Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
våde hylstre
#1
til en feltskydning i regnvejr brugte jeg jagtriffel / jagtammo for at træne lidt med den i stedet for baneriffel / golden target.
jeg kører ikke log på mine hylstre, men mener at er forholdsvis nye

ladningen er den samme som jeg altid har brugt: 140 gr gameking foran 48 gr MRP med large rifle hætte.

jeg brugte en Tikka med originalpibe. hylstrene ikke fra denne riffel, men enten fra sako med otterup pibe ( tak til Boryx ) eller en 1900 også med otterup pibe.

20 % af hylstrene revnede i halsen, hvilket ikke er normalt i riflen.
kan det have noget at gøre med at de var våde ?
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#2
Præcis det samme havde jeg med min Varberger riffel for mange år siden. Nye Felt Elite patroner revnede eller smed gænghætten når det regnede og patronerne/kammer var våde.

I mit tilfælde viste det sig at hele lot-nummeret havde overtryk, så Norma byttede 800 patroner til 1000 nye af et andet lot-nummer.

Kronograferingen viste 100 m/s mere end oplyst af Norme og 0,05-0,1 sekund forsinket tænding.

Dommen var "fejlopbevaret" mellem Norma og slutbrugeren (mig)
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
(21-06-2018, 01:46 PM)M@X 2.1 Skrev: Præcis det samme havde jeg med min Varberger riffel for mange år siden. Nye Felt Elite patroner revnede eller smed gænghætten når det regnede og patronerne/kammer var våde.

I mit tilfælde viste det sig at hele lot-nummeret havde overtryk, så Norma byttede 800 patroner til 1000 nye af et andet lot-nummer.

Kronograferingen viste 100 m/s mere end oplyst af Norme og 0,05-0,1 sekund forsinket tænding.

Dommen var "fejlopbevaret" mellem Norma og slutbrugeren (mig)

Nu skriver du noget der ikke er helt nemt ( for mig) at forstå - vent lige med at svare til engang i morgen, når du er blevet ædru.  Tongue
Var det kun når de var våde at der var problemer - altså at de revnede ?
Men at der konsekvent var overtryks problemer, uanset om de var våde eller tørre ?
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
min frokostteori er at hylstret klæber bedre til væggene i tør tilstand?
@ Max jeg husker de feltelit - tror også jeg kender oprindelsen  Smile
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
@CP Jebs, de revnede kun og smed kun gænghætter når de var våde. Det er derfor jeg nåede at bruge 200 af dem inden jeg opdagede det. Den dag stod det ned i stænger i Ulfborg og jeg opdagede det først da en løs gænghætte jammede en patron i kammeret.
Så kiggede jeg på dyngen af tomme hylstre og de fleste var revnede eller manglede gænghætten. De skød forøvrigt udmærket uden at mit sløve sind havde bemærket den forsinkede tænding.

Jeg tog kantakt til Norma som bad om at se riffel og ammu. Jeg kørte derop med det hele og de undersøgte riflen og målte lukkeafstand samt inspicerede riffelgangene. (Lothar Walther pibe) og alt var i orden.
Derefter prøveskød de nogle patroner i min riffel og i deres testpiber. Med samme resultat. Det hele foregik meget professionelt og de byttede resten til 2 nye kartoner samt beklagede at jeg havde bøvl. Men de havde ikke hørt om andre problemer med det lot-nummer. Derfor mente de at den ukendte opbevaring var årsagen. Patronerne var et par år gamle og ingen vidste hvor de havde været i den mellemliggende tid.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Spændende og meget tankevækkende. 
Måske vandet gør at hylsteret ikke pakker ens hele vejen rundt?
Måske det også “ laver kammeret mindre” ?
Måske det laver højere starttryk ? 
Hm mange ???

Det er nok ligesom en Saab 900 i halvfemserne - de brugte også vandinjektion for st skabe et højere tryk.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Jeg kunne for det første ikke drømme om at lade en vaad patron i min riffel, og for det andet, hvis det regner saa meget. gaar jeg sgu hjem!
H
Hogmeister
Svar
#8
(22-06-2018, 02:05 PM)CP Skrev: Spændende og meget tankevækkende. 
Måske vandet gør at hylsteret ikke pakker ens hele vejen rundt?
Måske det også “ laver kammeret mindre” ?
Måske det laver højere starttryk ? 
Hm mange ???

Det er nok ligesom en Saab 900 i halvfemserne - de brugte også vandinjektion for st skabe et højere tryk.

Arggg, den maa du lige forklare logikken i? Vand vil jo fordampe ved injektion hvorved vandet vil forbruge fordampningsvarmen og derved saenke temperaturen og trykket (har i oevrigt aldrig hvert om dette ved benzinmotorer, men ved HFO / diesel kan det bruges til at saenke forbraendingstemperaturen og derved NOx udledningen).
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#9
Jeg har faaet fortalt af en gammel RCAF Spitfire pilot fra anden verdenskrig at naar 'lokummet' rigtig brændte, saa kunne de inject vand ind i cylindrene og derved forhøje trykket og øge hk for at komme ud af en vanskelig situation. Det betragtedes som en sidste udvej.
H
Hogmeister
Svar
#10
Vand indeholder 2 ilt molekyler og ilt er vigtigt format få en god forbrænding ?
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#11
(22-06-2018, 09:13 PM)Bessie4ever Skrev: Vand indeholder 2 ilt molekyler og ilt er vigtigt format få en god forbrænding ?

NEJ. Vand, H2O, indeholder to brint og et oxygen. Det er O2 der bruges ved forbrænding.
Svar
#12
(22-06-2018, 08:14 PM)hjemmeladeren Skrev:
(22-06-2018, 02:05 PM)CP Skrev: Spændende og meget tankevækkende. 
Måske vandet gør at hylsteret ikke pakker ens hele vejen rundt?
Måske det også “ laver kammeret mindre” ?
Måske det laver højere starttryk ? 
Hm mange ???

Det er nok ligesom en Saab 900 i halvfemserne - de brugte også vandinjektion for st skabe et højere tryk.

Arggg, den maa du lige forklare logikken i? Vand vil jo fordampe ved injektion hvorved vandet vil forbruge fordampningsvarmen og derved saenke temperaturen og trykket (har i oevrigt aldrig hvert om dette ved benzinmotorer, men ved HFO / diesel kan det bruges til at saenke forbraendingstemperaturen og derved NOx udledningen).

Saab introducerede det allerede i 1978 - Bosch har genindført det i 2016
Kold vandtåge køler luften så det er muligt at indtage mere luft
Vandtåge er mere end svær at komprimere så kompressionstrykket øges.
Ved høj effekt mangler du absolut ikke fordampningsvarme, men har derimod masser af varmeoverskud - faktisk så meget at optil 15% af benzinens energi under forbrænding går til køling - dette kan undgåes ved at køle forbrændingen med vandtåge 
En effekt forøgelse på 6-10% var muligt.
Idag er det ikke påtænkt som effektforøgelse, men som brændstof besparelse, men begge dele er muligt.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#13
Injecering af vand, i forbindelse med forbrænding, menes at have den virkning, at olie eller benzin sætter sig på micro vanddråber, og når disse vanddråber fordamper, så forstøves olien i meget mindre partikler, som derfor hurtigere og lettere forbrænder fuldstændigt.
Det var i alt fald begrundelsen, når man iblandede vand i fyringsolie indsprøjtningen
Svar
#14
(23-06-2018, 12:46 AM)CP Skrev:
(22-06-2018, 08:14 PM)hjemmeladeren Skrev:
(22-06-2018, 02:05 PM)CP Skrev: Spændende og meget tankevækkende. 
Måske vandet gør at hylsteret ikke pakker ens hele vejen rundt?
Måske det også “ laver kammeret mindre” ?
Måske det laver højere starttryk ? 
Hm mange ???

Det er nok ligesom en Saab 900 i halvfemserne - de brugte også vandinjektion for st skabe et højere tryk.

Arggg, den maa du lige forklare logikken i? Vand vil jo fordampe ved injektion hvorved vandet vil forbruge fordampningsvarmen og derved saenke temperaturen og trykket (har i oevrigt aldrig hvert om dette ved benzinmotorer, men ved HFO / diesel kan det bruges til at saenke forbraendingstemperaturen og derved NOx udledningen).

Saab introducerede det allerede i 1978 - Bosch har genindført det i 2016
Kold vandtåge køler luften så det er muligt at indtage mere luft
Vandtåge er mere end svær at komprimere så kompressionstrykket øges.
Ved høj effekt mangler du absolut ikke fordampningsvarme, men har derimod masser af varmeoverskud - faktisk så meget at optil 15% af benzinens energi under forbrænding går til køling - dette kan undgåes ved at køle forbrændingen med vandtåge 
En effekt forøgelse på 6-10% var muligt.
Idag er det ikke påtænkt som effektforøgelse, men som brændstof besparelse, men begge dele er muligt.

CP, for benzinmotorer du har ret i, at vandets kolende effekt goer, at man kan forøge kompressionsforholdet uden at forårsage selvantandelse (bankning). Derved kan maengden af brandstof ogsa øges hvorved effekten øges. Ved diesel/HFO mortorer medfører den afkoling som fordampning af vandet medfoerer (sammen med bedre forstovning) renere forbranding og lavere NOx udledning. Da der i begge tilfaelde anvendes energi til fordampning af vand vil kølingen påvirke virkningsgraden (fuel forbruget) i negativ retning. I forbrandingen af krudtet i en patron indgår vand udvendig pa hylsteret dog naeppe og de revnede hylsterhalse maa skyldes andre ting. Kan det taenkes, at vandet udvendig paa hylsteret fordamper momentant ved affyring hvorved damptrykket medfoerer, at det reelle hylstervolumen bliver mindre, hvorved trykket oeges? Naae - den er nok forlangt ude, men en udmaerket jagtfrokkost teori?
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#15
(21-06-2018, 11:46 PM)STROM Skrev: min frokostteori er at hylstret klæber bedre til væggene i tør tilstand?
@ Max jeg husker de feltelit - tror også jeg kender oprindelsen  Smile

Det skulle være velkendt at man ikke polerer et chamber netop fordi hylsteret klæber sig bedre til væggene. Våde hylstre danner måske en hinde omkring hylsteret.

Bo
Svar
#16
California
Hvem er det som ved, at man ikke polere kamrene ???
At der er nogle, som skriver om det. Er vel ikke ensbetydende med, at det har nogen reel betydning. Udover, at et kammer, med ru overflade, vil have sværere ved at slippe hylstret, efter skud. Samt at et ru kammer, er værre til at få hylstrene til at separere lige foran udtrækkerrillen.
Svar
#17
(25-06-2018, 07:43 PM)n a Skrev: California
Hvem er det som ved, at man ikke polere kamrene ???
At der er nogle, som skriver om det. Er vel ikke ensbetydende med, at det har nogen reel betydning. Udover, at et kammer, med ru overflade, vil have sværere ved at slippe hylstret, efter skud. Samt at et ru kammer, er værre til at få hylstrene til at separere lige foran udtrækkerrillen.
n a,
Ja, hvis du kikker på Youtube vil du finde mange videoer omkring polering af rifle chambers. De polerer chambers fordi der er blevet brugt en dårlig reamer, Half ass setup eller det er mass production rifle [ remington ] . Hvis chambering er gjort af en god gunsmith og med en finish reamer fra PTG vil det være dumt at starte med at polere kammeret HVORFOR??? Du vile skulle bruge et mikroskop til at se any imperfections og det netop dem der bliver brugt til at gribe the case når det bliver afskudt.

PS Jeg laver mine egne rifler og har laved mine egne fejltagelser.

Bo
Svar
#18
(26-06-2018, 06:01 AM)california Skrev:
(25-06-2018, 07:43 PM)n a Skrev: California
Hvem er det som ved, at man ikke polere kamrene ???
At der er nogle, som skriver om det. Er vel ikke ensbetydende med, at det har nogen reel betydning. Udover, at et kammer, med ru overflade, vil have sværere ved at slippe hylstret, efter skud. Samt at et ru kammer, er værre til at få hylstrene til at separere lige foran udtrækkerrillen.
n a,
Ja, hvis du kikker på Youtube vil du finde mange videoer omkring polering af rifle chambers. De polerer chambers fordi der er blevet brugt en dårlig reamer, Half ass setup eller det er mass production rifle [ remington ] . Hvis chambering er gjort af en god gunsmith og med en finish reamer fra PTG vil det være dumt at starte med at polere kammeret HVORFOR??? Du vile skulle bruge et mikroskop til at se any imperfections og det netop dem der bliver brugt til at gribe the case når det bliver afskudt.

PS Jeg laver mine egne rifler og har laved mine egne fejltagelser.

Bo

Giver dejlig sammenhæng i tråden - når man tuner biler må manifolden heller ikke poleres for blank indvendig. En total spejlpoleret aluminiums manifold giver mere modstand til benzinen end en lidt ru ( forskellen skal konstateres/måles under mikroskop - ruheden kan ikke måles med neglene Wink )
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#19
(26-06-2018, 06:01 AM)california Skrev:
(25-06-2018, 07:43 PM)n a Skrev: California
Hvem er det som ved, at man ikke polere kamrene ???
At der er nogle, som skriver om det. Er vel ikke ensbetydende med, at det har nogen reel betydning. Udover, at et kammer, med ru overflade, vil have sværere ved at slippe hylstret, efter skud. Samt at et ru kammer, er værre til at få hylstrene til at separere lige foran udtrækkerrillen.
n a,
Ja, hvis du kikker på Youtube vil du finde mange videoer omkring polering af rifle chambers. De polerer chambers fordi der er blevet brugt en dårlig reamer, Half ass setup eller det er mass production rifle [ remington ] . Hvis chambering er gjort af en god gunsmith og med en finish reamer fra PTG vil det være dumt at starte med at polere kammeret HVORFOR??? Du vile skulle bruge et mikroskop til at se any imperfections og det netop dem der bliver brugt til at gribe the case når det bliver afskudt.

PS Jeg laver mine egne rifler og har laved mine egne fejltagelser.

Bo

Nu ved jeg jo heller ikke så meget om kamring af piber.
Men rent faktisk er det selvmodsigende det du skriver.
Du skriver at man ikke må polere kammeret, fordi friktionen falder.
Samtidigt skriver du at et kammer lavet med en rival fra David Kiff laver så glat et kammer, at der ikke er ruheder. Og at man kun polere hvis der er udført dårligt kamringsjob.

En jeg kender ret godt, som måske har kamret mange tusinde piber, polerede konsekvent med korn 600, fordi en rival, selv fra David Kiff, aldrig laver et helt jævnt resultat.
.
Men hvad ved bønder også om agurkesalat .
Og hvad ved folk som ikke kikker Youtoube men kun arbejder med riffelproduktion også om kamring af piber
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)