Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Enkelt dags Jagt i England
#1
Tilbage i starten af efteråret skulle jeg med en kollega til England for at se på et par forlystelsesparker og et museum.

Det er jo efterhånden ved at være ret længe siden så beretningen bliver måske lidt overfladisk, efter hukommelsen.

Da vi havde en enkelt dag ”ind imellem” som ikke var besat med arbejde, besluttede vi at den skulle bruges på jagt. I den forbindelse vil jeg rette en stor tak til Kasper fra Jelling Jagtrejser, der hjalp med at gøre vores jagtdag mulig.

Vi startede med ankomst til Stansted fra Billund. Og brugte første dag på et besøg i forlystelsesparken Adventure Island. Det var blevet mørkt inden vi ankom til hotellet, der lå en times tid kørsel fra parken. Og vi blev lidt skuffede da det gik op for os at køkkenet var lukket. Heldigvis havde landsbypubben ufattelig gode bøffer.

På anden dagen skulle vi besøge IWM Duxford, som lå 10-15 min. Kørsel fra hotellet. Det var en stor oplevelse og jeg kan absolut anbefale et besøg der hvis man skulle komme på de kanter, bare husk at afsætte en hel dag til det. Vi forlod da også først stedet da det lukkede og efter en køretur på Ca. 75km ankom vi til ”jagthotellet”, hvor vi mødte Andrew, som skulle have os med på jagt næste morgen.

Den jagtmorgen gjaldt det dåvildt og muntjac, hvis chancen bød sig på de små hjorte. Jeg skulle følges med Andrew, og Casper (min kollega), skulle passe sig selv. Han fik tildelt en skov, hvor der var et antal tårne og, hvori han ellers kunne bevæge sig frit.
Efter at Casper var sat af kørte jeg med Andrew Ca. 5-6 km. hvor vi begyndte pursh i en meget tæt hasselskov, og vi så med det samme dåvildt. Et stykke var meget større en de andre og det var helt klart en stærk abnorm hjort, som Andrew meget gerne ville have skudt. Vi blev således enige om at jagten skulle dreje sig om netop dette dyr. Det viste sig meget hurtigt at der var ufatteligt mange dådyr inde i den tætte hasselskov, hele bunden var pløjet helt op af klove og vi havde konstant skudchancer på tilfældige dyr.
Efter et par timer hvor vi havde prøvet at finde den abnorme hjort igen, begyndte vi at tale om at bruge en af de talrige skudchancer der konstant bød sig. Heldigvis var det næste dyr vi stødte på, lige nøjagtig den abnorme hjort. Dog havde den opdaget os, og der kan ikke til skudchance med det samme. Andrew havde en ide om at vi skulle skynde os ud til et specielt spor, hvor han var sikker på dyret ville krydse, efter det havde set os. Andrew fik ret, problemet var bare at den valgte at krydse sporet Ca. 30 meter bag os. Jeg svang rundt, men den satte turbo på og forsvandt.
Nu var adrenalinet i blodet, og vi optog forfølgelsen så stille vi kunne. Det viste sig at hjorten stod stille omkring 200 meter længere fremme, hvor den havde fået øje på en flok dåvildt længere fremme. I det tække hasselkrat måtte jeg tage skuddet frit stående fra en afstand på omkring 40-50 meter. Det gjorde det ikke bedre af at dyret pludselig drejede sig og stod i en vinkel på Ca. 30 grader med hovedet imod os. Jeg overvejede at sende kuglen ind i halsen, men adrenalinet påvirkede helt klart min træfsikkerhed, så korset gik i stedet ned på skulderen. Skuddet blev således sendt afsted fra den lille lækre CZ karabin, og kuglen fra 7,62x39 Federal patronen gik skrå ind igennem skulderen, hvorefter den gjorde et godt stykke arbejde i maskinrummet. Hjorten løb omkring 50 meter med hjertekuglen, men med skudtegn der ikke overlod tvivl om at dyret var godt truffet.
Da vi kom frem til den døde dåhjort gjorde jeg store øjne over størrelsen, der nærmede sig kronvildtstørrelse. Selv Andrew måtte sige at det her uden tvivl var den tungeste dåhjort han nogensinde havde set.

En herlig morgen var dermed afsluttet, og da vi samlede Casper op, kunne en muntjac tilføjes til morgenens høst. Han kunne derudover berette at det eneste dåvildt han havde set var et par virkelig store fuldskufler, men ikke havde pungen med til at skyde en af dem. 

Efter en ordentlig gang Engelsk morgenmad på hotellet, skulle vi hentes af en anden skytte, der skulle have os med på duejagt.

Dave som den nye skytte hed havde allerede forberedt alt, og vi blev sat af i de forberedte skjul. Dog fik vi allerede i bilen at vide der ikke var mange duer de her dage. Vejret var godt og selv om der ikke ligefrem sværmede med duer, havde vi hver iser en hyggelig dag. Casper sluttede med 13 duer og jeg med 14. Vil ikke lige komme nærmere ind på skudstatistikken, men kan godt røbe at den ikke var ret god.

Til aften var tiden så kommet til Andrew igen skulle have os med. Denne gang fik jeg Caspers skov og han kørte med Andrew hen til et helt nyt sted. Jeg havde bestemt mig for at prøve lykken med en muntjac. Inden 15 min havde en ordentlig flok dåvildt for. Purchen blev i høj grad vanskeliggjort af de enorme mængder fasaner der konstant fløj larmende op, når man sådan listede rundt. Pludselig var den der, min muntjac. Sådan en lille CZ karabin er hurtig men det er en muntjac også, så det kom ikke til skud. Dyret var simpelt hen forsvundet og det lykkedes mig ikke at finde en ny hele aftenen. Dåvildt var der dog masser af, og da jeg ved mørkets frembrud besluttede mig for at prøve en af dem, var de også forsvundet. Sådan er jagt jo nu engang, så på trods af masser af vildt og skudchancer i løbet af aftenen, løsnede jeg ikke et skud.

Casper og Andrew havde først på aftenen set en ræv, og brugt hele aftenen på at få netop denne skudt. Det var i næsten totalt mørke lykkedes Casper at give ræven et perfekt hovedskud, og dermed var aften afsluttet til stor tilfredshed for begge.

Da vi blev sat af ved hotellet spurgte Andrew os om vi kunne tænke os at afslutte aftenen med en gang Rabbit lamping, og det ville vi naturligvis gerne.
Efter aftensmaden blev vi således afhentet af Dave, og turen gik i mørket ud over markerne. Casper og mig aftale at vi skiftedes til at skyde efter hvert magasin. Her kunne vi så konstatere at der var masser af kinesiske vandrådyr, og at de øjeblikkeligt lægger sig ned og kikker på en når man lyser på dem. Det lyder måske ikke så slemt, men sådan nogen ligner til forveksling en ræv når de kikker lige på en i lampens skær. Heldigvis kunne Dave forklare at spidse ører betyder ræv og afrundede vandrådyr. Der var masser af kaniner, og da aftenens 50 patroner var affyret lå 34 kaniner og en rotte bag i bilen.
Dagen efter var det tilbage til arbejdet og efter et besøg i en park, var det igen afsted til Stansted, og hjemad. Alt i alt en lille hurtig tur pakket med oplevelser Tongue .
 
Sonny
Svar
#2
Tak for historien . Spændende tur :-)
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Spændende fortælling. I har ikke spildt tiden, skal jeg love for!
Mvh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Herlig beretning, tak for den. :-)
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#5
Er der nogen, som kan anbefale en kontakt til noget tilsvarende i nærheden af Fort William, Skotland? Altså en dags intensiv jagt efter "hvad-der-nu-kan-lade-sig-gøre". Jeg har forhørt mig ved Jelling og Gamekeeper, men de er fuldt bookede.

mvh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Forrygende beretning. Har du ikke nogen billeder du kan sætte ved. ?
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#7
Desværre havde jeg ikke mit kamera med ud på jagt, så har ingen jagtbilleder fra denne tur.
Svar
#8
(16-09-2018, 09:33 PM)bobo Skrev: Desværre havde jeg ikke mit kamera med ud på jagt, så har ingen jagtbilleder fra denne tur.

Det var ærgerligt. Det havde føjet en ekstra dimension til dine i forvejen forrygende beretninger. 
Nå men anyway. Tak for den her..  Shy
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)