Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kahles Helia 42 RF
#1
Da jeg desværre har mistet min afstandsmåler og min 14 år gamle Optisan kikkert er på vej på pension har jeg gået og kigget lidt på denne.
Nogen der har erfaring med den?
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#2
Den ser rigtig fin ud.
EN hurtig googling finder den i Tyskland, til under Kr. 10K
https://www.jagdundfreizeit.de/Optik/fer...-8x42.html

Her er der en test (på tysk) der sammenligner, med Swaro's, til det dobbelte.
https://www.geartester.de/articles/3303

Og her, en mere detaljeret tst: https://www.jagdtester.de/testbericht-ka...nder-8x42/
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Den er tested af VapenTidningen sidste nummer. Der gik den som “mest prisværd”.

Den fik 59, medens Leica fik 65, Zeiss 64 og Swarovski 62.
Billedkvalitet 9 og modlys 10 og så koster den næsten det halve.

Hvis så fremt ifald, havde jeg købt den og ikke min Swarovski - kunne jeg bruge de overskydende 14,000 Skr til jagt.

Mvh Thorlak

NB: jeg har en stadia en Leica 800 til salg.
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Test fra Norske "Jakt".

Ser meget interessant ud.
[Image: 4PaLBJi.jpg]
Svar
#5
Erfaring er nok så meget sagt, havde den i hånden på messen indsende tidligere i år. Ved første øjekast er den fuldt på højde med de store. Zeiss, swaro osv. Kvaliteten på kikkerten føles også helt i top. Så har den den feature, at den måler afstand fra ti meter og ikke 30 som mange andre gør. Det gør den meget interessant, hvis man er så tosset, at man går på jagt med flitsbue? men alt i alt så vil jeg påstå den er stortest på højde med de dure drenge ud fra min beskedne erfaring. Selvfølgelig er en lys hal altid ikke det optimale sted at teste lysgennemgang, men mon ikke den også er fin.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#6
Tak for alle jeres input. Det var glimrende læsning.
Har fået lov at låne en med hjem fra en forhandler og få den prøvet af i tusmørket hvor det meste af min jagt foregår. (ræv, bæver, gris)
Er en smule betænkelig ved den kun har 42mm linser når det primært er til aften/natte jagt. Kunne være man skulle vente med at handle til Kahles kommer med deres 8x56 her i august måned, og så bare acceptere at man skal have 2 dele med hvis man ikke vil gå ned på lyset i håndkikkerten.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#7
På alle omstændigheder, så er det smartest at vælge en kikkert uden afstandsmåler indbygget hvis du ønsker maksimal lystransmissson.
Der går en del lys tabt pga. den indbyggede elektronik.
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
(27-07-2018, 01:44 PM)Boryx Skrev: På alle omstændigheder, så er det smartest at vælge en kikkert uden afstandsmåler indbygget hvis du ønsker maksimal lystransmissson.
Der går en del lys tabt pga. den indbyggede elektronik.

Der er lige en enkelt hvor det er lykkedes at bevare samme lystransmission i begge modeller med eller uden RF. Nemlig Swarovski. 
Sjovt nok oplyser hverken Zeiss eller Leica hvor meget (lidt) lyd deslipper igennem, men i den test jeg har liggende på en anden pc ligger de fra 78-85% hvor Swarovski ligger på 93-94.
I dagslys ser jeg ingen forskel på Swarovski og Kahles, men den dobbelte pris for Swaroen giver mening når det bliver skumring. Den er klart bedre en Kahles. Men den Kahles giver nu ret meget valmue for money .....
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
(28-07-2018, 01:11 PM)M@X 2.1 Skrev: [quote pid='220174' dateline='1532688259']
. Den er klart bedre en Kahles. Men den Kahles giver nu ret meget valmue for money .....

[/quote]

Er du nu på stoffer igen, siden du begynder at skrive om prisen på valmue.
Svar
#10
(28-07-2018, 04:33 PM)n a Skrev:
(28-07-2018, 01:11 PM)M@X 2.1 Skrev: [quote pid='220174' dateline='1532688259']
. Den er klart bedre en Kahles. Men den Kahles giver nu ret meget valmue for money .....

Er du nu på stoffer igen, siden du begynder at skrive om prisen på valmue.
[/quote]

Det var da bare et lille m for meget.....google kan ikke stave  Huh
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)