Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Låseknaster, bæreflader, præcision, Tikka mm
#1
Trænger  hjælp til at forstå. Det er ikke et generelt problem jeg har - og dog   Wink

På Facebook cirkulerer der en video fra en dansk våbensmed, der viser hvordan man med sprittusch kan teste om bundstykkets låseknaster bærer som de skal/bør. Helt specifikt nævnes det at Tikka T3x "familien" har problemer med låseknasternes bærefladeareal, og at dette forårsager præcisionsproblemer.

For det første formoder jeg at bærefladearealet er vigtigt på bagkant af låseknasterne. Hvis jeg har misforstået dette så blot se bort fra resten af indlægget  Rolleyes

Jeg har prøvet på min T3x CTR og får lidt forskellige resultater alt efter om jeg tager aftræk imellem hver repetering eller ej. Hvis jeg holder aftrækkeren nede, og aftræksfjederen dermed spændes hver gang, så viser tuschmarkeringen på bagkant større slid ift. hvis jeg blot, som på videoen, repeterer med spændt fjeder fra start af uden at tage aftræk imellem repetering. Dvs. det ser bedre ud med bærefladeareal, hvis jeg tager aftræk hver gang (større tuschslidareal).

Så mit spørgsmål er vel egentligt hvordan man tester dette bedst ? ved at udelade aftræk imellem repetering (som på videoen) eller ved at lade knasternes bagkant arbejde sig, med større friktion, overfor deres modstående flader i låsen for at spænde aftræksfjederen ?

Og som tillægsspørgsmål - hvordan fixer en våbensmed dette ? hvilket slibemateriale påføres ? Ved hvor mange %'s bæreflade stopper man slibeprocessen ?

På forhånd tak,
Pete
Svar
#2
Hvilken fantastisk guru er det som er ude for at skaffe lidt ekstra indtjening til en skrantende biks, med et råd som er helt i hegnet????
Hvor har du set budskabet fra dette orakkel?
Svar
#3
https://m.facebook.com/story.php?story_f...0197541971

Mon ikke det er denne video der refereres til?
Svar
#4
Netop. Tak for hjælpen tralle_dk

Også her:

https://www.facebook.com/vaabensmeden.dk...136519030/
Svar
#5
Hej @NA
Jeg har set Larry Potterfield tale om vigtigheden af låseknasters bæreflade, men han er vel også bare en sørgelig lille amatør, der står i spidsen for en lille skrantende møgbiks Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin

https://youtu.be/jMH5M0RKE1E
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#6
Jeg tror ikke slagfjederen giver det rette træk bagud til at vise det ordentligt. Uden at sidde med en tikka ved hånden mener jeg at slagstiften er støttet på bundstykket i noget af lukke bevægelsen.
En (tom) patron i kammeret vil give ejektorens tryk i hele bevægelsen.
Svar
#7
Nu var jeg jo ikke klar over at det var selveste Guldsmeden (guds læremester) som var tvstjerne
Ud over, at man ikke kunne se en hujende fis på det første bundstykke, udover at det var sort. Ja så vil hans måde at kontrollere om knaster bær, ikke afsløre noget som helst.
Om lukkeknasterne bær, kan man ikke kontrollere ved at stå og flå i håndtaget, som en parkinsonspatient i sidste stadie.
Det han her afsløre, er kun om knasterne har kontakt, på et eller andet tilfældigt tidspunkt, på vej mellem åben og lukket.
Hvis han ville se noget brugbart, skulle han tusche knasterne.
Sætte bundstykket i, mens han trykker hårdt frem på lukkegrebet, indtil bundstykket er helt lukket.
Så kunne han sætte tryk på stødbunden fra mundingssiden, hvorefter han kun åbner og lukker max ½ mm på lukkehandtaget.
Herefter skubber han igen bundstykket helt frem før han med dette fremadrettede pres, åbner bundstykket og udtager det.

Nu ville han så kunne se, hvor stor kontaktflade der reelt er, når det er væsentligt (når skuddet går)

Alt andet, er en fis i en hornlygte. Og en test hvor selv 2 vejbump som gnides mod hinanden ville vise stor kontaktflade.

At han ikke har forstået bare et minimum af forløbet, underbygger bare min rædsel, ved tanken om hvad skader han så kan påføre, når han gnubber løs med slibepaste.
Med disse parkinsonsbevægelser, vil han klart påføre markant mere slitage, på indgangen til bærefladen, i forhold til selve afslutningen på overlappet.
Slutresultat vil blive 2 halvbuer, som vil få 2 smalle punkter med kontakt. Men som dog ville vise at hele fladen var blevet skrabt, når man havde gnedet de 2 halvbuer mod hinanden.

Hvis en eller anden gjorde den slags hærværk på min tikka, ville jeg nok kræve at få en ny riffel.
Svar
#8
Na, selvom du er et gammelt brokhoved - så er din beskrivelse virkelig fin. Det giver mening og kan forståes også af en ikke våbenkyndig.
Tak for info!!
Har du ligeså god beskrivelse af hvordan man så retter det hvis det er et problem?


NB - synes nu aldrig jeg hører om Tikkaer med præcisionsproblemer......
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
(19-06-2018, 07:40 AM)Boryx Skrev: Na, selvom du er et gammelt brokhoved - så er din beskrivelse virkelig fin. Det giver mening og kan forståes også af en ikke våbenkyndig.
Tak for info!!
Har du ligeså god beskrivelse af hvordan man så retter det hvis det er et problem?


NB - synes nu aldrig jeg hører om Tikkaer med præcisionsproblemer......

Min tikka har somme tider præcisionsproblemer. Ret ofte faktisk, men jeg har en stor bekymring, der går på, at fejlen ikke kan tilskrives hverken ammunitionen, riflen eller dennes låseknaster.  Big Grin Big Grin Big Grin
Engang så jeg et youtubeklip, hvor jeg i denne forbindelse fik mistanken om at præcisionsproblemerne skyldes guddommelig indgriben. For en ting er HELT sikkert, det skyldes ikke chaufførfejl.................................. Tongue Tongue Tongue Måske NA´s gode ven "Våbensmeden" eller den gode Larry Potterfield har en løsning på problematikken..  Cool Efter sidste feltskydning overvejer jeg i hvert fald at begynde at gå i kirke i stedet for at skyde..  Dodgy Dodgy
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#10
(19-06-2018, 12:49 AM)n a Skrev: Nu var jeg jo ikke klar over at det var selveste Guldsmeden (guds læremester) som var tvstjerne
Ud over, at man ikke kunne se en hujende fis på det første bundstykke, udover at det var sort. Ja så vil hans måde at kontrollere om knaster bær, ikke afsløre noget som helst.
Om lukkeknasterne bær, kan man ikke kontrollere ved at stå og flå i håndtaget, som en parkinsonspatient i sidste stadie.
Det han her afsløre, er kun om knasterne har kontakt, på et eller andet tilfældigt tidspunkt, på vej mellem åben og lukket.
Hvis han ville se noget brugbart, skulle han tusche knasterne.
Sætte bundstykket i, mens han trykker hårdt frem på lukkegrebet, indtil bundstykket er helt lukket.
Så kunne han sætte tryk på stødbunden fra mundingssiden, hvorefter han kun åbner og lukker max ½ mm på lukkehandtaget.
Herefter skubber han igen bundstykket helt frem før han med dette fremadrettede pres, åbner bundstykket og udtager det.

Nu ville han så kunne se, hvor stor kontaktflade der reelt er, når det er væsentligt (når skuddet går)

Alt andet, er en fis i en hornlygte. Og en test hvor selv 2 vejbump som gnides mod hinanden ville vise stor kontaktflade.

At han ikke har forstået bare et minimum af forløbet, underbygger bare min rædsel, ved tanken om hvad skader han så kan påføre, når han gnubber løs med slibepaste.
Med disse parkinsonsbevægelser, vil han klart påføre markant mere slitage, på indgangen til bærefladen, i forhold til selve afslutningen på overlappet.
Slutresultat vil blive 2 halvbuer, som vil få 2 smalle punkter med kontakt. Men som dog ville vise at hele fladen var blevet skrabt, når man havde gnedet de 2 halvbuer mod hinanden.

Hvis en eller anden gjorde den slags hærværk på min tikka, ville jeg nok kræve at få en ny riffel.



Alt det tekniske har jeg ingen, som i slet INGEN kommentar til Jørgen. Der bøjer jeg mig i støvet og stoler på din tekniske indsigt  Alt andet vil være fjollet. Efterfølgende skal betragtes som nysgerige spørgsmål.

DERFOR hvis nu du sætter dig ud over dit åbenlyse mishag ved herren i mindst et af klippene. Vil du så påstå at en så lille kontakt på bærefladerne af låseknasterne ikke har nogen effekt. Mr. Potterfield lægger bagudrettet tryk på bundstykket når han tester og hvis man ved denne metode konstaterer at der ikke er fuld kontakt, så er der vel et potentielt problem. oder was???
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#11
Bette Klokker
Jeg har intet mishag over nogen.
Jeg beskriver kun en teknisk udlægning af det viste.

Vedrørende kontaktflade og forudsigelighed, ja så er det klart mere væsentligt, at der er symmetrisk bæring på alle knaster, end præcist hvor stor bæringen er.
Dog vil man ved begrænset bæreflade, tidligere erkende højt tryk, i form af tungere hævearmsløft.
Hvad den gamle potterfield har vist, kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke har set det.

Men generelt har en alt for stor del af "miraculixer" som forsøger at true, bluprinte og lappe låsemekanismer, faktisk ikke fattet bare minimalt af hvad skader de reelt påfører, i forhold til levetid og sikkerhed.
Bare et minimum af teknisk indsigt ville udrette mirakler
Svar
#12
(19-06-2018, 12:03 PM)n a Skrev: Bette Klokker
Jeg har intet mishag over nogen.
Jeg beskriver kun en teknisk udlægning af det viste.

Vedrørende kontaktflade og forudsigelighed, ja så er det klart mere væsentligt, at der er symmetrisk bæring på alle knaster, end præcist hvor stor bæringen er.
Dog vil man ved begrænset bæreflade, tidligere erkende højt tryk, i form af tungere hævearmsløft.
Hvad den gamle potterfield har vist, kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke har set det.

Men generelt har en alt for stor del af "miraculixer" som forsøger at true, bluprinte og lappe låsemekanismer, faktisk ikke fattet bare minimalt af hvad skader de reelt påfører, i forhold til levetid og sikkerhed.
Bare et minimum af teknisk indsigt ville udrette mirakler

Bette Jørgen
Din gamle tværing...  Big Grin Big Grin "Intet mishag over nogen" Jaja, så siger du det..  Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin

Larry P´s beskrivelse kan du se i det link jeg satte på mit oprindelige indlæg.. 
Venligst
Dan "KLOKKER" Korgaard
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#13
Skal man nu kaldes tværing, bare fordi man siger sandheden ;-)

Jeg prøver jo bare i et let og muntert sprog, at vurdere teknisk indhold, og seriøsitet for det fremlagte.
Men helt klart, hvis man kan få lokket nogle i gyngen, og så samtidigt kapre en skilling til feriekontoen så er det da også tvært, at nogle sætter spørgsmålstegn ved projektet ;-)
Svar
#14
(19-06-2018, 01:01 PM)n a Skrev: Skal man nu kaldes tværing, bare fordi man siger sandheden ;-)

Jeg prøver jo bare i et let og muntert sprog, at vurdere teknisk indhold, og seriøsitet for det fremlagte.
Men helt klart, hvis man kan få lokket nogle i gyngen, og så samtidigt kapre en skilling til feriekontoen så er det da også tvært, at nogle sætter spørgsmålstegn ved projektet ;-)

Jeg plejer at sige pænt tak, når nogen kalder mig en tværing. Det er jo sådan en slags kompliment Big Grin Big Grin Big Grin
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#15
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=tv%C3%A6ring
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Jeg har filet af en knast på min M65 S&L
Da den kun stod på den ene
Jeg tog bare en 320’er hvæssesten pga det ikke gav en skid med ventilsæibemidlet
Det har tilsyneladende flyttet 10grams doppeltkern og 9.1 grams TTSX til samme træfpunkt
Og jeg har for første gang lavet en god gruppe med 120grains projektiler
Nok bare held men pyt
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#17
(19-06-2018, 07:40 AM)Boryx Skrev: NB - synes nu aldrig jeg hører om Tikkaer med præcisionsproblemer......

Enig Boryx. Men man kan jo til tider opleve flyvere som sætter det begrænsede tankeapparat igang. Og hvor skal man så sætte ind ? er det bedding ?, lapping af kikkertringe ? eller lapping af låseknaster ? eller kvaliteten på projektil/hylster/krudt/hætter ?

Når der så dukker en video op, der påstår at Tikka T3x familien har problemer på en helt bestemt front, så tænker man jo sit....

Helt konkret så har min CTR 308W kastet lidt med enkelte (!) Hornady Interbond (op til 5-6cm) uden jeg har følt fejl i aftræk, rekyloptag osv...

Mon ikke det er en Carborundum pulver-opslemning der kan bruges til man opnår 75-80% kontakt, det er ihvertfald hårdere end hærdet stål. Det var vist også Carborundum (?), der blev brugt da en venlig, dog lavstammet, formand lappede kikkertringe for mig for en stund siden  Wink
Svar
#18
Peter*'
Læs nu det der skrives.Du kan ikke lappe knaster til en væsentlig bedre bæring, på den måde, hvor man gnubber så varierende på 2 flader.
Hvis du endelig vil, øge chancen for en bedre kontakt, Ja så skal håndtaget af, og dine lappebevægelser skal gå lige langt til begge sider i forhold til bærepositionen.
Ellers opnår du bare overflader, som er krumme, hver sin vej. Og derfor ved parkinsonskrabetesten viser at der undervejs har været skrabt på en stor del af fladeren. (selv om det reelle bæreareal, begrænser sig til 2 striber på hver sin buede overflade.
Svar
#19
(19-06-2018, 07:03 PM)n a Skrev: Peter*'
Læs nu det der skrives.Du kan ikke lappe knaster til en væsentlig bedre bæring, på den måde, hvor man gnubber så varierende på 2 flader.
Hvis du endelig vil, øge chancen for en bedre kontakt, Ja så skal håndtaget af, og dine lappebevægelser skal gå lige langt til begge sider i forhold til bærepositionen.
Ellers opnår du bare overflader, som er krumme, hver sin vej. Og derfor ved parkinsonskrabetesten viser at der undervejs har været skrabt på en stor del af fladeren. (selv om det reelle bæreareal, begrænser sig til 2 striber på hver sin buede overflade.
Du kan tro at jeg læser og forstår.  Seneste indlæg var blot baggrunden for min interesse for videoen, som jeg ikke forstod logikken i  Wink 

Når jeg er hjemme igen vil jeg prøve din metode
Svar
#20
(19-06-2018, 06:35 PM)pete1234 Skrev:
(19-06-2018, 07:40 AM)Boryx Skrev: NB - synes nu aldrig jeg hører om Tikkaer med præcisionsproblemer......

Enig Boryx. Men man kan jo til tider opleve flyvere som sætter det begrænsede tankeapparat igang. Og hvor skal man så sætte ind ? er det bedding ?, lapping af kikkertringe ? eller lapping af låseknaster ? eller kvaliteten på projektil/hylster/krudt/hætter ?

Når der så dukker en video op, der påstår at Tikka T3x familien har problemer på en helt bestemt front, så tænker man jo sit....

Helt konkret så har min CTR 308W kastet lidt med enkelte (!) Hornady Interbond (op til 5-6cm) uden jeg har følt fejl i aftræk, rekyloptag osv...

Mon ikke det er en Carborundum pulver-opslemning der kan bruges til man opnår 75-80% kontakt, det er ihvertfald hårdere end hærdet stål. Det var vist også Carborundum (?), der blev brugt da en venlig, dog lavstammet, formand lappede kikkertringe for mig for en stund siden  Wink

Åhh jow, Tikka kan også lave rifler med præcisionsproblemer. Sad

Mvh

Santo
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)