Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kort løb vs. tunge/lette kugler?
#1
Kære Formænd 

Jeg har brug for lidt kvalificeret input  Big Grin

Jeg ved godt, at hvis jeg korter en riffelpibe ned, vil jeg få et større/mindre hastighedsfald i forhold til kaliberen. 
Hvis jeg eksempelvis vil korte min .308 ned til eksempelvis 50 cm - vil det så sætte en begrænsning for, hvor tunge kugler riflen kan stabilisere?
Jeg tænker eksempelvis ved brug af 12-13 grams kugler - eller skal jeg gå ned i kuglevægt for stadigt at kunne udnytte den kortere pibelængde?

Er det bare mig, der ser "teoretiske spøgelser" - eller ER der noget om snakken ifht tunge/lette kugler i en kortpibet riffel? 

Mvh MS
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#2
Umiddelbart vil jeg mene nej, saalænge piben har den korrekte stigning for paagældene kuglevægt.
H
Hogmeister
Svar
#3
Stigning i din pibe ændrer sig ikke, ligesom en skrue ikke ændrer gevind af at blive skåret over. Så længe du ikke regner med at krydse lydmuren, ændrer kravet til stigning sig ikke.

Tungere kugler har godt af længere pibe, men en 308 kan blive ganske kort uden du mister for meget hastighed.
Svar
#4
Krung: Jeg tror du misforstaar mig.
Hvad jeg siger/mener er, at saafremt piben til at begynde med har den korrekte stigning til en tung kugle, saa kan man godt korte piben ned, UDEN det har betydningsvis effect paa stabiliseringen af paagældende kugle.
H
Hogmeister
Svar
#5
(28-11-2017, 04:17 PM)hogmeister Skrev: Krung: Jeg tror du misforstaar mig.

Det var ikke ment som et svar til dig, men MS. Vi er enige.
Svar
#6
Stabilisering af et projektil er et produkt af stigningen pr omgang (omregnet, hvor mange omgange pr meter) Dette ganget med udgangshastigheden, vil give omdrejninger pr sekund, det ganger du så med 60, og så får du omdrejninger pr minut.

Hvis du så reducere udgangshastigheden markant kan du risikere at du ikke opnår tilstrækkeligt antal omdrejninger til at den stabilisere.
De få meter pr sekund du mister vil generelt ikke betyde noget, med mindre at du i forvejen er helt ude på kanten rent stabiliseringsmæssigt.
Svar
#7
Og så kan man afslutningsvis sige, at det er ikke et spørgsmål om tunge/lette kugler, men alene korte/lange kugler. Der er så ofte en sammenhæng mellem disse , men det er længden og hastigheden, der afgør om en given kugle kan stabiliseres.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)