Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ulv skudt i Danmark
#61
(30-04-2018, 05:47 PM)Kima Skrev: Filmet af traktorføreren

https://www.dr.dk/nyheder/indland/eksper...roblemulve

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ulvedr...skydningen

(30-04-2018, 07:05 PM)Boryx Skrev: ...............Jeg synes nu det ligner et maveskud ret godt................

Ja, det gør - jeg trækker min første kommentar tilbage, jeg skulle ha' rettet det; jeg troede i begyndelsen, fejlagtigt, at skuddet kom fra fotografens retning.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/...LFComments

Ahh dæ ær vist noen år si'en a ø offenlighed fal får sårn a manøver Troldtoft.........................................
Svar
#62
(30-04-2018, 05:34 PM)ID Skrev:
(30-04-2018, 02:42 PM)unknown Skrev: Og sådan ser det ud når en ulv bliver skudt
https://www.dr.dk/nyheder/indland/ulvedr...en#!/00:01

Det ligner unægteligt et tapskud, det ham bonderøven laver (var der ikke tidligere et billede som viste at det var et waidskud?) - jeg håber virkelig (hvis han bliver dømt), at han får en straf som kan mærkes og som afholder andre bonderøve fra at prøve det samme. Ham der filmer sidder meget tæt på skudlinjen, i hvert fald inden for 533TS (30º) vil jeg mene - ham skytten er sgu' farlig for sine omgivelser..................jeg tror at det er andre ting end ulve I skal frygte derovre i Jylland Confused



Med denne video er der faktisk ingen grund til at diskutere ulveproblematikken mere - det kan vist med rette betegnes som dette århundredes største selvmål......

Det er sku tidligt i århundret at komme med den påstand! Men ellers så er vi enige.
Svar
#63
Så i nyhederne at ulven var filmet gennem 3 timer i løbet af dagen fra samme position. Gad vide hvor filmholdet har opholdt sig. I offentlig skov eller på privat grund. Jeg tror ikke nogen ville foretage sådan et skud hvis de vidste at der var mennesker på den anden side af marken, ihvert fald ikke nogen jæger selv på lovlig jagt.
Nå men der røg 32 får i Tyskland i går efter et ulveangreb.

Årsagen til at lodsejere har det dårligt med at stole på myndighederne og derfor ikke rigtigt tror på deres løsningsforslag.
https://landbrugsavisen.dk/lone-andersen...dighederne

Og skytten var vist familiemedlem til en LA politiker.
https://landbrugsavisen.dk/familiemedlem...ra-politik

Jeg er faktisk ved at give ID ret, det ligner århundrets selvmål især på det personlige plan.
Svar
#64
Ny "historie" fra Tyskland https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/...et/7137906
- der har vist også været en historie fra Jylland om at ulv(e) havde bidt et større antal får ihjel.

Jeg må tilstå, at jeg undrer mig meget over denne adfærd og vil tillade mig at tvivle på ægtheden (også så vidt angår historien fra Jylland) - jeg har aldrig tidligere hørt om denne adfærd fra ulve; hverken fra USA, Rusland, Sverige eller andre lande som huser ulve (det kan selvfølgelig være at jeg har overset nogle artikler).
Adfærden kendes fra mår og ræv hvis deres "ofre" er i et indelukke (hønsegård/hønsehus)...............men de går nok ikke efter får. Adfærden er derimod typisk for løse hunde, men fra ulv - nej.
Som andre større rovdyr, er ulve rationelle d.v.s., at de ikke bruger kostbar energi på unødvendige ting ligesom de relativt hurtig trækker sig fra konfrontationer som kan give dem skader. At en enkelt eller et par ulve skulle bide 30 får ihjel, forekommer mig usandsynligt - jeg vil ikke på nuværende tidspunkt påstå at historierne er opspind......men jeg tillader mig at tvivle (jeg kan selvfølgelig blive klogere/eller mindre uvidende).

(01-05-2018, 08:26 AM)unknown Skrev: Jeg tror ikke nogen ville foretage sådan et skud hvis de vidste at der var mennesker på den anden side af marken, ihvert fald ikke nogen jæger selv på lovlig jagt.

Juraen i det må være, at han så heller ikke vidste, at de IKKE var der. Det betyder på rigsdansk, at han ikke havde styr på sit kugle-fang.

En helt anden ting: Jeg læste at politiet havde fundet det tomme patron hylster på stedet (det må betyde at det er røget ud af bilen efter repetering), men de havde, efter at have anholdt manden, fundet to yderligere hylstre i bilen??????? Han skød da kun een gang på filmen....................kan man udlede af dette, at han har været ude tidligere og lavet ulykker? ..............................jeg så i går, i TV, at der er forsvundet yderligere 4 af de, indtil nu, registrerede ulve...................
Svar
#65
Så i nyhederne at ulven var filmet gennem 3 timer i løbet af dagen fra samme position. Gad vide hvor filmholdet har opholdt sig. I offentlig skov eller på privat grund.
de var gået før daggry igennem statsskoven til kanten af statsskoven ud mod marken.
desværre var det ikke privat skov så de kunne sigtes for at gå og opholde sig uden for stierne. de sad delvist skjult af bevoksning så skytten kunne ikke vide de var der
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#66
(01-05-2018, 10:11 AM)STROM Skrev: desværre var det ikke privat skov så de kunne sigtes for at gå og opholde sig uden for stierne. de sad delvist skjult af bevoksning så skytten kunne ikke vide de var der
Nu bliver jeg rigtigt bekymret: "Desværre"????? Du syntes ikke, at det er godt at en krybskytte bliver afsløret Huh

Og så er jeg flintrende ligeglad med at "skytten ikke kunne vide" Angry Hvis han ikke ved med sikkerhed at der ikke er nogen mennesker i hans kuglebane, så må han saftsusemig ikke skyde! Jeg tror at der er nogen, som trænger til et par timer på skolebænken!

Se denne her (og specielt ca. 7 min. inde i klippet, så vidt jeg kan se, minder det meget om "ulveskuddet") https://vimeo.com/74101401

Sikkert kuglefang er en af grundene til at jeg personligt sværger til hogsitz - op og skyd nedad; jo højere vinkel jo mindre chance for opspringere.
Svar
#67
Nu bliver jeg rigtigt bekymret: "Desværre"????? Du syntes ikke, at det er godt at en krybskytte bliver afsløret 

nu er han vel ikke krybskytte, men sigtet ( højst sandsynligt med rette ) for ulovlig jagt. 

og jo: jeg mener at denne ulovlighed havde bedre af ikke at blive opdaget + at jeg håber at ulven i DK stille og roligt forsvinder, og med den manglende respekt for køretøjer der vises på videoen er det vel også en mulighed at de bliver kørt over.
men du læser ikke hvad det egentlig er jeg skriver om ulvekrammernes adfærd: hvad jeg skrev, er at jeg misbilliger at de færdes som det passer dem i naturen uden for de befæstigede veje bare der er mulighed for en observation ( for ikke at tale om vildtkameraerne der er opsat i det offentlige rum )
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#68
(01-05-2018, 12:56 PM)STROM Skrev: Nu bliver jeg rigtigt bekymret: "Desværre"????? Du syntes ikke, at det er godt at en krybskytte bliver afsløret 

nu er han vel ikke krybskytte, men sigtet ( højst sandsynligt med rette ) for ulovlig jagt. 

og jo: jeg mener at denne ulovlighed havde bedre af ikke at blive opdaget + at jeg håber at ulven i DK stille og roligt forsvinder, og med den manglende respekt for køretøjer der vises på videoen er det vel også en mulighed at de bliver kørt over.
men du læser ikke hvad det egentlig er jeg skriver om ulvekrammernes adfærd: hvad jeg skrev, er at jeg misbilliger at de færdes som det passer dem i naturen uden for de befæstigede veje bare der er mulighed for en observation ( for ikke at tale om vildtkameraerne der er opsat i det offentlige rum )

Definitionen på en krybskytte er en person som jager ulovligt - det vil sige, at den som skød ulven, er en krybskytte - Basta!
Hvis han bliver dømt (fordi det er ham), har han, skudt fra en bil, afgivet et uforsvarligt skud og han har bevist valgt at skyde et fredet dyr..............jeg håber, at det vil udløse maximumsstraffen på 2 års fængsel samt, at han får frakendt retten til at have jagttegn for altid. Så kan alle I agrizoofobiske hicks/ikke-ulvekrammere vælge, at kanonisere ham når han bliver løsladt - I don't care.

Jeg undrer mig over, at manden ikke er varetægtsfængslet - betingelsen er opfyldt; strafferammen for sigtelsen overskrider 1 år og 6 måneder.

Du skriver selv, at fotografen opholder sig lovligt (selv om du havde håbet på, at han ikke gjorde). Statsskove er til for alle Danmarks beboere, ikke kun for dem som du syntes har et rimeligt ærinde. At filme og tage billeder af dyr er mindst en lige så acceptabel fritidsbeskæftigelse som at gå på jagt!
Svar
#69
krybskytteri

OPRINDELIGE FORFATTERE Garde og HStrSENESTE FORFATTER Redaktionen
krybskytteri, vildttyveri, uberettiget jagtudøvelse på steder, hvor jagtretten tilkommer andre.

sakset fra Gyldendals den store. ( men du kan da sagtens have andre kilder der giver dig ret )
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#70
(01-05-2018, 01:51 PM)STROM Skrev: krybskytteri

OPRINDELIGE FORFATTERE Garde og HStrSENESTE FORFATTER Redaktionen
krybskytteri, vildttyveri, uberettiget jagtudøvelse på steder, hvor jagtretten tilkommer andre.

sakset fra Gyldendals den store. ( men du kan da sagtens have andre kilder der giver dig ret )

https://da.wikipedia.org/wiki/Krybskytte
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=krybskytte

.......det behøver vi ikke bruge mere tid på vel STROM?
Svar
#71
selvfølgelig kan vi det :-)
vi får da lige så meget ud af det som ved ulvedebatten: parterne vil aldrig nærme sig hinanden og klimaet vil blive ringere og ringere indtil der kommer en reguleringstilladelse
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#72
(01-05-2018, 08:35 AM)ID Skrev: Ny "historie" fra Tyskland https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/...et/7137906
- der har vist også været en historie fra Jylland om at ulv(e) havde bidt et større antal får ihjel.

Jeg må tilstå, at jeg undrer mig meget over denne adfærd og vil tillade mig at tvivle på ægtheden (også så vidt angår historien fra Jylland) - jeg har aldrig tidligere hørt om denne adfærd fra ulve; hverken fra USA, Rusland, Sverige eller andre lande som huser ulve (det kan selvfølgelig være at jeg har overset nogle artikler).
Adfærden kendes fra mår og ræv hvis deres "ofre" er i et indelukke (hønsegård/hønsehus)...............men de går nok ikke efter får. Adfærden er derimod typisk for løse hunde, men fra ulv - nej.
Som andre større rovdyr, er ulve rationelle d.v.s., at de ikke bruger kostbar energi på unødvendige ting ligesom de relativt hurtig trækker sig fra konfrontationer som kan give dem skader. At en enkelt eller et par ulve skulle bide 30 får ihjel, forekommer mig usandsynligt - jeg vil ikke på nuværende tidspunkt påstå at historierne er opspind......men jeg tillader mig at tvivle (jeg kan selvfølgelig blive klogere/eller mindre uvidende).

(01-05-2018, 08:26 AM)unknown Skrev: Jeg tror ikke nogen ville foretage sådan et skud hvis de vidste at der var mennesker på den anden side af marken, ihvert fald ikke nogen jæger selv på lovlig jagt.

Juraen i det må være, at han så heller ikke vidste, at de IKKE var der. Det betyder på rigsdansk, at han ikke havde styr på sit kugle-fang.

En helt anden ting: Jeg læste at politiet havde fundet det tomme patron hylster på stedet (det må betyde at det er røget ud af bilen efter repetering), men de havde, efter at have anholdt manden, fundet to yderligere hylstre i bilen??????? Han skød da kun een gang på filmen....................kan man udlede af dette, at han har været ude tidligere og lavet ulykker? ..............................jeg så i går, i TV, at der er forsvundet yderligere 4 af de, indtil nu, registrerede ulve...................

Vores kære husdyr har haft 200 år til at tilpasse sig et liv uden nogen naturlige fjender, husdyr bruger ikke mere energi end højst nødvendigt, de er fremavlet til at producere kød eller materiale(uld, mælk) ikke til at være i god form. Derfor har den genetiske udvælgelse for flugt været taget ud af ligningen i avlsarbejdet ikke blot i Danmark men i hele Europa. En ræv i et hønsehus slår det ihjel som den umiddelbart kan få fat i, hønsene kan ikke flygte og de har ikke lært at flygte. I modsætning til råvildt så har de lært at flygte. Vi ser det samme fænomen når en stor ruddel kronvildt står på en græsmark, en bil betyder intet. Men i samme øjeblik den stopper så har flokken lært at vise røven frem, hvorfor mon det?
Vi kender næsten intet til de ulve der dræber husdyr, de kan jo være domesticeret i en eller anden grad og derfor ikke sky, en skyhed de ikke kan lære til deres afkom. Jeg har selv fornøjelsen af at køre blandt ulve 2 -4 gange om året og de er altså ret hurtigt så menneskevante at de lunter ved siden af madbussen som en flok teenagere ved et pizzaria en tidlig lørdag morgen.


Med hensyn til patronhylstrene så er det nævnt de filmende personer havde hørt flere skud. 

Med hensyn til kuglefang så har vi ikke set landskabet fra skyttens side af, der kan være formildende omstændigheder, feks niveauforskel, men grundlæggende så har manden tænkt sig at bryde loven så fordi den får lidt mere gas betyder ikke så meget. Der må vist en dommer indover den del også.

Selvtægt er ikke udelukkende en jysk ting, det foregår i hele landet. Så det er ikke en lokal specialitet. Men det behøver vi ikke diskutere her.

Generelt så mener jeg det er en uskik at campere selv i en statsskov og opsætte skjul for at filme dette og hint enten med bevægelsessensor eller first person.
Svar
#73
(01-05-2018, 05:01 PM)STROM Skrev: selvfølgelig kan vi det :-)
vi får da lige så meget ud af det som ved ulvedebatten: parterne vil aldrig nærme sig hinanden og klimaet vil blive ringere og ringere indtil der kommer en reguleringstilladelse
Ha, ha - parterne vil aldrig nærme sig hinanden og klimaet vil blive ringere og ringere indtil du får ret, er det ikke det du mener? Det er vist godt, at det ikke er os to der skal lukke den sag STROM.
Prøv nu at være lidt saglig; vi er ikke i nærheden af et antal ulve hvor der kan blive tale om regulering - som tingene er nu, må vi enten beslutte os for om vil vil lave en national særlovgivning og udrydde ulven eller om vi vil følge Strasbourg. Man kan ikke seriøst tale om en regulering i en bestand på max. 15 stk., specielt ikke med den holdning man ser hos dig og dine - der vil blive tale om en ren bortskydning og så kan man lige så godt beslutte at de ikke skal være her.

Skulle man beslutte, at følge Strasbourg og opbygge en levedygtig bestand af ulve i Danmark og senere indrømme en regulering, så bør det være staten som står for reguleringen og ikke lokale cowboys.

@unknown - selvfølgelig kan høns ikke flygte når de er indespærrede, men jeg tror nu ikke mine høns (der som art har været her siden bronzealderen) har mistet deres flugtinstinkt................det plejer at gå meget godt når der er fare på færde.
For så vidt angår kuglefanget (eller mangel på samme), så syntes jeg, at det fremgår relativt tydeligt af filmen. Der er nu heller ikke så meget raketvidenskab i det, hvis fotografen står, stort set i kuglebanen og skytten ikke kan se ham, så har skytten saftsusemig ikke sikret sit kuglefang, end of story. Man har som skytte, for så vidt kuglefang angår, objektivt ansvar, længere er den ikke.................lidt analogt med det ansvar man som bilist havde dengang vi havde fri hastighed; du skal køre efter forholdene og laver du en ulykke, så har du kørt stærkere end forholdene tillod.

Jeg har ikke hørt dette med de flere skud. Hvad betyder det? At han har misset et par gange?

Jeg forstår ikke helt dit indspark omkring selvtægt..........mener du at det er en formildende omstændighed at andre også begår selvtægt eller hvad..........?

Og så bliver jeg nødt til at spørge omkring jeres holdning til fotografen: Har I fuldstændig mistet fatningen? Fotografen har så'gu da intet med denne forbrydelse at gøre! For mig lyder det som, at I vil gøre fotografen til syndebuk! Fotografering er da en ganske fornuftig og harmløs fritidsbeskæftigelse og at manden er ude for at fotografere ulve og samtidig foreviger et kriminelt overgreb mod det han står og filmer er da en lykke og ikke en forbrydelse!
Svar
#74
(01-05-2018, 08:35 AM)ID Skrev: ....
Jeg må tilstå, at jeg undrer mig meget over denne adfærd og vil tillade mig at tvivle på ægtheden (også så vidt angår historien fra Jylland) - jeg har aldrig tidligere hørt om denne adfærd fra ulve; hverken fra USA, Rusland, Sverige eller andre lande som huser ulve (det kan selvfølgelig være at jeg har overset nogle artikler).
Adfærden kendes fra mår og ræv hvis deres "ofre" er i et indelukke (hønsegård/hønsehus)...............men de går nok ikke efter får. Adfærden er derimod typisk for løse hunde, men fra ulv - nej. .....

Jo der er i Sverige rapporteret lignende masse 'over kill' foretaget af ulv på får, alpacaer etc.. og samme forklaring som mht mår, ræv, hund er brugt = tamdyr ikke nogen 'naturlig' flugt/tryk/forsvars opførsel og ulve vil have madro

mht verserende sag - et aspekt der synes forglemt er påstanden om at ulve er generisk menneskesky.. det er de jo netop IKKE, ihverfald mht maskiner og folk som det fremgår af video .. det er det først trin til at også vænne sig til mennesker på gåben, så hundelufter kan omkranses af ulve der vil hunden til livs (ja også faktuelt situation fra S/Värmland.. det skal faktisk meget til at ignoranterne i naturvårdsverket medgiver problemer/det gjorde de dog i denne situatioin, bare for sent = ingen sporsne). Så styrelserne idealiserer ulveopføresel og bortforklare synlige tilvænninger .. ind til det så kammer over og de ikke kan undgå at indse et problem, med det er som at stoppe en supertanker 5m før den rammer klippen..der skulle være indsat kursændring lang tid før

eller hvad siger i til et får revet op i bagdel inde i stalden/mellem tremmene hvor ulven har været inde (også en sag fra S nogen år siden, ja stalddøren var åben..men tænk disse mennesky dyr ville komme helt ind til menneskers bolig..nåja hund væk på gårdsplads/5m fra husdør er der jo også)

/wolf_skate

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#75
(01-05-2018, 06:54 PM)wolf_skate Skrev: Jo der er i Sverige rapporteret lignende masse 'over kill' foretaget af ulv på får, alpacaer etc.. og samme forklaring som mht mår, ræv, hund er brugt = tamdyr ikke nogen 'naturlig' flugt/tryk/forsvars opførsel og ulve vil have madro

Du bliver nødt til at komme med nogle kildehenvisninger wolf_skate - der er alt for mange u-verificerede historier i omløb.

Uden at der skal gå for meget ulvekrammer i den, så kunne det jo også være at befolkningerne i ulvefri lande er blevet over-domistiserede  og har vænnet sig til et "lidt for trygt" samfund - der findes masser af lande hvor man skal være opmærksom når man går tur med sin hund.
En fast ulvebestand kunne måske endda betyde, at vi slap for disse små fejlavlede, tangerende til mishandlede vanskabte småhunde som dårligt kan trække vejret, fordi de er for nemme ofre og det kunne være at en fast ulvebestand kunne holde kronvlidtet ude af majsmarkerne....................................... Big Grin
Svar
#76
http://www.vargfakta.se/tag/tamboskap-dodade-av-varg/

Der må da være bare nogen af disse historier der er sande ID

Vores nabo i Sverige måtte smide tøfler efter en for at få den væk fra hans hundegård med harehund i.

 En gravhund ikke ret langt derfra blev taget i gårdspladsen

Debatten deroppe er helt kørt af sporet. Folk der udtaler sig kritisk til ulv modtager dødstrusler og får dæk spættet op hjemme på bopælen.

Det ønsker jeg vitterligt ikke her hjemme.
Svar
#77
Sakset fra Berlingske:
"Liberal Alliance har ikke længere Steffen Troldtoft på sin liste af kandidater til næste folketingsvalg. Han oplyser til TV MidtVest, at han har trukket sig som kandidat.
Baggrunden er, at en ulv er blevet skudt på Steffen Troldtofts grund. Troldtoft oplyser, at han var til stede, men det var ikke LA'eren, der skød ulven, siger han til TV MidtVest.
Skuddene, der dræbte ulven, faldt for to uger siden.
- Jeg kører og pløjer, og det er dét, jeg har med sagen at gøre. Jeg er ikke klar over, at der bliver skudt efter ulven. Jeg hverken hører eller ser det, siger Steffen Troldtoft til TV MidtVest.
En 66-årig er sigtet for at have skudt ulven. Ifølge DR var det et nærtstående familiemedlem til Steffen Troldtoft. Han nægter sig skyldig".

Fornuftig beslutning at trække sig som folketingskandidat, når man har et noget lemfældigt forhold til sandheden, og ikke vil medvirke til sagens opklaring. Som vidne har man pligt til at tale sandt.

Var det mon brormand Troldtoft, som var bestilt til opgaven?
Svar
#78
Arh NAFTA - prøv lige at læse lidt mere på opgaven. Bror? Steffen er 34 år gammel og den sigtede i sagen er 66 år...........

Du skal ikke lave ret meget fodarbejde for at finde både navn og relation på sigtede.
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#79
Okay også lige meget. Synes mere forklaringen om, at han intet har hørt eller set fra sin traktor er underlig. Også i relation til det, der er filmet.
Svar
#80
(01-05-2018, 09:24 PM)Tralle_dk Skrev: Debatten deroppe er helt kørt af sporet. Folk der udtaler sig kritisk til ulv modtager dødstrusler og får dæk spættet op hjemme på bopælen.

Den går vist begge veje Tralle_dk. For nogle år tilbage deltog jeg i en ulvedebat på et svensk forum (jeg er pro ulve i Sverige), jeg fik nogle personlige beskeder og sågar mails som var fuldstændig hen i vejret; der var ikke den ting de ikke ville gøre mod mig hvis de fik lejlighed til det.
Min nabo i Sverige var mod ulve (han kone gik sågar rundt med en kap som proklamerede hendes holdning). Vi diskuterede det et par enkelte gange - han var relativ rolig og argumenterede velovervejet og sagligt hvorimod konen var helt oppe og ringe................der stod næsten flammer ud af munden på hende.

Med hensyn til de gårdhunde som forsvinder, har jeg på et tidspunkt for år tilbage set en video fra Sverige (jeg vil prøve om jeg kan finde den) hvor man ser en Tysk Ruhår stå lænket på en gårdsplads. Der dukker en gris op (vildsvin) som går hen og kigger på hunden, som selvfølgelig er gået grasat, den står et stykke tid lige uden for hundens rækkevidde - den er overhovedet ikke bange. Efter et stykke tid fortrækker grisen men efter endnu en tid dukker den op igen sammen med en anden gris. De står endnu engang og kigger lidt men pludselig ryger de i hovedet på hunden og i løbet af ganske kort tid ligger hunden stendød tilbage og grisene er forsvundet - det er ikke en behagelig video. En Tysk Ruhår vil jeg beskrive som en stor hund og efter hvad jeg kender til racen, er den ikke sådan at bide skeer med.

Dette blot for at gøre opmærksom på, at det ikke kun er ulve som snupper hunde i Sverige.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)