Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffel: Kuglevalg
#1
Big Grin 
Kære forum 
Efter kun at kunne opnå one-shot-one-kill hvis jeg rammer i hjerte-lunge region eller hoved hals region korrekt, og jeg kan have flugtafstande på op til hele 40 meter med min 6,5x55, som jeg i øvrigt skal korrigere for kuglefald på 250m, er jeg blevet vejledt af kyndige folk om det er helt utilstrækkeligt. Derfor er jeg blevet overbevidst om jeg i stedet behøver en fladt skyldende magnum patron, i et godt kaliber, der skyder hul i hul og som giver knald og fald ligegyldigt hvor jeg rammer. Derfor har jeg søgt vidt og bredt, jeg overvejede bla. wildcats som fx ”7mm-BMG” eller ”30-105mm howitser shell” som vil kunne opnå en hastighed på 299,8*10^3 km/s. Desværre betyder reglerne for transport af eksplosiver at jeg for sidst nævnte bliver nød til at skille patronerne ad og transportere krudtladning for hver patron ad 3 omgange hvis jeg skal på jagt…..
 
Derfor har jeg valgt min nye riffel i et utraditionelt special kaliber som jeg håber i vil kunne hjælp mig med at finde den rette jagt patron til.
 
Piben er kort ca. 50 cm, primær art er kronvildt(hinder og kalve), så kuglevirkning på disse er vigtig, afstand op til 300 meter derfor er vægtning af kuglevægt(der reducere V0) mod BC(BC er højere for tungere kugler ) vigtig for vindafdrift, som skal minimeres.
 
Umiddelbart tænkte jeg
Nosler Ballistic tip 150 grains  BC 0,435
Nosler Accubond 150 grains  BC 0,435
Nosler Accubond Long Range 168 grains opgivet BC 0,598 realistisk BC nok nærmere 0,538(90%), det er det ca. på de andre NALR kugler
Jeg har kigget på teoretiske kugledrop, så er vindafdrift højere på 300meter for 165 grains end 150 grains pga. lavere v0 for 165 grains. Jeg er lidt bekymret for den lave sectional density på 0,226 for 150 grains mod 0,286 for 6,5mm 140 grains, om den påvirker dybdevirkningen for meget negativt på krondyr. Har i nogen erfaringer i gerne vil dele om kuglevalg i dette special kaliber?
 
Ps. Det er selvfølgeligt 308 win jeg har købt, det havde i vel gættet  Big Grin

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#2
Jeg har læst om at NALR kuglerne skulle være meget/noget optimistiske i deres BC. Derimod har jeg læst at hornady ELD-X skulle passe. Om de virker i 6,5x55 kan jeg forhåbentlig fortælle om på mandag.

308win Alle kalibers moder. udemærket valg
Svar
#3
(14-12-2017, 03:04 PM)unknown Skrev: Jeg har læst om at NALR kuglerne skulle være meget/noget optimistiske i deres BC. Derimod har jeg læst at hornady ELD-X skulle passe. Om de virker i 6,5x55 kan jeg forhåbentlig fortælle om på mandag.

308win Alle kalibers moder. udemærket valg

Brian Litz from over there, har testet NALR rimeligt videnskabeligt og offentliggjort det på long range hunting forum https://www.longrangehunting.com/threads...ts.137554/ 

Derfor regner jeg også kun med NALR virkelige BC er ca. 90% af opgivet.
Mvh
Christensen
Svar
#4
Hvilke afstande forventer du at skyde på?
Mvh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Du skal da have en 30-378 Weatherby Magnum, med nogle ret hårde kugler, så de ikke "eksploderer" ved anslag.  Big Grin Cool

Hornady ELD-X 180 Grains er måske et bud? (Kommer sikkert ud, med over 900 m/s) (nok ca. 1040 m/s ved 26")

Spøg til side....

Kig på 7mm kalibrerne.

En 7mm Rem Mag taber mellem 219 og 255 fps, ved nedkortning, fra 28" til 20" (Kugler fra 150 til 175 grains)
https://rifleshooter.com/2015/04/7mm-rem...-velocity/

Med 20" kommer de ud, med 2455 til 2835 fps.

Med en Swift A-Frame  160 grains og MV på 2835 fps, der vil den, ved indskydning på 200 meter falde 9,5cm, til 250 meter.
Med Sierra Gameking 175 grains og MV på 2455 fps, der vil den falde 12,5cm til 250 m, med indskydning, på 200 meter.

Hvis du virkelig vil kunne holde lige på, fra 0 til 250 meter, så skal du måske over i en 26 Nosler eller lignende, og du bliver nødt til, at beholde den lange pibe (26"+).


Hornady ELD-X 175 Grains der smides ud med 1040 m/s, den holder -4,4 cm på 250 meter, ved indskydning, på 210 meter.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
@Lars ML.: 25-300m, primært Kronvildt
@JRexA: Jeg har allerede købt riflen i special kalibret 308 win Cool så jeg er interesseret erfaringer med kuglevalg. Min indledning har mest jagtfrokostteoretisk karakter  Angel
Mvh
Christensen
Svar
#7
UPS... Der var vist et par linier, jeg havde overset....  Blush

Jeg kender ikke virkningen, i vildt, men Hornady ELD-X 178 Grains ser meget spændende ud.
Deres egen ammo, spytter den ud, med 2600fps(792m/s)

BC:
.552 (G1) 
.278 (G7)

BC er vist målt, med radar.
https://www.hornady.com/ammunition/rifle...-hunter#!/
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#8
Tjah, den norske våbenekspert, skribent og storvildtjæger, A Grimstvedt, har ikke fundet forskel på fx 308w og 300win mag, når det gælder antiloper op til elandstr. <300m afstand. Det samme gør sig gældende, når han har opmålt på elges “dødsløb”.
Det begrunder han med den mildere rekyl i 308w ift 300win mag. Jeg kan sagtens se analogien til 6,5x55. Jeg skyder ikke selv med 6,5x55; men den er relativt fladtskydende og med lille rekyl.
Svar
#9
Hvilken stigning er der i din pibe?
Det maa vel være det primære at vide før du tænker paa lange og tunge kugler. Iøvrigt mener jeg ikke at op til 300 m kræver noget specielt af kuglevalg. hvis du er en habil skytte burde du ikke have noget problem med at ramme 'the kill zone' paa et stykke kronvildt. Det er nok de færreste der falder i skraldet alligevel.
H
Hogmeister
Svar
#10
for et par år siden troede jeg ikke rigtig på .308´n men det er nu lækkert at kunne korte piben ned til 45 cm uden den helt store katastrofe
bruger 165 gr gameking og 130 gr TSX hvor det er befalet med blyfri, og med 6 cm overslag virker det nu ikk så ringe
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
(15-12-2017, 09:53 PM)hogmeister Skrev: Hvilken stigning er der i din pibe?
Det maa vel være det primære at vide før du tænker paa lange og tunge kugler. Iøvrigt mener jeg ikke at op til 300 m kræver noget specielt af kuglevalg. hvis du er en habil skytte burde du ikke have noget problem med at ramme 'the kill zone' paa et stykke kronvildt. Det er nok de færreste der falder i skraldet alligevel.
H

rate of twist 11''

Min tanke var at gå den modsatte vej, mod 150 grains fordi når jeg kigger på noslers lade data, så kan den øgede BC ved tunge kugle ikke opvejet tabet i V0 når jeg kigger på skudafstande inden for 300 meter. 

Derfor var jeg interesseret i folks erfaringer med kugler i forhold til at skyde kronvildt i hoved-hals region inden for 100 meter og skude gennem begge bove inden for 300 meter.
Mvh
Christensen
Svar
#12
Nosler BT med 42.5grain RS40 OAL 71
Rp messing

Løser opgaven. For pokker der skyder godt i flere rifler
Hvor i landet bor du ?
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#13
Har aldrig haft 308, men i min 30.06 bruger jeg med stor glæde 168TTSX, har lige været i Polen på hundyrjagt og fik held til 13 stk råvildt + 1 ræv, de lå alle på stedet og var uden store kødskader
Når man brækker vildtet kan man se at der en meget tidlig ekspansion, formodentlig pga at kuglen i ca dens halve længde er flækket som et kryds og midt i det kryds er som en hulspids
Den tidlige ekspansion giver en god chock virkning som slår dem omkuld, nogle få ligger kortvarigt og spjætter med benene men når aldrig op at stå inden de er døde af den læsion kuglen har givet dem
Men til 308 vil du nok skulle i enten 150 eller 165 grs for at opnå samme effekt, jeg har i min kombi en hastighed på godt 880 m/s
MVH Bjarne
Svar
#14
@Bessie4ever i CPH?

Hvordan er det med TTSX, kræver de ekstra rensning af piben?

Jeg var begyndt at overveje en 168 grains NALR med 44 grains varget bag.
Mvh
Christensen
Svar
#15
Jeg syntes ikke det er så slemt mht ekstra rensning, giver selv en grundig omgang Forrest skum når jeg kommer over 50 skud, men jo de kræver mere kemisk rensning end alm med tombak kappe
MVH Bjarne
Svar
#16
Den tidlige ekspansion giver en god chock virkning som slår dem omkuld, nogle få ligger kortvarigt og spjætter med benene men når aldrig op at stå inden de er døde af den læsion kuglen har givet dem

Men til 308 vil du nok skulle i enten 150 eller 165 grs for at opnå samme effekt, jeg har i min kombi en hastighed på godt 880 m/s


underligt så forskellige ens resultater er: ud af de 7 stk kronvildt jeg har skudt med TTSX i år har de 5 haft en flugtstrækning mellem 50 og 120 meter ( og de 2 med o meter var hovedskud )
30-06 med 165 gr TTSX og 308 med 130 gr TTSX. så måske er kugler bag bovbladet ikke specielt gode med blyfrie kugler
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
(18-12-2017, 07:04 PM)STROM Skrev: Den tidlige ekspansion giver en god chock virkning som slår dem omkuld, nogle få ligger kortvarigt og spjætter med benene men når aldrig op at stå inden de er døde af den læsion kuglen har givet dem

Men til 308 vil du nok skulle i enten 150 eller 165 grs for at opnå samme effekt, jeg har i min kombi en hastighed på godt 880 m/s


underligt så forskellige ens resultater er: ud af de 7 stk kronvildt jeg har skudt med TTSX i år har de 5 haft en flugtstrækning mellem 50 og 120 meter ( og de 2 med o meter var hovedskud )
30-06 med 165 gr TTSX og 308 med 130 gr TTSX. så måske er kugler bag bovbladet ikke specielt gode med blyfrie kugler

Strom; har du ligeså meget fart på som Bjarne ?
TTSX skal have fuld speed - har jeg hørt.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#18
780 på barnes og 750 på gameking
ca 100 meter mindre end i tabellen, men om det er optimisme på papiret eller det er mit 45 cm løb ( eller en kombination ) ved jeg ikke, men jeg stoler på cronografen

jeg har ladet de  sidste med TSX om de måske er lidt blødere. kunne også godt tænke mig at prøve Hattings, men synes 160 gr er i overkanten med blyfri
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#19
(18-12-2017, 07:04 PM)STROM Skrev: Den tidlige ekspansion giver en god chock virkning som slår dem omkuld, nogle få ligger kortvarigt og spjætter med benene men når aldrig op at stå inden de er døde af den læsion kuglen har givet dem

Men til 308 vil du nok skulle i enten 150 eller 165 grs for at opnå samme effekt, jeg har i min kombi en hastighed på godt 880 m/s


underligt så forskellige ens resultater er: ud af de 7 stk kronvildt jeg har skudt med TTSX i år har de 5 haft en flugtstrækning mellem 50 og 120 meter ( og de 2 med o meter var hovedskud )
30-06 med 165 gr TTSX og 308 med 130 gr TTSX. så måske er kugler bag bovbladet ikke specielt gode med blyfrie kugler

Benyttede selv TSX for første gang på årets drivjagt både til mig selv og mine kammerater. Intet af det vildt vi skød lagde sig i skuddet - de rendte alle af pladsen og de var alle truffet pænt i hjertelungeregionen med pæne gennemskud til følge. Vi skød 2 svin, to stykker kronvildt og 2 stk råvildt. Jeg brugte 140 grains TSX i 7-08 AI der gik ud med ca. 880 m/s og min kammerat sendte 150 grains TSX afsted med noget over 800 m/s fra sin 308 Win.

Ikke noget underligt i den observation - det var blot for at sige, at vi oplevede altså ikke ligefrem den magiske knald og fald effekt som TSX ofte tilskrives.

Mvh.
Anders
Svar
#20
Strom, nu er dine oplevelser jo også på krovildt og mine på råvildt ;-)

Og som CP skriver er det godt med mest mulig fart på TSX/TTSX, evt gå ned i kuglevægt, hvilket sikrer tidlig og stor ekspansion, men vær opmærksom på at en kort og kraftig kugle vil også have kortere og kraftige flige, og disse vil også være trægere til ekspansion og tilmed give mindre diameter i forhold til en lang og mindre kugle

I min 30.06 løber råvildt slet ingen steder med 168 TTSX hvorimod de godt kan løbe lidt med 130 TTSX til trods for den er næsten 100 m/s hurtigere

Men har også prøvet at skyde en hind med 130 TTSX ude på 320 m som gik ned i knaldet, men det skyldes at det var en høj kugle tæt på ryggen hvor der var træf på et par ribben hvilket slår hvad som helst ned på stedet næsten uanset kaliber/kugle
MVH Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)