Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rensning af våben
#1
Hvad bruger i til at rengøre jeres våben, alt fra den daglige rengøring til den grundige, både jern træ og piben? 

 Hvad for noget olie og rensevæske? Hvilken rensestokke? Propper eller klude? Bruger rensebænke og hvilke? Osv. Smile
Svar
#2
Spænder dem på tagbagagebæreren og kører en tur gennem vaskehallen.......

Bruger Robla Solo inden i og BreakFree over alt metallet. Plasten får vinylens til biler. Bruger kun Dewey rensestokke og hvide klude. Har en MTM bænk at lægge dem i
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
tænker faktisk den første del var effektiv til det udvendige Wink

det robla solo kommer du det på en klud og trækker igennem piben og så lader det sidde lidt?
Svar
#4
Bruger forrest boar foam til at rense, lader det sidde 15 min så trækker jeg det ud igen, hvis flitproppen bliver blå så gør jeg det igen og fortsætter indtil den ikke bliver blå mere. Så køre jeg en gang kogende vand gennem løbet ind til det er brand varmt for at fjerne alle rester af rense væsken, trækker det tørt med en filtprop og lader riflen stå indtil alt vandet er fordampet. Ca. en gang om året eller hvis jeg skyder meget ca. hvert 500 skud.

Metal får olie, ikke noget bestemt.
Mvh
Christensen
Svar
#5
Efter hver skydning trækker jeg en boresnake med lidt olie igennem, herefter filtpropper til de kommer ud rene, til slut en filtprop med godt med olie og husker at trække den tør før skydning.

Plastikskæfter en våd klud uden nogen former for sæbe. træskæfter en gang skæfteolie i passende farve.

Den dovne kan bare bruge Balistol til det hele, hvis det bare er en riffel m træskæfte.

Mvh

Santo
Svar
#6
Hver gang jeg skifter til en ny pibe. Så trækker jeg den lige igennem, for at sikre at der ikke sidder bruneresalt i riffelgangen. Derefter får piben lige et sprøjt tynd undervognsvoks udvendigt.
Det plejer så at være tilstrækkeligt, indtil også denne pibe er slidt op, efter 8000 -12000 skud.
Hvis man så har været ekstremt uheldig og haft bøssen helt gennemblødt, ja så stilles den med åben bundstykke inde ved radiatoren 1 døgns tid, så er den tør igen.
Svar
#7
For det første burger jeg altid en Bore Guide til mine rensestokke.
Først kører jeg en bronzebørste dyppet i Shooter's Choice gennem piben 2-3 gange. Vær sikker paa børsten kommer helt igennem før jeg trækker den tilbage.
Lader riflen ligge i ca 5 minutter, og saa med en anden rensestok (jeg gider ikke skifte frem og tilbage mellem børste og tip) sætter jeg en klud vædet i Shooter's Choice paa spidsen, og skubber den igennem, hvor den falder af stokken ved mundingen.
Derpaa rene klude paa spidsen af rensestokken til de kommer ud hvide.......... en 10-12 stykker.
Jeg har en bænk til formaalet, men udnytter den ikke. Jeg burger en polsteret taburet fra en tegnestue (høj) og lægger riflen paa siden.
Naar jeg er færdig hænger jeg den op paa væggen (ejer ikke et vaabenskab) hvor mine rifler hænger med piben lidt skraat nedad. Maaske 5° ud af vatter.
Saadan gør jeg konsekvent hvergang jeg har brugt riflen, om det saa end kun er et skud, saa faar den same behandling.
Det sidste jeg gør er at bruge en (jeg ved ikke hvad de hedder paa Dansk), men er saadan en stor, nærmest filt tingest man burger til at rense haglbøsser. Saadan en har jeg til en cal .410 eller en 28. som jeg skruer ind i en pil (bue og pil) som jeg har afkortet og sat et haandtag paa. Gevindet paa den dims som passer i en rensestok er det same som gevindet til pilespidser. Den burger jeg til lige at rense kammeret for evt solvent og olie der har lækket ud ved Boreguiden.
Hvis det er sidst paa sæsonen, og længe til jeg skal bruge den igen, saa faar den en klud med olie efterfulgt af en tør klud (der er altid lidt tilbage i piben)
Desuden kommer jeg en 'mikroskopisk' klat fedt paa laaseknasterne inden jeg tager riflen i brug.
hogmeister
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)