Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sneppen
#1
Hermed et lille spørgsmål til panelet.
På Facebook hersker der vild debat om hvorvidt den heldige/dygtige jæger skal kysse sin første nedlagte sneppe på brystet eller i røven.
Jeg selv er opdraget med traditionen,  hvor man kysser den i røven, og jeg har til stor morskab for resten af selskabet kysset min første nedlagte sneppe i røven . 
Jeg er den dag i dag stor tilhænger af at jagtlederen lægger sneppen på sin hat hvorefter han præsenterer den for skytten, der hædrer fuglen ved at kysse den på brystet. 
Dels fordi jeg syntes det er noget svineri at kysse fuglen i røven og dels fordi jeg ikke mener det er at hædre vores ædleste vildt ved at kysse den i røven.
Ifølge netnatur er traditionen med at kysse troldfuglen på brystet ældre end røvkyssetraditionen  Big Grin Big Grin
Problemet er, at der umiddelbart ikke sådan lige kan findes egentlige daterede kilder, der kan dokumentere påstanden. 

Hvad syntes I???
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#2
Har hørt det samme som dig at det oprindeligt var på brystet og mener også det burde være sådan. Jeg fik dog også lov at kysse min første bag i.
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
Jeg synes osse det er noget pjat at skulle kysse den i røven....og nogle jagtledere ynder at tvære den ud i hovedet på skytten....

Derfor synes jeg at vi skal gå tilbage til den gamle med at kysse den på brystet. Det viser en bedre opførsel. Så enig med Klokker
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
(27-11-2017, 07:24 AM)M@X 2.1 Skrev: Jeg synes osse det er noget pjat at skulle kysse den i røven....og nogle jagtledere ynder at tvære den ud i hovedet på skytten....

Derfor synes jeg at vi skal gå tilbage til den gamle med at kysse den på brystet. Det viser en bedre opførsel. Så enig med Klokker

Brystet, det er jo der hjertet sidder og da den betragtes som en ædel fugl må det være brystet, det andet er noget svineri.
Svar
#5
Hm hvad så når man skyder sin første hanræv?
Vi har regler for nyjægere, svenskere i danmark, jægere på lolland, ældre nyjægere og så slyngeljagter.
Ofte så kan man enten gøre alt korrekt og med skjorte og slips eller man kan løsne lidt op og nyde at ens jagtkammerater har Dianas held på dagen.

Traditioner og jagt hører selvfølgelig sammen og man må vel land fly eller skik følge. Jeg har kun gået på jeg i 35 år nu og har aldrig hørt om at man skulle kysse en sneppe på brystet, så det må være en forholdsvis gammel tradition. Eller det kan jo også være at brugerne herinde har ændret holdning over årene. Jeg kan da mindes at der af og til har været forskellige historier over årene.

Nogen steder bliver man smurt ind i blod når man har skudt sit første stykke kronvildt, andre steder bøjer man sig over ens første gris og får et slag i røven af alle jagtdeltagere i selskabet. Nogen steder er det god tone at man spiser et stykke af lever/hjerte og/eller indvolde. Andre steder skyder man vildtet kun for sjov skyld og går fra det, andre tager vildtet fra paraden og fylder skraldespandene på motorvejspladserne på vej hjem imod storbyerne. Der er rigtig mange traditioner når vi snakker jagt. Nogen er hensigtsmæssige, nogen er hyggelige og nogen burde forbydes og nogen burde ikke gå på jagt.

Med hensyn til at kysse en sneppe så har jeg kysset min bagi. Aldrig tvunget nogen til at gøre noget de ikke har haft lyst til, men af og til introduceret en "ny" tradition, som en erfaren jæger aldrig ville falde for. Altså hvorfor skulle nyjægere dog kun have lov til at lade med en patron det første år.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)