeder...osse dem fra Baren, hvor du kom op at slås med den sorte udsmider....... Angel
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Så sidder på jeg på mit værelse i Polen og kommer i tanke om at jeg har “glemt” at skrive denne beretning færdig.

Jeg skænker mig lige en øl og et glas mørkt ROM for at komme tilbage til denne vidunderlige tur til USA.

Som så mange gange før er det Outdoor Channel der står for skud når der skal information om et nyt rejsemål.

USA har længe været en drøm for mig og netop Pronghorn, så en aften frem foran tv’et dukkede der en guide op jeg havde set før, men denne gang var det jagt på netop Pronghorn, jeg blev helt taget af hans person og hvordan han var overfor sine kunder, jeg fandt hurtigt ham på google, Dan Harrison guide i Colorado, et link til en hjemmeside og med et enkelt klik var der sendt emne e-mail til mr. Harrison om jeg kunne komme på jagt nu i år “2016” der gik et par dage så ringede Dan.

Han ville vide om jeg var den Rolin, som havde skrevet et par jagtartikler* som var publiceret i USA, jeg blev lidt overrasket over han havde læst dem, men jeg fik fremstammet at det var mig.

Dan fortalte at alle licencer var slut for 2016 men det ville være en fornøjelse for ham at invitere mig i 2017 så jeg bookede omgående.

Jeg kontaktede myndighederne i Colorado for at få et jagttegn, dette skulle vise sig at være nemmere end jeg havde regnet med.
En kopi på engelsk af mit Danske jagttegn** samt kopi på kørekort og pas så gik der 3 dage så var jeg godkendt, fik et CID nummer jeg skal bruge når jeg skal betale for jagttegnet i Colorado 

Der skulle nu gå et år før jeg fik en dato hvorpå jeg skulle komme til USA, jeg havde allerede søgt om tilladelse til at tage min egen riffel med, dette tog kun 24 timer så var alle tilladelser klare.

Jeg bookede fly med Norwegian og betalte lidt extra for at sidde godt på denne lange tur, heller ikke her var der problemer med våben med på turen, kun da jeg skulle hjem fra Denver, jeg var den første kunde hos Norwegian, der skulle have våben med fra Denver og de havde ikke de rigtige papire, men med lidt hjælp fra et andet flyselskab, en saks og lidt tape fik vi godkendt alle papire i Security, men det tog 2 timer, godt at man altid er i god tid i lufthavnen.

Jeg valgte desværre at ville leje en bil direkte i lufthavnen men pga. Stormen i Florida var alle biler sendt derned for at erstatte dem der var “vandskadet” så jeg måtte tage en shuttel til Colorado Springs og få en af Dans ansatte til at hente mig dagen efter.

Jeg skulle nu bruge noget at få tiden til at gå med, så det blev Cabelas der stod for skud, jeg lader være med at beskrive der, der er alt for meget info. Men kommer i forbi en Cabelas eller Bass Pro shop så stik lige snuden indenfor.

Dagen efter bliver jeg henter af Mike White, en pensioneret militær mand som havde mødt Dan under en jagttur og de var blevet venner for livet.
Turen gik fra Colorado Springs til Puablo hvor vi lige skulle tanke op med lidt alkohol, før turen gik østover mod Boone, der var Pronghorn overalt, solen skinnende fra en skyfri himmel så disse orange dyr kunne ses på lang afstand.
Jeg får øje på noget stort sort der er på vej over vejen et stykke fremme, spørger jeg Mike hvad der er, tarantel svare han, det er først da vi passere den at jeg kan se at han ikke lyver, fy for satan de er store.

Vel fremme på ranchen møder jeg Dan personligt, han har som jeg set frem til dette møde, vi tar en hurtig kop kaffe inden vi skal tilbage til Puablo for at jeg kan få mit jagttegn, det var først i den 3 butik at vi fik løst mit jagttegn, problemer med personale der ikke kunne taste de rigtige tal ind, men nu kunne jeg lovligt tage på jagt dagen efter.

Vi stopper ved et mindre supermarked hvor jeg køber et æble og et græskar, skal jo lige teste riflen inden jagten.

[Image: 72241_E12_CCF1_40_D8_93_DD_8864180523_AF.jpg]


Dan handler lidt forskelligt ind, jeg spørger Dan om der er mulighed for at vi måske kunne spise lidt Mexikansk mad, det ansigtsudtryk Dan kommer med som svar kan ikke beskrives, jeg får et sådant kram at jeg taber vejret, Dan griner og fortæller at jeg er den første nogensinde der beder om at få Mexikanskt mad hvilket Dan selv elsker, hurtigt forsvinder han ned i butikken for at komme tilbage med et par kilo eller mere af friske grønne jalapenos, den aften var der dømt Mexico

Næste morgen går turen ud i terrænet, da ranchen er på 32000 Ha tager vi bilen, Dan har snakket med ejeren om hvor der går en pæn stor Pronghorn, så vi kører derud, bilen bliver parkeret ved en gammel ruin, vi går nu langs et kreatur hegn som Dan fortæller at den pigtråd der sidder her er mere end 100 år gammel, det kan så ikke lige ses.

Vi kommer længere og længere ind i området, det er let kuperet, det eneste der vokser her er græs og nogle små kaktusser der når de blomstre er føde grundlag for vildtet.

[Image: C5_FAF2_B5_943_B_47_EC_BA43_2_B1_D5863_C0_C6.jpg]


Dan har nu spottet en gruppe med pronghorn hvori der er en god buk, denne gruppe er desværre på vej ind i et område hvor vi ikke må skyde, men vi vælger at fortsætte, der kommer nu endnu flere dyr frem, en større buk er der også med.

Afstanden er ca. 800 meter, vi går langsomt langs hegnet ned mod de 2 grupper med dyr, den ene er på vores side af hegnet den anden på det område vi ikke må jage på, langsomt nærmere vi os, dyrene skifter hele tiden plads mellem områderne, brunsten er i fuld gang.

Vi er inde på 500 meter af dem nu, da vi bliver afsløret, en del af dyrene begynder at trække længere ind på det område vi ikke har adgang til, den store buk samt et par hunner bliver lige i området omkring hegnet, Dan spørger mig om hvor tæt jeg vil på før jeg vil skyde, melder tilbage at 400 meter er ok for mig. 

Dan tager sin store hvide hat af og begynder at bevæge den langsomt over sit hoved alt imens vi går langsomt frem, bukken begynder langsomt at komme os i møde, Dan forklare at bukken tror det er en konkurrent og vil jage denne væk, vi er nu inde på 360 meter, Dan stopper sit trins med hatten og bukken begynder at esse, jeg tager et par skridt frem og får sat min Viper-Flex op, riflen glider forsigtigt op og jeg får lige afstanden at vide, 351 meter, klikker hurtigt det antal klik på kikkerten, Dan siger at jeg må skyde når jeg er klar.
Skuddet går og bukken tegner for en god kugle, den går 20 meter så er det slut.

Vel fremme tages der lidt billeder før turen går tilbage til ranchen.

[Image: C5_B2_B278_2_B4_F_4466_B684_5_C9_A5_F187_B4_F.jpg]



Det lykkedes mig at skude nogle enkelte jordegern under det næste par dage.

Alt i alt en tur der kan anbefales.

/Rolin

Riffel: Blaser R93 cal. .300 WM
Projektil: Berger 190 gr. VLD hunting
Kikkert: Swarovski 5-30x50
Skydestok: Viper-Flex Journey

* Disse artikler er venligst oversat af Hogmeister

** Hvis man logger ind på sit Danske jagttegn kan man bestille et oversat exemplar.

[Image: 288_BD2_FE_78_C7_40_DF_BE0_A_CAB8951_A91_F6.jpg]
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#5
@ Rolin
Tak for *
H
Hogmeister
Svar
#6
Tak for endnu en fin jagtberetning.
Mvh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Fed jagtberetning Cool  Det er sjovt at følge dig rundt i verden. Jeg bliver altid misundelig når du fortæller om et nyt eventyr  Smile
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)