Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krudt tabeller
#1
Hej er der nogen der har et link til en side hvor man kan sammenline krudt f.eks. Reload Swiss -Vihtavuori - Norma osv.
Tak Flemming
Svar
#2
Google: Powder burn rates
H
Hogmeister
Svar
#3
https://www.reload-swiss.com/en/reload_s.../index.php
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#4
Tak det var det jeg skulle bruge  Cool Cool 
tak Flemming
Svar
#5
Kan man stole på, at de er DIREKTE sammenlignelige ??
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#6
(18-03-2018, 12:50 PM)bigfoot Skrev: Kan man stole på, at de er DIREKTE sammenlignelige ??
Nej.
Mvh Bjarne
Svar
#7
Nå ja, så pak lortet sammen og hold op med at lade selv!
H
Hogmeister
Svar
#8
Mit spørgsmål skulle ikke menes negativt "Kan man stole på, at de er DIREKTE sammenlignelige ??"

Jeg søgte bare lidt afklaring, om man kunne bruge disse tabeller direkte, eller skulle tage specielle forholdsregler...?

Feks kan man, med samme vægt af krudt, bruge WW 140 istedet for Norma203-B uden at komme til skade...?
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#9
De fleste ladebøger advarer imod at benytte samme ladning med forskelligt krudt baseret på et "burn chart"
Hvis man tjekker med et QuickLoad estimat vil man i dit eksempel med at skifte fra 203B til N140 risikere at overskride maks tryk pænt, hvis man bruger samme ladnings vægt.
Svar
#10
http://gunsandpowder.dk/shop/980-software/3638-quickload-v-39/ Big Grin

Hav en god dag, Thorlak
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#11
Tak de Herre.  Wink
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#12
Ved du hvad, Bigfoot, jeg beklager min bryske tone, men hvis I i Danmark er nød til at tage et lade kursus, saa er det da saa elementært, saa det skriger til himlen, at man ikke bare kan tage en daase krudt ned fra hylden, og forvente at veje same mængde krudt op som med et andet krudt fabrikat/mærke og forvente same resultat.
Netop derfor er der udarbejdet Burn Rate Charts, baade saa du kan sammenligne, og ogsaa vælge den rigtige slags krudt. Man burger jo ikke den same slags krudt i en lille hidsig Wildcat varmint riffle som i en .375 H&H til Afrikansk storvildt. Selv forskellige fænghætter gør en forskel, nu vi er inde paa det emne.
H
Hogmeister
Svar
#13
(21-03-2018, 05:18 PM)hogmeister Skrev: Ved du hvad, Bigfoot, jeg beklager min bryske tone, men hvis I i Danmark er nød til at tage et lade kursus, saa er det da saa elementært, saa det skriger til himlen, at man ikke bare kan tage en daase krudt ned fra hylden, og forvente at veje same mængde krudt op som med et andet krudt fabrikat/mærke og forvente same resultat.
Netop derfor er der udarbejdet Burn Rate Charts, baade saa du kan sammenligne, og ogsaa vælge den rigtige slags krudt. Man burger jo ikke den same slags krudt i en lille hidsig Wildcat varmint riffle som i en .375 H&H til Afrikansk storvildt. Selv forskellige fænghætter gør en forskel, nu vi er inde paa det emne.
H
Jeg er udmærket klar over problematikken, men bruger normalt kun Norma og WW krudt, så har ikke haft brug for at sammenligne krudttyperne og burnrate osv.
Derfor gik mit spørgsmål også kun på det nævnte.
Det var kun for at få lidt mere viden på området.
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#14
(21-03-2018, 05:18 PM)hogmeister Skrev: Ved du hvad, Bigfoot, jeg beklager min bryske tone, men hvis I i Danmark er nød til at tage et lade kursus, saa er det da saa elementært, saa det skriger til himlen, at man ikke bare kan tage en daase krudt ned fra hylden, og forvente at veje same mængde krudt op som med et andet krudt fabrikat/mærke og forvente same resultat.
Netop derfor er der udarbejdet Burn Rate Charts, baade saa du kan sammenligne, og ogsaa vælge den rigtige slags krudt. Man burger jo ikke den same slags krudt i en lille hidsig Wildcat varmint riffle som i en .375 H&H til Afrikansk storvildt. Selv forskellige fænghætter gør en forskel, nu vi er inde paa det emne.
H

Hogmeister, en "Burn Rate Chart" kan ikke bruges til at udvælge en krudttype af et andet mærke, der har samme hastighed som en krudttype man måske ikke kan skaffe.
Brændhastigheden er muligvis den samme, men det er ikke sikkert at volumen er den samme.
Lad os antage at Krudtype A har en brændhastighed på X og en volumen på Y
Krudttype B har også en brændhastighed på X, men dens volumen er 5% større, så nu er det Y+5%.
Din indre volumen i hylstret er dermed mindre med krudtypen B og du får derved højere tryk.
Derfor kan du ikke vælge andet mærke ud fra en "Burn Rate Chart".
Den er kun informativ, som producenterne også skriver.  
// Rex
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#15
Hvis jeg skulle skifte krudt, efter et "Burn Rate Chart" Så vil jeg begynde forfra, med ladningen, ud fra ladedata, specifikt, til den nye krudttype.

Jeg ser "Burn Rate Chart" som en mulighed, for at finde noget, at skifte til, der er nogenlunde sammenligneligt, med det jeg har brugt.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#16
(12-06-2018, 07:35 AM)Rex Skrev:
(21-03-2018, 05:18 PM)hogmeister Skrev: Ved du hvad, Bigfoot, jeg beklager min bryske tone, men hvis I i Danmark er nød til at tage et lade kursus, saa er det da saa elementært, saa det skriger til himlen, at man ikke bare kan tage en daase krudt ned fra hylden, og forvente at veje same mængde krudt op som med et andet krudt fabrikat/mærke og forvente same resultat.
Netop derfor er der udarbejdet Burn Rate Charts, baade saa du kan sammenligne, og ogsaa vælge den rigtige slags krudt. Man burger jo ikke den same slags krudt i en lille hidsig Wildcat varmint riffle som i en .375 H&H til Afrikansk storvildt. Selv forskellige fænghætter gør en forskel, nu vi er inde paa det emne.
H

Hogmeister, en "Burn Rate Chart" kan ikke bruges til at udvælge en krudttype af et andet mærke, der har samme hastighed som en krudttype man måske ikke kan skaffe.
Brændhastigheden er muligvis den samme, men det er ikke sikkert at volumen er den samme.
Lad os antage at Krudtype A har en brændhastighed på X og en volumen på Y
Krudttype B har også en brændhastighed på X, men dens volumen er 5% større, så nu er det Y+5%.
Din indre volumen i hylstret er dermed mindre med krudtypen B og du får derved højere tryk.
Derfor kan du ikke vælge andet mærke ud fra en "Burn Rate Chart".
Den er kun informativ, som producenterne også skriver.  
// Rex

Rex, er det nu helt rigtigt, det du skriver med volumen.
Mener du så "solid density" eller "Bulk  density"

I den virkelige verden, kan man sagtens bruge burnchart til at finde et startpunkt for en krudttype, man ikke har data på, i den aktuelle kombination.
Man starter bare 1% under sammenlignet Max.
Så øger man trinvist med ½ - 1 grains ad gangen, Indtil man kan se minimal begyndende hylsterbundsudvidelse.
Nu har man fundet MAX+ 
Det er en god ide at koreograferer samtidigt.
Sådan er faktisk alle lade data opfundet.

Simpelt hen ved, at man i en eller anden rimelig stram pibe har forsøgt sig systematisk frem. Samtidigt med at man har vurderet tryk, på en rimelig kvalificeret måde.

Ladning, er mattematik og sund fornuft, krydret med iagttagelsesevne.

Med nye kugledesigns og friktionsteorier, kombineret med bevidst ændring af entringskraft. Ja så er man faktisk der, hvor der ikke findes nogen brugbar kilde til ladedata, udover sund fornuft, vurderingsevne, og nysgerrighed.
Svar
#17
Curiosity killed the cat....
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
(13-06-2018, 03:15 AM)n a Skrev:
(12-06-2018, 07:35 AM)Rex Skrev:
(21-03-2018, 05:18 PM)hogmeister Skrev: Ved du hvad, Bigfoot, jeg beklager min bryske tone, men hvis I i Danmark er nød til at tage et lade kursus, saa er det da saa elementært, saa det skriger til himlen, at man ikke bare kan tage en daase krudt ned fra hylden, og forvente at veje same mængde krudt op som med et andet krudt fabrikat/mærke og forvente same resultat.
Netop derfor er der udarbejdet Burn Rate Charts, baade saa du kan sammenligne, og ogsaa vælge den rigtige slags krudt. Man burger jo ikke den same slags krudt i en lille hidsig Wildcat varmint riffle som i en .375 H&H til Afrikansk storvildt. Selv forskellige fænghætter gør en forskel, nu vi er inde paa det emne.
H

Hogmeister, en "Burn Rate Chart" kan ikke bruges til at udvælge en krudttype af et andet mærke, der har samme hastighed som en krudttype man måske ikke kan skaffe.
Brændhastigheden er muligvis den samme, men det er ikke sikkert at volumen er den samme.
Lad os antage at Krudtype A har en brændhastighed på X og en volumen på Y
Krudttype B har også en brændhastighed på X, men dens volumen er 5% større, så nu er det Y+5%.
Din indre volumen i hylstret er dermed mindre med krudtypen B og du får derved højere tryk.
Derfor kan du ikke vælge andet mærke ud fra en "Burn Rate Chart".
Den er kun informativ, som producenterne også skriver.  
// Rex

Rex, er det nu helt rigtigt, det du skriver med volumen.
Mener du så "solid density" eller "Bulk  density"

I den virkelige verden, kan man sagtens bruge burnchart til at finde et startpunkt for en krudttype, man ikke har data på, i den aktuelle kombination.
Man starter bare 1% under sammenlignet Max.
Så øger man trinvist med ½ - 1 grains ad gangen, Indtil man kan se minimal begyndende hylsterbundsudvidelse.
Nu har man fundet MAX+ 
Det er en god ide at koreograferer samtidigt.
Sådan er faktisk alle lade data opfundet.

Simpelt hen ved, at man i en eller anden rimelig stram pibe har forsøgt sig systematisk frem. Samtidigt med at man har vurderet tryk, på en rimelig kvalificeret måde.

Ladning, er mattematik og sund fornuft, krydret med iagttagelsesevne.

Med nye kugledesigns og friktionsteorier, kombineret med bevidst ændring af entringskraft. Ja så er man faktisk der, hvor der ikke findes nogen brugbar kilde til ladedata, udover sund fornuft, vurderingsevne, og nysgerrighed.

Du mener vel 5 - 10% under og så arbejde op.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)