Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hvilken håndkikkert skal jeg vælge?
#1
jeg skal bruge en ny håndkikkert, den skal bruges til det hele, bukkejagten, efterårsjagten, natjagt så den skal være allround,
jeg har pt en vortes viper. men mangler en opgradering den er efterhånden 8 år gammel, og så kan det være svær og se hvor stor bukken er når den er mere end 100m væk.


jeg har et budget på mellem 3-6000kr. brugt som nyt, hvad skal jeg vælge har kikket lidt på et par stykker, nogen i har erfaringer med?
http://www.jagdoptik-wittke.de/shop/prod...ts_id=2206
http://www.jagdoptik-wittke.de/shop/prod...ts_id=2686
http://www.jagdoptik-wittke.de/shop/prod...ts_id=2687
https://www.astroshop.de/geraete/bushnel...56/p,51873
Svar
#2
Måske kan du finde lidt brugbar info her:

https://www.jaegermagazin.de/jagdausrues...ik/page/2/

Den eneste af de kikkerter du linker til jeg har prøvet er Steiner Nighthunter 8x56. Det var på jagt i polen, hvor skytten havde sådan en, og den er virkelig god når mørket falder på.

Sonny
Svar
#3
Leupold Mojave - 4 Pro Guide HD 10 x 50  Wink

Swift
Svar
#4
Er du helt sikker på, du har brug for en x56 - det er sa... en klodset sag ?
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
yes 56mm glas kræver opså at du har ungdomlig max pupille åbning (end 7mm) for at kunne udnytte lyset de giver (ellers det du får ud af det hvis du er en 'ældring' med fx 4-5mm max pupille åbning, er bare en lille smule mere 'fejl kiknings' tolerance (eye box))

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#6
Nej aner ikke hvad jeg skal bruge med mine kun 22 år har jeg jo ikke prøvet så meget så hvis en x50 er bedre så det fint for de er også billigere ?

Jeg tænkte bare ligesom med riffel kikkert at jo større objektiv jo mere lys
Svar
#7
jo med 22år og normalt seende vil du kunne udnytte 56mm til at se dybt ind i skumring..og sikkert stærk nok at trækkes med vægten/størrelsen

Men igen, størrelsen betyder noget ved skumring hvor coating og glas (HD etc) = 'tyskere' (jo mht dagslys er der også lidt ekstra skarphed ved store objektiver da mikrofejl i slibniger etc mere 'middles ud' end på en mindre overflade på et mindre objektiv)

Så vil du have skumrings duelig så er det tyskere mht glas da det er det de eksellerer i (eller andre der får gode test i tysktalende områder = tyske/østriske jagtmagaziner etc).. har du det på plads kan du se om du har råd til 56mm istedet for fx 42 el 50mm. DDoptics var for nogen rå siden 'hot' som prisbakser sv ydelse i det tyske.. ved ikke hvordan de ser på det nu

prioriter brug (skumring ja/nej: 'tysker' vs 'amerikaner' etc) først = glas type/coating først .. derefter objektiv størrelser (der kan dog sagtens være specifikke størrelser i forskellig fabikater/produkt serier der rammer et 'sweet spot' mht pris/ydelse)

PS husk mht skumring at gå efter max åbning på ca 7mm+ (det største normale pupille åbning for normalt seende ung menneske), dvs objektiv/forstørrelse, fx 56mm/8 = ca 8mm

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#8
Fuck, jeg skal have mine skolepenge tilbage. Min regnelærer lærte mig at 56:8 gav 7.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
(07-05-2018, 08:05 PM)CP Skrev: Fuck, jeg skal have mine skolepenge tilbage. Min regnelærer lærte mig at 56:8 gav 7.

Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#10
ok der var lidt moms på, 7mm yes..

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#11
Tror jeg har en DD optics 12x56 liggende som du må låne. Kan du lide den får du den til en god pris.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Max hvornår må jeg komme forbi? ?


Jeg har fra en forbudt forum fået tilbudt en meopta meostar 10*42 til 2500 men ved ikke hvor god den er?
Svar
#13
(08-05-2018, 12:12 AM)lunderskov Skrev: Max hvornår må jeg komme forbi? ?


Jeg har fra en forbudt forum fået tilbudt en meopta meostar 10*42 til 2500 men ved ikke hvor god den er?

Du kan tage riflen med og skyde på vores bane. Jeg har vagt på Vestermark i dag fra kl.17

Her er banen.

http://www.vestermark.info
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Det kan jeg desværre ikke skal til holdskydning kl. 18 i Tiset Sad
Svar
#15
Du har PM
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
mht DD med x12 skal du jo nok kunne se noget på afstand som du vil.. mere et aspekt om kan kunne holde stille nok håndholdt at udnytte den (bevares rem og seletøj til kikkert hjælper noget).. men 56/12 = ca 4,7mm åbnings pupil.. dvs ikke det maksimale for dine unge øjne mht nat/skumring (men på par med hvad flere af os ældre kan udnytte .. og i midt mellem hvad 42x10 eller 42x8 leverer af udgangs åbning)

så alt er kompromier..56x12= mere distance kik, lidt mindre nat/skumrings kik

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#17
(08-05-2018, 02:28 PM)wolf_skate Skrev: mht DD med x12 skal du jo nok kunne se noget på afstand som du vil.. mere et aspekt om kan kunne holde stille nok håndholdt at udnytte den (bevares rem og seletøj til kikkert hjælper noget).. men 56/12 = ca 4,7mm åbnings pupil.. dvs ikke det maksimale for dine unge øjne mht nat/skumring (men på par med hvad flere af os ældre kan udnytte .. og i midt mellem hvad 42x10 eller 42x8 leverer af udgangs åbning)

så alt er kompromier..56x12=  mere distance kik, lidt mindre nat/skumrings kik

Sjovt du siger det. For min erfaring er at mere forstørrelse kompenserer for mindre udtrædelsespupil. Godt nok ser billedet mørkere ud, men tingene du kigger på er større.

Testede en Swaro 10x42 over en Zeiss 8x56 i skumringen og jeg kunne se flere detaljer i Swaroen. Optisk finder jeg de to kikkerter ligeværdige
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)