Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffel: Kuglevalg
#21
Hvis der skal være god effekt på kort afstand fx bevægelsesjagter (hvor vildtet ønskes synligt forendt) og sikker ekspansion på længere afstande i fx Skotland, ville jeg prøve Nosler BT eller Hornady SST - begge i ca 165 gr.
Jeg håber, at skulle til Tyskland næste år, hvor der er krav om blyfri ammunition. Derfor vil jeg prøve en ladning med TTSX 150 gr til min .308’er til foråret.

Mvh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#22
@Lars: Hvorfor foretrækker du 165 grains over 150 grains? Jeg skal bruge den præcis til det du foreslår.
Mvh
Christensen
Svar
#23
(19-12-2017, 08:15 PM)Christensen Skrev: @Lars: Hvorfor foretrækker du 165 grains over 150 grains? Jeg skal bruge den præcis til det du foreslår.

Jeg ville vælge 165 gr for at få lidt bedre penetration på et stort dansk krondyr og højere BC i forhold til vindafdrift i Skotland sammenlignet med 150 gr. Jagtfrokostteori? Måske, men når valget står mellem 150 gr, 165 gr og 180 gr, ville jeg vælge 165 gr til 308 win. 
Jeg mener, at GT med flere tidligere har rost både effekt og præcision i Nosler BT, så den ville jeg nok prøve først.

Mvh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#24
150 grs når  det er kobber og 165 grs i bly er næsten samme kuglelængde, og beregning af stigning på riffelgang er altid sat i forhold til kuglens længde og ikke vægt

TSX/TTSX kan klare væsentlig mere fart end bly når der tænkes på restvægt

Så for at få max ekspansion på TSX/TTSX går man oftest et trin ned i vægt i forhold til bly

Det er også præcis hvad Barnes anbefaler
MVH Bjarne
Svar
#25
For en god ordens skyld vil jeg understrege, at jeg taler om konventionelle blyholdige projektiler i mit indlæg ovenfor.
I forhold til de blyfri, er jeg enig med Bjarne.

Mvh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#26
Det er også blyholdige med kappe jeg omtaler, det er vist de færreste der anvender rene blykugler til jagt ;-)
MVH Bjarne
Svar
#27
hvad med en dobbel kern i 165gr?
og som blyfri er jeg tilhænger af gmx, kan se ikke en eneste har nævnt den kugle?
ellers er der jo jørgens sonic kugle aka dkbullet som jo er dansk Smile
Svar
#28
(20-12-2017, 08:48 PM)lunderskov Skrev: hvad med en dobbel kern i 165gr?
og som blyfri er jeg tilhænger af gmx, kan se ikke en eneste har nævnt den kugle?
ellers er der jo jørgens sonic kugle aka dkbullet som jo er dansk Smile

dobbelkern har en BC som en landrover defender(0,293) Angel

Jeg har ikke noget specielt behov for blyfri, men gmx i en 150 grains har en god bc på 0,415 og 0,447 for 165 grains, så de fungere sikkert men det var ikke lige den vej jeg havde tænkt mig at gå
Mvh
Christensen
Svar
#29
(20-12-2017, 08:48 PM)lunderskov Skrev: hvad med en dobbel kern i 165gr?
og som blyfri er jeg tilhænger af gmx, kan se ikke en eneste har nævnt den kugle?
ellers er der jo jørgens sonic kugle aka dkbullet som jo er dansk Smile

Nej, nu må du lige se at blive opdateret. Sonic bullets har intet at gøre med DK bullet. Jørgen er manden bag Sonic og Anders Hatting er ham der har fundet på navnet dkbullet. De bliver begge lavet i Danmark, men hver sit sted og er uafhængige af hinanden.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#30
max det er jeg ude mærket klar over Wink
men de ligner nu hinanden lidt??
Svar
#31
Hmm - godt nok er mine erfaringer med kaliber 6.5x55, men jeg har i år skudt knapt 25 hinder, kalve, dådyr og kronhjorte med ELD-X 143 grain.

Min hidtidige konklusion er at kuglen har en eminent præcision (i min riffel) og BC. Nogle af dyrene har været hovedskud hvorfor effekten ikke er relevant, men på de dyr jeg har skudt på bladet er mit indtryk at projektilet er meget ekspansionsvilligt. Ved skud gennem bovene et ekspansionen lige til den grove side efter min smag. Ved lungeskud er det fint.
Jeg har oplevet at ved lungeskud er der også gået hul på mavesækken, jeg tror måske det kan skyldes overtryk i dyret ved træf, specielt i de tilfælde hvor dyret står på en skråning og esser og mavesækken derved presses frem mod mellemgulvet. Alle skud er på mellem 60 og 350 meter.
Jeg skyder videre med ELD-X 143 grain resten af sæsonen og ser om der skal testes noget nyt i næste sæson.

Med kaliber 308 har jeg skudt mange dyr med Nosler Accubond og BT i 168 grain, begge projektiler har virket prima.
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#32
(20-12-2017, 10:04 PM)lunderskov Skrev: max det er jeg ude mærket klar over Wink
men de ligner nu hinanden lidt??

ja, meget lidt, på nær farven  Wink  Jeg var lidt efter dig på grund af denne her: citat:      jo jørgens sonic kugle aka dkbullet som jo er dansk

AKA  betyder also known as , hvilket indikerer at du mener at de to kugler er samme produkt. HVILKET DE IKKE ER  Smile



DKbullet har et stort hul i forenden der ikke gavner BC, men er med til at hjælpe expansionen.

Sonic bullets har en spids med en kile på undersiden. Hullet under spidsen har en tilsvarende konus. Når spidsen bliver trykket ind ved træf, så starter flækvirkningen og efter 4-5 cm vandring i vævet knækker de sekundære spidser af og fortsætter alene i en vinkel på 45° væk fra kuglebanens center, stadig i en cirkel, 120° forskudt.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)