Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kugler til Afrika-tur
#1
Har brug for lidt gode råde...

I september skal jeg en tur til SA og målet er Kudu, Impala, Oryx og Zebra.

Jeg bruger en Tikka T3 270 W og genlader med en TSX 140Grains, hvilket jeg er meget tilfreds med. Skyder en hel del grise samt rådyr og har ikke oplevet problemer med det med denne kugle.

Men spørgsmålet er om kuglen er lidt for lille til de afrikanske dyr. 

Måske der er nogen i dette forum som kan give lidt gode råd vedr. dette??

Mvh. P
Svar
#2
Velkommen til forum.

Hvilke dyr er planen du skal skyde dernede?
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
Det eneste “problem” jeg kan se er at du sætter dig ordenlig ind i optimal skud placeringen på afrikansk vildt, og glemmer alt om en typisk høj dansk bladkugle, Din 270W og 140 grain skal nok gøre resten.

Knæk og bræk, Thorlak
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
@Peter

Jagt på de arter kan sagtens klares med 270 W, men som Thorlak skriver så sæt dig ind i korrekt skudplacering, hjertet på de fleste antiloper sidder lavt nederste 1/3 af dyret og for det meste dækket af forbenet, ellers fungere en velplaceret kugle i nakken også fint Big Grin .

Pas på med lange skud, det afrikanske vildt er hårdført, især Oryx og Zebra.

Tsx vil klare det fint, ellers brug noget bonded kugler f.eks A-Frame.

Må man spørge med hvem og hvor skal der jages??

Mvh

Santo
Svar
#5
Det der med specielle skudplaceringer på afrikansk vildt, kan jeg ikke rigtigt genkende.Jeg har de sidste 3 år skudt over 100 stykker afrikanske cullingdyr. Alt fra springbuk, vortesvin, impala, blesbock, hardebeest, blackwildebeast, blu wildebeast ,oryx, kudu og Eland.
Jeg har skudt med følgende kalibre:
243 75 grains (springbock, vortesvin sjakal
6,5x55 120grains (springbock, blesbock, Black wilsebeast, Zebra
308 110 grains blesbock
308 140grains (blesbock, Black wildebeast, Zebra
300winmag 168 grains (impala, springbock, blue wildebeast, oryx, eland, kudu
9,3x62 232 grains (Black wildebeast, blu wildebeast springbock, Zebra Oryx

Jagtkammerater har brugt 7.08 130 grains Blesbock, Black wildebeast, Springbock
9,3x62 220 grains (blesbock, blackwildebeast, springbock, Zebra
6,5 creadmore 120 grains ( springbock, blackwildebeast, blesbock, Zebra
Der er skudt efter 151 dyr i alt, og der er leveret 150
Skudafstande fra 75-480 meter
Ved samtlige træf i stor rektangel fra 5 cm op fra bunden, forkant bov. toppen af rygraden, bagkant lever.
Her har 1 skud været nok, og flugtafstand altid under 25 meter, mest dog lodret.
Ved træf udenfor den beskrevne firkant, har ½delen været dødelige, og den anden halvdel har krævet et skud ekstra.

Måske er det bare mig som ikke forstår afrikansk vildt, men jeg finder dem ikke mere skudstærke end danske rådyr. Jeg har heller ikke oplevet behov for andre skudplaceringer, end dem der opstår, når man peger midtskibs lige bag forbenet
Svar
#6
(26-07-2018, 01:50 AM)n a Skrev: Det der med specielle skudplaceringer på afrikansk vildt, kan jeg ikke rigtigt genkende.Jeg har de sidste 3 år skudt over 100 stykker afrikanske cullingdyr. Alt fra springbuk, vortesvin, impala, blesbock, hardebeest, blackwildebeast, blu wildebeast ,oryx, kudu og Eland.
Jeg har skudt med følgende kalibre:
243 75 grains (springbock, vortesvin sjakal
6,5x55 120grains (springbock, blesbock, Black wilsebeast, Zebra
308 110 grains blesbock
308 140grains (blesbock, Black wildebeast, Zebra
300winmag 168 grains (impala, springbock, blue wildebeast, oryx, eland, kudu
9,3x62 232 grains (Black wildebeast, blu wildebeast springbock, Zebra Oryx

Jagtkammerater har brugt 7.08 130 grains Blesbock, Black wildebeast, Springbock
9,3x62 220 grains (blesbock, blackwildebeast, springbock, Zebra
6,5 creadmore 120 grains ( springbock, blackwildebeast, blesbock, Zebra
Der er skudt efter 151 dyr i alt, og der er leveret 150
Skudafstande fra 75-480 meter
Ved samtlige træf i stor rektangel fra 5 cm op fra bunden, forkant bov. toppen af rygraden, bagkant lever.
Her har 1 skud været nok, og flugtafstand altid under 25 meter, mest dog lodret.
Ved træf udenfor den beskrevne firkant, har ½delen været dødelige, og den anden halvdel har krævet et skud ekstra.

Måske er det bare mig som ikke forstår afrikansk vildt, men jeg finder dem ikke mere skudstærke end danske rådyr. Jeg har heller ikke oplevet behov for andre skudplaceringer, end dem der opstår, når man peger midtskibs lige bag forbenet

Der er også meget jeg ikke forstår. Skal man virkelig have 5 forskellige kalibre med til SA for at klare lidt culling. Jeg er da glad for at 9,3x62 er med i batteriet, det plejer jeg at bruge. ganske vist med 250 grain Accubond Big Grin Big Grin Big Grin

mvh Thorlak
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
Torlak
Det er ad flere gange, og de fleste gange har jeg ikke gidet slæbe våben med. Jeg har kun slæbt på mine kugler ;-)
Når jeg har testet så mange forskellige kalibre, er det for at udelukke at det skulle være forårsaget af en eller anden magisk kaliber. Men derimod få et bredt erfaringsgrundlag.

Og til din orientering, så er 9,3 faktisk ikke overlegen på nogen områder. Men derimod statistisk præcist som 6,5 308, 7mm og 300winmag.
Svar
#8
(26-07-2018, 04:42 PM)n a Skrev: Torlak
Det er ad flere gange, og de fleste gange har jeg ikke gidet slæbe våben med. Jeg har kun slæbt på mine kugler ;-)
Når jeg har testet så mange forskellige kalibre, er det for at udelukke at det skulle være forårsaget af en eller anden magisk kaliber. Men derimod få et bredt erfaringsgrundlag.

Og til din orientering, så er 9,3 faktisk ikke overlegen på nogen områder. Men derimod  statistisk præcist som 6,5 308, 7mm og 300winmag.

Så det er ligemeget om man skyder med 6,5 eller 9,3, man kan jo kun blive klogere.
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#9
Torlak
Nu er det jo nok ikke den første statistiske undersøgelse, som kommer frem til det resultat .
Dog har jeg ved denne undersøgelse heller ikke konstateret at den er dårligere.
Tidligere når jeg har skudt med tunge langsomme bondede kugler i 9,3 ja da har jeg altid været misfornøjet, primært fordi, jeg ikke har haft meget knock Down. Og ved hold ud over de 150 meter, har ekspantionen været for dårlig, især på tyndskindede dyr. Og jeg har faktisk prøvet til med NKT en hel del gange. Og denne gang har dog været den eneste, hvor den har været fuldt på højde.
Men her var også tale om 15 grams kugler med v0 på 900-930 m/sek.

Men hvis du læser din signatur i bunden, ja så giver du jo selv det samme svar
Svar
#10
Perfekt - tak for svar. Altid godt med lidt sparring med ligesindede...

Jeg holder mig til mine 140 grains kobber-kugler.

Tak
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)