Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor mange skud i haglgevær, ikke til jagt
#1
Havde en samtale på lerduebanen i lørdags om hvor mange skud et haglgevær må endeholde hvis det IKKE skal bruges til jagt i Danmark,
hvad siger loven, jeg ser jo gevær bla Beretta og Winchester halvauto i butikkerne fremstillet med laaangt magasin.
Svar
#2
(11-02-2018, 11:13 PM)Marion Morrison Skrev: Havde en samtale på lerduebanen i lørdags om hvor mange skud et haglgevær må endeholde hvis det IKKE skal bruges til jagt i Danmark,
hvad siger loven, jeg ser jo gevær bla Beretta og Winchester halvauto i butikkerne fremstillet med laaangt magasin.

Det må indeholde et magasinfuld så længe du ikke tager på jagt med det. MEN de fleste flugtskydningsbaner følger jagtloven og tillader ikke mere end to skud. Du må dog gerne eje (besidde) det og anvende det de steder hvor der ikke er begrænsninger.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Du må ikke BRUGE et haglgevær i DK som kan indeholde mere end 2 patroner.
Du må erhverve og besidde et haglvåben som kan indeholde flere end 2

Det er formodentligt for at du kan have den til brug i udlandet. Eller for at du kan erhverve den og besidde den, indtil du får tid eller lejlighed til at få den plomberet til brug i DK
MAX de du skriver, var de regler der gjaldt før den seneste revision af våbenloven. Her skelner man mellem  Erhverve og besidde (haglvåben som kan indeholde mere end 2) på den ene side, og Erhverve, Besidde og Anvende(Haglvåben der højest kan indeholde 2 haglpatroner) på den anden side.
Så desværre er det ligegyldigt hvad de forskellige baner mener. Våbenloven er det gældende
Svar
#4
For en sjælden gangs skyld enig med n a
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
Det ændrer så ikke på at bl.a Normark, Østjysk og mange andre dagligt sælger halvautomater der i plomberet tilstand kan indeholde 3 patroner.......

og kære n/a....mit svar er 100% korrekt. Du må anvende det der hvor der ikke er nogen begrænsninger  Wink Cool
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
(12-02-2018, 03:04 PM)M@X 2.1 Skrev: Det ændrer så ikke på at bl.a Normark, Østjysk og mange andre dagligt sælger halvautomater der i plomberet tilstand kan indeholde 3 patroner.......

og kære n/a....mit svar er 100% korrekt. Du må anvende det der hvor der ikke er nogen begrænsninger  Wink Cool

Og ???
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
(12-02-2018, 05:18 PM)CP Skrev:
(12-02-2018, 03:04 PM)M@X 2.1 Skrev: Det ændrer så ikke på at bl.a Normark, Østjysk og mange andre dagligt sælger halvautomater der i plomberet tilstand kan indeholde 3 patroner.......

og kære n/a....mit svar er 100% korrekt. Du må anvende det der hvor der ikke er nogen begrænsninger  Wink Cool

Og ???

Det er vel steder, hvor den Danske Våbenlov ikke gælder.  Rolleyes Tongue
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#8
Sakset fra våbenbekendtgørelsen.

§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner.

Mvh

Santo
Svar
#9
Og hvis man har haft den i mange år, altså før den nuværende bekendtgørelse???
Svar
#10
Det fremgår af §2. Det er ikke lovligt at besidde et haglgevær der kan indeholde mere end 2 patroner. Kan det indeholde flere er det opbevaring af ulovligt våben og kan derfor straffes med op til 2 års fængsel. Angry 

Mvh

Santo
Svar
#11
Her er et direkte link til våbenloven. https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...?id=142859 Vær opmærksom på at en række ændringer ikke er indarbejdet i teksten, disse kan ses til højre.

Citat:Uddrag af våbenloven
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:


1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,


Herudover
Citat:Uddrag af våbenlovens paragraf § 2 a.
Stk. 2.
 Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Mvh
Christensen
Svar
#12
Jagt i udlandet??
Svar
#13
(13-02-2018, 11:03 PM)Santo Skrev: Det fremgår af §2. Det er ikke lovligt at besidde et haglgevær der kan indeholde mere end 2 patroner. Kan det indeholde flere er det opbevaring af ulovligt våben og kan derfor straffes med op til 2 års fængsel. Angry 

Mvh

Santo

Forkert !!!

Du må besidde det, bl.a med jagt i udlandet for øje. Det kan du ikke straffes for. Vennerne inde på NVF har tærsket langhalm på dette emne i hundredevis af tråde. Konklutionen er at du altid må besidde det. Smile Jævnfør Christensens citat §2a
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Våbenlovens § 2 a: (Sakset fra den gældende 2012 udgave) https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...?id=142859


Citat:§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner



Husk at læse §2 a stk. 2:


Citat:Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.

Så over 2 skud, må du, som tidligere nævnt, erhverve og besidde, men IKKE Bære og Anvende.



Disse paragraffer har været med i Våbenloven, mindst siden 1985, så der er intet nyt, under solen, på dette område.  Blush

Bekendtgørelse af Våbenlov - LBK nr 529 af 11/12/1985  https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...x?id=59217
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#15
(14-02-2018, 07:00 PM)JRexA Skrev: Våbenlovens § 2 a: (Sakset fra den gældende 2012 udgave) https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...?id=142859


Citat:§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner



Husk at læse §2 a stk. 2:


Citat:Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.

Så over 2 skud, må du, som tidligere nævnt, erhverve og besidde, men IKKE Bære og Anvende.



Disse paragraffer har været med i Våbenloven, mindst siden 1985, så der er intet nyt, under solen, på dette område.  Blush

Bekendtgørelse af Våbenlov - LBK nr 529 af 11/12/1985  https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...x?id=59217

Jamen, så bøjer jeg mig i støvet og konkluderer at haglgeværer der kan indeholde mere end 2 patroner må erhverves og besiddes, men de må IKKE bruges indenfor landet grænser, ej heller på skydebaner, det vil jeg forstå som "bruge".

Mvh

Santo
Svar
#16
Mange tak til alle de lovkyndige.
Svar
#17
(14-02-2018, 08:58 PM)Santo Skrev: Jamen, så bøjer jeg mig i støvet og konkluderer at haglgeværer der kan indeholde mere end 2 patroner må erhverves og besiddes, men de må IKKE bruges indenfor landet grænser, ej heller på skydebaner, det vil jeg forstå som "bruge".

Mvh

Santo

Hvis man spørger på banen, og de siger ja, til mere end 2 skud, så ville jeg nok tage chancen.. Det er jo kun strafbart, hvis det bliver opdaget.  Tongue

Eller hvis man nu skyder, hos en god ven, der har en stor mark, eller en grusgrav.. LANGT fra naboer. 

 Dette er ikke en opfordring, til ulovligheder, men det er sådan jeg nok "kom til" at gøre (Hvis jeg ellers skød med hagl)
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#18
en af de bedre haglskytter: Rasmus Bjergegård søgte om tilladelse til at bruge en halalauto med extendet magasin til showskydning - han fik afslag
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#19
På skydebanen kommer man under skydebanerelementet. som siger 2 skud max.
På en mark hvor man har brugsret.og ikke er på jagt. Burde man kunne lovligt lade med flere skud.
Men det er også til diskution !
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#20
(18-02-2018, 07:05 PM)Winman Skrev: På skydebanen kommer man under skydebanerelementet. som siger 2 skud max.
På en mark hvor man har brugsret.og ikke er på jagt. Burde man kunne lovligt lade med flere skud.
Men det er også til diskution !

NEJ det er IKKE til diskussion, jfr. Våbenloven.
Den må besiddes, men ikke bruges i Danmark
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)