Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Mærkelig" opførsel
#1
[Image: 20180918_192808.jpg]

Forleden på skydebanen kom en nyjæger ud for at træne. 
Han havde erhvervet sig et "nyjægersæt" remmington 700 cal. 308 med en no-name kikkert og lyddæmper. Altsammen spritnyt.
Han havde skudt den ind sammen med sælger og havde samme dag brændt små 50 stk Hornady fabriksladede spidsskarp af hvor han efter eget udsagn havde haft en samling på størrelse med en håndflade, hvilket han var ok tilfreds med Confused


Da han kom ud på vores lille bane kunne han overhovedet ikke finde træfferne på skiven. Min makker blev hidkaldt og vi kunne ved fælles hjælp se at træfferne sad i jorden lige under skiven altså små 80 cm under sigtepunktet. 
vi forsøgte at klikke op startende med 60 klik. (kikkerten klikkede 1/4 moa) det flyttede kun træfpunktet ca 20 cm  Huh Huh Huh Huh
Vi arbejdede os op, men da vi nærmede os det rette træfpunkt sprang træfferne pludselig 40 cm op Huh Huh Huh
Derefter arbejdede vi os lidt tilbage men fuldstændigt uden sammenhæng mellem klik og træfpunktets placering
Træfferne ligger på en fin lodret linje.
Jeg kontrollerede om kikkerten sad fast (så godt man nu kan når man står derude på banen) og lyddæmperen sad også fast

Jeg er her i tvivl om hvad jeg skal sige til nyjægeren, der forøvrigt skal til riffelprøve på lørdag. 
Jeg mener der er en fejl i kikkerten og beder ham tage kontakt til butikken hvilket nyjægeren er enig i.

Han tog derned i dag og bøssemageren hos forhandleren tog riflen med sig og kunne konstatere at der INTET var i vejen med den kikkert. Han blev vist et billede af de mange træffere og fik forklaret situationen og hvad vi havde forsøgt. Bøssemageren kunne godt se det mærkelige men fastholdt at der intet var i vejen med kikkerten.
Sælgeren påstod at det var de hornady patroner, der ikke duede og med en pakke Sellier og Bellot i hånden gik de i tunnellen 
Nu kunne riflen pludselig ramme Huh Huh Huh Huh Huh
Jeg mener ikke at patronerne kan have SÅ stor betydning, så har bøssemageren skiftet kikkerten i mellemtiden eller hvad dælen er der sket????
Jeg kan ikke forklare det...
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#2
har han haft anlæg ude på løbet? .. eller er montagen lidt løs

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
Nej piben var fint lagt fri og kun anlæg på skæftet over en rygsæk, som til prøven...
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#4
(19-09-2018, 07:17 PM)klokker Skrev: Nej piben var fint lagt fri og kun anlæg på skæftet over en rygsæk, som til prøven...

ok var det syntet = 'plastskæfte' .. nogen er så bløde at et hårdt hold/press  nedefra (fx pres ned i sandsæk etc) faktisk kan få forskæfte op og røre løbet (har er erfaring med det fra en 375 Ruger / Alaskan =  løsning afstive forskæfte + udhule løbskanal noget mere)

da det er en ny mand kan forskel i skæfte hold (og rekyl optag) jo nok forventes

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#5
(19-09-2018, 08:42 PM)wolf_skate Skrev:
(19-09-2018, 07:17 PM)klokker Skrev: Nej piben var fint lagt fri og kun anlæg på skæftet over en rygsæk, som til prøven...

ok var det syntet = 'plastskæfte' .. nogen er så bløde at et hårdt hold/press  nedefra (fx pres ned i sandsæk etc) faktisk kan få forskæfte op og røre løbet (har er erfaring med det fra en 375 Ruger / Alaskan =  løsning afstive forskæfte + udhule løbskanal noget mere)

da det er en ny mand kan forskel i skæfte hold (og rekyl optag) jo nok forventes

Et pres nedefra på piben vil det få træfferne til. at ligge 80 cm for lavt på 100 m?

Venlig hilsen

JCK
Svar
#6
(19-09-2018, 09:17 PM)JCK Skrev:
(19-09-2018, 08:42 PM)wolf_skate Skrev:
(19-09-2018, 07:17 PM)klokker Skrev: Nej piben var fint lagt fri og kun anlæg på skæftet over en rygsæk, som til prøven...

ok var det syntet = 'plastskæfte' .. nogen er så bløde at et hårdt hold/press  nedefra (fx pres ned i sandsæk etc) faktisk kan få forskæfte op og røre løbet (har er erfaring med det fra en 375 Ruger / Alaskan =  løsning afstive forskæfte + udhule løbskanal noget mere)

da det er en ny mand kan forskel i skæfte hold (og rekyl optag) jo nok forventes

Et pres nedefra på piben vil det få træfferne til. at ligge 80 cm for lavt på 100 m?

Venlig hilsen

JCK

Har der været monteret og afmonteret noget?
Jeg har oplevet, at skruerne til en bipod var lange nok til at nå selve løbet, med det resultat, at skuddene vandrede. Så vidt jeg husker var det dog i alle retninger.
Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Svar
#7
Prøvede I uden dæmper?
Svar
#8
Vi prøvede "det hele" uden held. Skæftet er ikke et issue. De sidste skud er foretaget af en meget erfaren herre som riflen blev overladt til, så selv rookie-faktoren er udelukket
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#9
Med det hele, der prøvede i også, uden dæmper?

Det kunne lyde som Baffle Strike.
Og når den så skydes varm, ændrer Baffle strike sig, måske.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Jeps med og uden dæmper....... 
Min påstand er stadig at sælgeren har smidt en anden kikkert på. Men hvorfor han så vælger at påstå andet, ved jeg ikke.
Ejeren af riflen havde taget direkte på skydebanen, hvor han "Straffede" den med små 50 skud igen over en god times tid. Der havde han ingen problemer, så den kan godt skyde også når den er varm. Samlingen er stadig som en håndflade, men det er skytten godt tilfreds med.  Huh Huh
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#11
Kan det ikke tænkes at den spritnye kikkert har “ hængt” i klikkene ( i fedt) og at så sælgeren i den grad har “ masseret” tårnet, ved at køre den i bund i begge yderstillinger flere gange ?
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
(20-09-2018, 08:54 AM)klokker Skrev: Jeps med og uden dæmper....... 
Min påstand er stadig at sælgeren har smidt en anden kikkert på. Men hvorfor han så vælger at påstå andet, ved jeg ikke.
Ejeren af riflen havde taget direkte på skydebanen, hvor han "Straffede" den med små 50 skud igen over en god times tid. Der havde han ingen problemer, så den kan godt skyde også når den er varm. Samlingen er stadig som en håndflade, men det er skytten godt tilfreds med.  Huh Huh

Godt at man ikke har for store hænder så Cool
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)