Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ulv skudt i Danmark
Ja jeg har så modsatte opfattelse af de faktiske forhold herhjemme. Tidligere når vi gik i skovene omkring Ulfborg der så vi ALTID kronvildt inde i skoven. Nu ser vi dem kun ude på åbne marker rundt om skovene... Men det er naturligvis ikke en større veldokumenteret undersøgelse, men bare det jeg har oplevet.
Og ja - går rent faktisk stadig i skovene der omkring ind i mellem, og jeg er ikke bange for ulvene, men jeg ér bekymret for min hunds sikkerhed når nu man ser hvordan det faktuelt går i Sverige og Norge med for mange hunde.
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
(03-05-2018, 09:14 PM)McQuolle Skrev: Ja jeg har så modsatte opfattelse af de faktiske forhold herhjemme. Tidligere når vi gik i skovene omkring Ulfborg der så vi ALTID kronvildt inde i skoven. Nu ser vi dem kun ude på åbne marker rundt om skovene... Men det er naturligvis ikke en større veldokumenteret undersøgelse, men bare det jeg har oplevet.
Og ja - går rent faktisk stadig i skovene der omkring ind i mellem, og jeg er ikke bange for ulvene, men jeg ér bekymret for min hunds sikkerhed når nu man ser hvordan det faktuelt går i Sverige og Norge med for mange hunde.

Det er et faktum at de rudler på over 1000 krondyr der på det seneste opholder sig på Vind hede ude i det åbne land, aldrig tidligere (før ulvens ankomst) er observeret. De klumper sig sammen  for tryghedens skyld = flere øjne.
Jeg ved fra en lokal (Ulfborg) skovfoged at råvildtet i stedet er trukket ind til byen, helt ind i folks haver. Det er de ikke vandt til i Ulfborg.
Det er muligt at du ,ID , ikke har taget stilling endnu, men jeg er ret sikker på hvilken side du  vipper til. Du virker ret faktaresistent  Cool
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
(03-05-2018, 11:22 PM)M@X 2.1 Skrev: Det er muligt at du ,ID , ikke har taget stilling endnu, men jeg er ret sikker på hvilken side du  vipper til. Du virker ret faktaresistent  Cool
 Jeg er faktaresistent fordi jeg påpeger, at man andre steder end i Jylland oplever noget andet end I gør? Undskyld M@X 2.1, men det er helt skudt ved siden af, at kalde MIG faktaresistent; i denne her debat, er jeg ret sikker på, at jeg er en af de få som vil beslutte mig på grundlag af fakta og ikke formodninger og antagelser - hus forbi!

Det forekommer mig en anelse mærkværdigt, at vi ikke hører fra disse bønder med majs og andre kronvildtelækkerier. Jeg mener at kunne huske, for år tilbage, at der var en masse ballade omkring den hastigt voksende kronvildtebestand................man kunne få en mistanke om at ytringsfriheden har trange kår i lokalsamfundene, hvis man hilser ulvene velkomne..........................måske kunne man gå så langt som at se en sammenhæng mellem indvandringen af ulve og den store bestand af kronvildt.

Det da ganske påfaldende at ulvene har slået sig ned der hvor man har haft den største tilvækst af kronvildt................................at høste som man har sået..............måske Huh


Ja, det bliver spændende om jeg skal ha' thumbs up eller thumbs down hva' M@X 2.1
Svar
Aarrghh egentlig ikke. Fordi man har ordet i sin magt er det ikke ensbetydende med at man har ret. Der er så mange fejlslutninger omkring ulve i Danmark så det halve kan være nok.

Hvis vi kigger på Yellowstone ulvene så opfører de sig anderledes end de danske, så vil vildtet nok også opføre sig anderledes.

En konspirationsteori eller to.

Hvorfor har en ufficiel ulvegruppe screenet Jylland for cirka ti år siden for mulige habitater? Hvorfor sker det tilfældigvis at de første spottede ulve er sket i de to habitater? Den første dødfundne ulv i Danmark i 200 år var ældre end ulve normalt bliver i naturen, med sygdomme som igen normalt får et dyr til at gå til grunde langt tidligere.
Hvis ulvene er opforstret i en polsk baggårdsopdræt så passer det jo fint med at dna påviser polsk afstamning.

Et spørgsmål.
Når nu tyskland og Frankrig er så flinke til at indfange problemulve og flytte dem til nye habitater i landet, hvorfor må vi så ikke indfange vores ulve og flytte dem til de habitater hvor de gerne kan opleves IRL for den største del af befolkningen.

Et spørgsmål mere.
Hvorfor kan der gives afskydningstilladelse til et hvilket som helst dyr som overfalder en kalv i dyrehaven nord for Kbh med 1. jeg skriver 1 drab, mens det samme ikke kan lade sig gøre i Jylland?

Og det sidste. Hvor krydser en ulv bedst limfjorden?
Svar
Lidt fakta (estimat fra 2012):
Antal stykker kronvildt i Danmark ca. 19000............................de 800 af dem lever på Sjælland - 800 er incl. krondyr i Jægersborg Dyrehave..........
Svar
tja, når man ikke får ens egen naturoplevelse spoleret er det jo nemt at være pro ulv i Sverige og Jylland 

skal guldsjakalen, mårhunden og kragen egentlig ikke også på prolisten: de kan jo rydde lidt op i smådyrene mens ulvene klarer kronvildt, råvildt og de grimme jagthunde, så slipper man jo for at have de fæle jægere rendende rundt i naturen og naturen bliver meget mere naturlig
mvh
Strom, naturgænger
Svar
(04-05-2018, 08:26 AM)ID Skrev: Lidt fakta (estimat fra 2012):
Antal stykker kronvildt i Danmark ca. 19000............................de 800 af dem lever på Sjælland - 800 er incl. krondyr i Jægersborg Dyrehave..........

Jeg benægter fakta så. Har visuelt selv spotter en kronebærende Hjort på Sydsjælland efteråret 2012 og mindre end 1 km fra samme observation har jeg set en ihjelkørt kronhind liggende på motorvejens midterrabat. I 2000 og nullerne er der beskrevet i bladet jæger at gisselfelt har kronvildt på deres terræn og at de har fredet det

http://www.gisselfeld-kloster.dk/jagt_fi...geren.aspx
Svar
(04-05-2018, 10:43 AM)unknown Skrev:
(04-05-2018, 08:26 AM)ID Skrev: Lidt fakta (estimat fra 2012):
Antal stykker kronvildt i Danmark ca. 19000............................de 800 af dem lever på Sjælland - 800 er incl. krondyr i Jægersborg Dyrehave..........

Jeg benægter fakta så. Har visuelt selv spotter en kronebærende Hjort på Sydsjælland efteråret 2012 og mindre end 1 km fra samme observation har jeg set en ihjelkørt kronhind liggende på motorvejens midterrabat. I 2000 og nullerne er der beskrevet i bladet jæger at gisselfelt har kronvildt på deres terræn og at de har fredet det

http://www.gisselfeld-kloster.dk/jagt_fi...geren.aspx
?????????????????? der tabte du mig..............hvad er det for fakta du benægter? Jeg tror at du har fejllæst mit indlæg.
Svar
Sidder og læser i den her tråd.

ID, jeg kunne godt tænke mig at vide hvad din erfaring med fritlevende ulve er, specielt her i DK eller Europa.

Personligt har jeg 2 oplevelser med ulve her i Danmark. 1. gang var for 3 år siden da en ulv pludselig krydsede vejen Ca. 50 meter foran bilen. Det var en tidlig morgen og jeg var på vej til gule rev-tur i Hanstholm. Oplevelsen var meget kortvarig og jeg kan godt være i tvivl om det nu også var en ulv.
Anden gang var 2016, i skoven lige syd for Vandel (tidligere) flyveplads. Konen var gravid og den store knægt der dengang var 2½, sad i klapvogn, pludselig stod en ulv og betragtede os fra en afstand på Ca. 35-40 meter. Den virkede ikke truende, men heller ikke særlig sky. Kan sige at den var meget stor. Da jeg prøvede at nærme mig dyret trak den ud på længere afstand, men uden at stikke af. Dens opførsel minder lidt om det man ser ved filmen med traktoren. Det hele stoppede da jeg råbende kastede en kæp efter dyret. Vi havde ikke lyst til at stifte nærmere bekendtskab med sådan en fætter når man har et dreng i klapvogn. Hændelsen foregik omkring klokken 15 om eftermiddagen.  

Min kone er Russer, og hun har ingen tvivl om at ulve er rovdyr og gerne tager børn, hvis de får chancen.
Så har jeg en meget ubehagelig oplevelse fra en jagttur i Letland 2013. En sen aften da jeg skulle ud på dasset, står pludselig en ulv og ser på mig fra under 30 meter. Jeg er advaret og har riflen med. Da jeg tager ladegreb på riflen ser jeg ud af øjenkrogen noget der bevæger sig, da jeg af refleks drejer hovedet løber en ulv væk der har stået under 15 meter fra mig. Da blev jeg sku UTRYG!! Skovfogeden sagde efterfølgende at 2 eller flere ulve ofte arbejder sammen om jagten, og normalt ikke er specielt bange for mennesker, men de flygter øjeblikkeligt, hvis de opdager at folk er bevæbnede.

Konens onkel er jæger og har jagt lige syd for Ural bjergene, hvor ulve er almindelige og bliver anset for rovdyr, der gerne tager mennesker hvis de får chancen. De hader ikke ulvene, men har en sund respekt for dem, og indretter tilværelsen efter dem. Efter sigende er ulvene betydelig farligere en bjørnene, der kun udgør fare hvis de er med unger.
Den kærer Sergei forklare lidt om Russiske ulve her:
http://www.russianhunting.com/sergei-shu...-in-russia

Nå ja, der er jo folk som hårdnakket holder på at ulve er totalt ufarlige. Har jo selv læst udsagn fra 2 danske "ulveeksperter", der med 100% sikkerhed kan fastslå at ulve er stort set ufarlige. Den ene ekspert har skrævet en roman om ulve, og den anden passer ulve i ZOO. Ja tak, jeg er opvokset på en gård med svin, men derfor kalder jeg mig ikke ekspert i vildsvin. Faktisk er jeg overbevist om at dyr i ZOO ikke opfører sig som vilde dyr, da de jo er vandt til at være omgivet af mennesker.

Nå ja tilbage til at ulve jo ikke angriber mennesker!!!
Det vil sige at alle de her registrerede angreb er ren fantasi:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks

Hertil skal bemærkes at mange ulveangreb i Rusland og tidligere Sovjetrepublikker slet ikke bliver registrerede, så jeg vil påstå at man kan min fordoble antallet af angreb på listen.

Så til min holdning omkring ulve.
Min mindste dreng, bliver 2 år her til sommer, den store er 5, og vi har min. 1 ulv omkring området ved vores sommerhus. Her i sneen var den faktisk gået imellem hækken og huset her i vinter.
Kære ID og andre der er tilhænger af ulve i DK: Det er muligt at i har ret når i siger at ulven ikke gør mennesker noget, men lad det være sagt med det samme.
Jeg stiller under ingen omstændigheder min lille drengs liv på spil for at teste jeres teori, og det er en modbydelig tankegang i udviser ved at forlange af os der bor her, at vi skal gøre sådan noget Angry .
Ja, jeg kan jo bare holde drengene indendørs, og ellers ikke lade dem være alene på terrassen, men hvorfor skal vi der bor her "spærres inde". Jeg kunne da heller aldrig finde på at sige til de folk der bor i bykvarterer hvor bandekrig hærger, at de jo bare kan blive indendørs.

Jeg hader ikke ulve, men har en helt klar holdning om at vores forfædre havde en god grund til at bruge sparsomme resurser på at udryddede ulve her i Danmark. Efter min mening er der simplet hen ikke plads til ulve i det moderne Danmark vi bor i.

Her til sidst et par links, fra Rusland. Selv om vi vesteuropæere normalt ikke gider høre om noget som helst fra Rusland, kunne det jo være at vi kunne lærer lidt om hvad ulve kan betyde for samfundet:

 https://www.youtube.com/watch?v=vACtukwBHTw

http://www.nydailynews.com/news/world/wo...-1.1201141

http://www.bbc.com/news/blogs-news-from-...e-37922407

https://www.telegraph.co.uk/science/2016...ria-regio/


Der er godt nok mange mennesker derovre østpå som har fantasier om at de ufarlige ulve skulle kunne udgøre en trussel mod mennesker.

Sidste sætning kan indeholde en vis mængde ironi.

Sonny
Svar
ID

Er det ikke på tide at du får større sko på end dem du har på når du skriver, for din ligtorn bliver da klemt.


/Rolin

PS: Alt her i livet kommer tilbage.

[Image: IMG_3215.jpg]
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
Kan det tænkes, at ulvene kommer fra Mellemøsten, for de tager ikke grise? ;-)
Svar
Diskussionen går på subjektiv kontra objektiv sikkerhed/fare, og det vil være meget svært at overbevise en person, der "føler" sig i fare om, at personen objektiv set ikke er i fare. Ligesom vores selvtillidsøvelser i Forsvaret. Soldaten bibringes her en opfattelse af, at han nu står foran døden, hvorimod sagen i virkeligheden er, at det hele foregår inde i hans hjerne. Går han i baglås, så kan man vælte nok så meget fakta på bordet, det nytter ikke. Og se på kniv- og hundeloven. Det var ren populisme fra politikere, der ikke kunne dy sig for at fiske i rørte vande. Intet opnået og folk er hverken i større eller mindre fare, end før de to love.

Men jeg tænker så her mellem to bap på piben, om ikke den aller største fare i virkeligheden er os selv? Vi jægere. I perioden 2006-2010 blev ikke mindre end tre jægere dræbt i jagtulykker. Hertil kommer så diverse afskudte lemmer, tænder, øjne og høreskader etc. Så skal vi endelig tale om, hvad der kan skabe sikkerhed for os selv og vores kammerater, ja så vil det være, at vi fluks deponerer vores jagttegn, og afhænder vores våben og går i gang med haven i stedet.

Eller vi kan mande os op, og tage ud i naturen, med alle dens farer, den halvblinde, gamle jægere ved siden af inklusive, og så leve med det.

https://jaegernesmagasin.dk/artikler/jag...-2006-2011
Svar
Sjovt indlæg Nafta, du har selvfølgelig ret. Enhver der peger på noget med en pibespids har automatisk ret, sådan er det!
Jeg har også gået på jagt steder hvor der var ulv, og aldrig været bange for det. Til gengæld har jeg mere end én gang følt nakkehårene rejse sig, når jeg tilfældigt drejede hovedet og stirrede lige ned i løbene på en medjægers ladte haglgevær. Det skræmmer mig ad h#lvede til.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Halløj Nafta
du har da helt ret hvis vi diskuterer fare for en voksen person her i ulvedebatten.
til gengæld er argumentet spildt på én som mig der ser mere på konsekvenserne for vores vildt, hunde, andre husdyr og børns frie ophold i naturen
mvh
Strom, naturgænger
Svar
Det er helt korrekt at vi jægere rent faktisk kan udgøre en fare for både os selv og vores omgivelser. Dog er det heldigvis kun meget få jægere som er til fare for deres omgivelser, og dette gælder jo ikke bare jægere, men også eksempelvis personer i trafikken.

Forskellen er for mig bare at jeg selv har valgt at begive mig på jagt sammen med andre, eller ud i trafikken, og dermed at udsætte mig for den fare. De unger der bor heromkring har ikke selv valgt at være en del af naturstyrelsens ulve-eksperiment.
Når man ser på dokumenterede ulveangreb er det stort set kun den Euroasiatiske ulv, og den Indiske ulv der finder på at angribe mennesker. I meget sjældne tilfælde er folk i Nordamerika blevet angrebet af ulvearter derovre, men det høre vist til undtagelserne. På trods af at "vores" ulve jo er Euroasiatiske ulve, ved jeg udmærket at faren mod vores børn er meget lille, men jeg vælger alligevel at mene vores land er for småt til en ulvebestand.
Den største fare for skade fra danske ulve er jo nok på folks hus og kæledyr.

Det der med at folk for erstatning for dyr dræbt af ulve er lidt som med garantier på biler: Hvis man ikke kan bevise får man intet, hvilket et antal landmænd desværre har fundet ud af på den hårde måde. Heldigvis har man fra politisk side blødt op for dette, så det nu skulle være nemmere at få erstatning.
De problemer der har været for skadelidte landmænd med at få en erstatning hen over de sidste år har således måske heller ikke ligefrem efterladt nogen speciel venlig tankegang over for ulven.

Naturligvis har jeg som jæger også noget imod at ulven jo tager en del af det bytte jeg ønsker at jage. Dette betyder dog ikke at jeg fare ud og blindt skyder på ulve, jeg skyder jo heller ikke bare uhæmmet på ræve, men har her gode muligheder for lovlig regulering.
Så siger man at EU overgår enhver selvstendig dansk beslutning om hvordan vi vil håndtere ulvene i Danmark. Hvis dette passer er vi da godt nok meget nærmere VSvE (Vereinigte Staaten von Europa), end jeg havde troet.

Med venlig hilsen
Sonny

Redigeret af Rolin/Moderator
Testen var gengivet 4 gange, så derfor har jeg fjernet de 3 sidste.
Svar
Synes måske man skulle overveje følgende hypotetiske situation:
En ulv bliver gammel - styrken er ikke længere på toppen, tandsættet er måske ved at være slidt og den har svært ved at tage et stykke hjortevildt, fordi det begynder at knibe med kræfterne....
Det gør jo ikke at ulven ikke har overlevelsesdrift, så den søger mod lettere bytte... måske husnære dyr som høns og løsgående hunde...?

På er tidspunkt går en 4-5 årig knægt alene i skoven ... ulven er sulten og i øvrigt ikke bange for mennesker... og lige som andre Store prædatorer har den en udmærket læringskapacitet....

.... fortsæt selv på historien....
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)