Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5x55 Swedish Mauser/ 6,5x55 SKAN
#1
Hvad er forskellen på de to.. her tænker jeg om de har samme mål. eller er det bare ladedata der er forskellige. For at skelne mellem de gamle Mauser 96 contra nyere konstruktioner?
Mvh. Jakob

Svar
#2
(19-02-2018, 02:50 PM)Sako Skrev: Hvad er forskellen på de to.. her tænker jeg om de har samme mål. eller er det bare ladedata der er forskellige. For at skelne mellem de gamle Mauser 96 contra nyere konstruktioner?

Der er ingen forskel på patronernes dimensioner. Betegnelsen 6,5x55 SKAN blev introduceret sammen med de nordiske skytteforeningers nye baneriffel Sauer 200 STR i midten af 80´erne. Jeg tror det var meningen at man derved kunne distancere sig fra den gamle 6,5x55 der kører med ret lavt tryk. Det er ikke af hensyn til Mauser 96 at trykket er lavt, men på grund af forgængeren Kragh-Jørgensen. Jeg mener faktisk at M96 har et ufortjent ry for at være en svag lås.

Jeg tror ikke opfindelsen af SKAN betegnelsen i praksis har givet patroner med højere tryk, nok fordi de der var udviklet fungerer fint som de er, men dette er jeg nu usikker på. Her kan andre måske bidrage med reel viden?

Jeg mener betegnelsen "6,5x55 Swedish Mauser" er en folkelig amerikansk opfindelse, det har den ikke oprindeligt heddet, hverken i Sverige eller i andre europæiske lande. Men da vi ofte lader os inspirere af amerikanerne indenfor genladning og skydesport, er betegnelsen sevet tilbage til udgangspunktet.

Så jeg mener at 6,5x55 Swedish Mauser og 6.5x55 SKAN er den samme patron. Jeg har med sindsro skudt med de samme patroner i en Carl Gustaf med M96 lås, i M69 med M98 lås og med Sauer 200 STR og forresten også i Sauer 200 jagtriffel. Men hvis jeg faldt over en gammel Kragh-jørgensen til historisk skydning ville jeg nok sætte mig grundigt ind i, hvordan den skal lades. Den ville nok under alle omstændigheder få nogle ret børnevenlige patroner.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Jeg oplever forskel i dimensioner på hylstret
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#4
Fra Cartridges of the World:

   

Her er link til C.I.P. for 6,5x55 SE
http://www.cip-bobp.org/homologation/upl...-se-en.pdf

Der findes i CIP, ikke en 6,5x55 SKAN.

Her er SAAMI Specs, på 6,5x55 Swedish (På side 41, hvis den ikke hopper direkte, til siden)
http://saami.org/specifications_and_info...df#page=53

Som det ses, så er CIP og SAAMI IKKE enige.... Så der vil være forskel, på USA hylstre og Europæiske hylstre.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)