Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
222 rem. - Subsonisk?
#1
Hej alle

Kan man? – eller er der nogen af jeg der har prøvet at lade kaliber .222 rem. Subsonisk?


mvh. Swift
Svar
#2
Selvfølgelig kan du det....

Spørgsmålet er, om det er det værd.

En "alm" .222 Rem (twist 1:14")stabiliserer nødigt kugler, på mere end 55 grains, og skal det være langsomme kugler, så skal kuglevægt nok ned.

Hvilken riffel har du, og hvilken stigning har den?
Hvad vil du skyde, med subsonic ammo?
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
(08-08-2018, 08:23 PM)JRexA Skrev: Selvfølgelig kan du det....

Spørgsmålet er, om det er det værd.

En "alm" .222 Rem (twist 1:14")stabiliserer nødigt kugler, på mere end 55 grains, og skal det være langsomme kugler, så skal kuglevægt nok ned.

Hvilken riffel har du, og hvilken stigning har den?
Hvad vil du skyde, med subsonic ammo?

Det er en BRNO fox riffel, og jeg er ikke helt klar over stigningen.

Formålet er egentlig bare nysgerrighed. Den kunne jo måske bruges til at skyde krager med?

Swift
Svar
#4
(08-08-2018, 08:23 PM)JRexA Skrev: Selvfølgelig kan du det....

Spørgsmålet er, om det er det værd.

En "alm" .222 Rem (twist 1:14")stabiliserer nødigt kugler, på mere end 55 grains, og skal det være langsomme kugler, så skal kuglevægt nok ned.

Hvilken riffel har du, og hvilken stigning har den?
Hvad vil du skyde, med subsonic ammo?

Du mener vel at kuglevægte skal op ?
Ved 300 Blk går man over 200 grains for at få farten subsonisk. Jeg forestiller mig at der skal bruges samme medicin til en 222 for at bremse den ned. Så holder man osse energien oppe så den kan slå ihjel ved lav fart.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Jeg fandt lige disse ladedata.
Dog i .223, men det kan vel godt - som en start - overføres til .222 rem.

                                             

[Image: subsonic_223.jpg]
Svar
#6
Hvis riflen har en gængs stigning og farten sænkes, så skal kuglevægten vel ned for at kunne stabilisere projektilet.
Jeg har hygget mig lidt med subs i .222 men oplever bare at få en mere upræcis .22lr ud af det.
Men min har så også en 1:14 stigning. En 1:8 ville sikkert være et bedre udgangspunkt.
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#7
(10-08-2018, 05:22 PM)M@X 2.1 Skrev:
(08-08-2018, 08:23 PM)JRexA Skrev: Selvfølgelig kan du det....

Spørgsmålet er, om det er det værd.

En "alm" .222 Rem (twist 1:14")stabiliserer nødigt kugler, på mere end 55 grains, og skal det være langsomme kugler, så skal kuglevægt nok ned.

Hvilken riffel har du, og hvilken stigning har den?
Hvad vil du skyde, med subsonic ammo?

Du mener vel at kuglevægte skal op ?
Ved 300 Blk går man over 200 grains for at få farten subsonisk. Jeg forestiller mig at der skal bruges samme medicin til en 222 for at bremse den ned. Så holder man osse energien oppe så den kan slå ihjel ved lav fart.

Nej, med standard stigningen på 1:14, der får du ikke stabiliseret tunge kugler, med en .222 Rem. Du har faktisk problemer, med alt andet end flat base på 50 grains max. Man skal nok ned på 40 grains, for at skyde subsonisk.. Og så er vi i .22LR området. (22 lr indstikspatron var måske den billigste løsning)

Hvis man har en .222 Rem med 1:12 stigning, så ser det en anelse bedre ud, men mere end 55 grain er stadig problematisk.
En 300 Blk/acc er et HELT andet bæst, den er designet, til at skyde tunge kugler, Subsonisk, og har en stigning på riffelgangen(1:8), der er beregnet, til dette.
Prøv du at smide en .220 Grains Subsonic, i en .308 Win, med 1:12 stigning... Dette er ikke nemt... (en med 1:11 som Sako/Tikka eller en 1:10 er bedre)
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#8
Hvis du f.eks vil skyde med en 90 Grains Berger VLD, i en Subsonic, så skal du have en 1:7" Twistrate, dette kræver en specielfremstillet pibe.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)