Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
GV M/50 (DK) på Forgotten Weapons
#1
Jeg er efterhånden blevet helt begejstret for Ians blog om alverdens historiske våben, og jeg bliver jo ikke mindre begejstret når der igen er et dansk våben med.

Denne gang er det GV M/50 der bliver gennemgået.

Full30.com

I samme ombæring vil jeg slå et slag for Full30.com, der virker som et godt alternativ, når nu youtube ikke vil have vores slags længere...
Svar
#2
GV M/50 Dansk????
Ja, gaar den saa gaar den.
Det's oprindelige navn er M1 Garand, opfundet og udviklet i USA. Hovedsagelig ogsaa fremstillet i USA, selvom mange af de 'Danske' Garander brugt i forsvaret var lavet paa licens i Italien . Der er et medlem af min skytteforeneing der har en 'Dansk' Garand med paastemplet krone og HTF (Hærens Tekniske Forvaltning) men Made in Italy.
Det er ingenlunde et Dansk gevær.
H
Hogmeister
Svar
#3
Hogmeister: Hvis du havde brugt 3 sekunder på at klikke på linket, så ville du have set, at videoen handler om " Danish Gevær M50  - An american gun made in Italy". Ingen er i tvivl om, at det er M1 Garand der er tale om. Når det kaldes et dansk gevær skyldes det, at Danmark ikke bare anskaffede geværet, men indførte det i det danske forvar som standard infanterivåben og stemplede det som sådant. Der skal åbenbart være en auktion i USA her i april hvor disse våben kan købes, og så er det meget fint at evt. købere kan se hvad stempler mm. betyder. Men se videoen, den er meget interessant.

Det aktuelle gevær får fine ord med på vejen. Italienerne er bedre til at lave kvalitetsvåben end amerikanerne, og Danmark er bedre til at passe på dem end så mange andre nationer, så vil man have en velfungerende "amerikaner" skal den være europæisk Big Grin Big Grin Big Grin

...bare en skam at vi ikke kan købe disse historiske våben her i landet hvor de har gjort tjeneste.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Hi Lasse
Jeg beklager, for jeg undlod med vilje at se videoen. Som jeg forstod sidste linie i FrederikR's posting troede jeg faktisk at Full30.com drejede sig om noget helt andet. Jeg har lige her til morgen set videoen, og du har ret, meget interessant. Tak for at sætte mig paa rette kurs. Jeg husker for nogle aar siden at kunne købe en M1 for $ 129.00 Men studerede den ikke nærmere, da jeg ikke var interesseret.
Ogsaa lige en undskyldning til FrederiR er paa sin plads her.
H
Hogmeister
Svar
#5
God stil Hogmeister........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#6
(09-04-2018, 04:00 PM)Boryx Skrev: God stil Hogmeister........

Jeg fik på et tidpunkt udleveret M/50 (sommeren 1972), som var aldeles sprit ny (resten af delingen havde noget der var pudset ihjel, funks ved 2-3 skud) og lavet på license hos Bernardelli. Det er nok det mest præcise militære våben jeg har haft i hånden Big Grin

Mvh
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
Så var du heldig Thorlak.

Jeg var blandt de absolut sidste i landet der fik GV. M/50 udleveret. Det var på Jægersborg kaserne i sommeren 1990 ved lægekorpset. Mit eksemplar havde en egenspredning på ca 50 cm. så jeg skød lige så dårligt som de kanylekrigere der aldrig havde haft en riffel i hænderne. Det var jeg sa#me ikke tilfreds med Angry

P.S. Du skriver den var lavet hos Bernadelli. Er du sikker på, at det ikke var en Breda?
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
(10-04-2018, 08:19 AM)LasseScout Skrev: Så var du heldig Thorlak.

Jeg var blandt de absolut sidste i landet der fik GV. M/50 udleveret. Det var på Jægersborg kaserne i sommeren 1990 ved lægekorpset. Mit eksemplar havde en egenspredning på ca 50 cm. så jeg skød lige så dårligt som de kanylekrigere der aldrig havde haft en riffel i hænderne. Det var jeg sa#me ikke tilfreds med Angry

P.S. Du skriver den var lavet hos Bernadelli. Er du sikker på, at det ikke var en Breda?

Samme som Lasse Bernardelli?  jeg har set Beretta og Breda men aldrig Bernardelli, jeg fik udleveret en Springfield i 1962 og har senere ejet flere 
Winshester og Springfield fine gevær men med Dansk amputations mentalitet hvor de skal ændres til manuel tiltaler det mig ikke længere.
Svar
#9
(10-04-2018, 08:19 AM)LasseScout Skrev: Så var du heldig Thorlak.

Jeg var blandt de absolut sidste i landet der fik GV. M/50 udleveret. Det var på Jægersborg kaserne i sommeren 1990 ved lægekorpset. Mit eksemplar havde en egenspredning på ca 50 cm. så jeg skød lige så dårligt som de kanylekrigere der aldrig havde haft en riffel i hænderne. Det var jeg sa#me ikke tilfreds med Angry

P.S. Du skriver den var lavet hos Bernadelli. Er du sikker på, at det ikke var en Breda?

Jeg mener vagtkompagniet ved Livgarden havde dem helt op til omkring 98-99, er dog ikke helt sikker da jeg først lander hos dem året efter.

Det var selvfølgelig cermonielt, men de var stadig udleveret som deres funktionsvåben og blev indskudt m.v.
Svar
#10
(11-04-2018, 10:28 PM)FrederikR Skrev:
(10-04-2018, 08:19 AM)LasseScout Skrev: Så var du heldig Thorlak.

Jeg var blandt de absolut sidste i landet der fik GV. M/50 udleveret. Det var på Jægersborg kaserne i sommeren 1990 ved lægekorpset. Mit eksemplar havde en egenspredning på ca 50 cm. så jeg skød lige så dårligt som de kanylekrigere der aldrig havde haft en riffel i hænderne. Det var jeg sa#me ikke tilfreds med Angry

P.S. Du skriver den var lavet hos Bernadelli. Er du sikker på, at det ikke var en Breda?

Jeg mener vagtkompagniet ved Livgarden havde dem helt op til omkring 98-99, er dog ikke helt sikker da jeg først lander hos dem året efter.

Det var selvfølgelig cermonielt, men de var stadig udleveret som deres funktionsvåben og blev indskudt m.v.

Gevær m50 blev anvendt i vagtkompagniet indtil 1995, hvor det blev erstattet af m75
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)