Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer 202
#1
Hej VTF..


Siden jeg fik jagttegn i 98 har jeg savlet over Sauer 202.
Altid har den dog været for dyr, men nu er den efterhånden nået ned i en pris hvor jeg kan være med..
Har pille,rode og raget en del på dem de sidste par år, når lejligheden bød sig.
I går fik jeg fat i en , men med et noget anderledes greb på bundstykket. nemlig en kugle. Ikke deres normale og klassiske sauer greb...
Er det noget de er gået over til på deres senere modeller af 202 eller kan de bare fås med begge dele? Ingen tvivl om at jeg skal have det klassiske greb...
Svar
#2
Uden at skulle gøre dig alt for ked af det, så er de stoppet med at producere 202'eren.

De har lavet rifler med både det klassiske flade sauer greb, men også med kugle. De kan ihvertfald fåes med begge dele flere steder.
Det er formodentlig model afhængig.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
Hej Hesselager.

Jeg er helt klar over at produktionen af 202´eren er stoppet. Den blev jo efterfulgt af 101/404. Derfor også de lavere pris.
Omvendt er jeg ikke så nervøs for at de løber tør for stumper til dem..
Men tak for svaret.. Det var lidt det jeg var ude efter...
Svar
#4
Nu ved jeg selvfølgelig godt det ikke er samme riffel, men Blaser R93 er der ikke flere stumper tilbage på fabrikken mht. Løb osv. Der er produktionen lukket, så spørgsmålet er hvornår de vælger og gøre det samme med 202'eren.
De er jo en smule under samme tag. ?
Men 202'eren er en lækker riffel. Helt sikkert.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#5
Jeg ved ikke helt hvordan de forskellige udgaver af Sauer 202 blev sat op, men jeg har en udgave af forgængeren Sauer 200. Det vil sige min hedder Carl Gustav 4000 og blev lavet på licens i Sverige. Den svenske udgave havde kuglegreb på håndtaget og var født med faste sigtemidler, i modsætning til originalen der havde butterknife handle og var uden faste sigtemidler.

Jeg synes butterknife håndgrebet er meget elegant, men jeg tror kravet om kuglegreb er et særkende i norden. Vi står på post i bidende kulde, og når du har vanter på, eller fingrene er stive af frost, så sætter du pris på et godt kuglegreb der er til at få fat på. Så din 202´er er nok lavet til det nordiske marked. Hvis du står i en af de større butikker med en riffel du vil have, og bundstykket har det forkerte håndtag, kan du bare bede dem bytte rundt med bundstykket fra en anden riffel. Det er en systemriffel hvor du nemt kan skifte piber og dermed også bundstykker uden problemer.

Jeg er ikke specielt bekymret for forsyningen af reservedele. De nordiske skytteforeninger bruger stadig Sauer 200 STR, og rigtig mange af stumperne er de samme i STR, Sauer 200, Sauer 202 og Cg 4000. Jeg laver f.eks 5-skuds magasiner til min CG 4000 ved at forsyne de billige og velfungerende magasiner fra STR med et ekstra hul til magasinholderpalen. Det kræver lidt bore og filearbejde, men det fungerer fint.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Sauer bruger butterknife greb på luxus modeller og links modeller. Kuglegreb på de billigere højre modeller. Kuglegreb er ikke specielt til det Nordiske marked. Køb du bare en 202. S&L laver nye piber til dem. Senere kommer der sikkert en anden Danskproduceret pibe på markedet .
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Ha ha. Der kan man se hvad man kan få rodet sammen i sit kønne lille hoved. jeg var sikker på at det var et skandinavisk særkende at forlange kuglegreb på håndtaget Big Grin Big Grin Big Grin .
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
(03-10-2018, 11:08 PM)LasseScout Skrev: Ha ha. Der kan man se hvad man kan få rodet sammen i sit kønne lille hoved. jeg var sikker på at det var et skandinavisk særkende at forlange kuglegreb på håndtaget Big Grin Big Grin Big Grin .

Duøh, Legolasse . Du er nu ikke helt galt afmarcheret. Der er ingen tvivl om at vi Skandinaver foretrækker stort kuglegreb, mens traditionen i Alpelandene ligger mere over i smørknive greb og fuldskæftede rifler.  Big Grin Big Grin Big Grin
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Hej

Endvidere kan man også få en adapter til std. cal. så kan man selv bestemme løbs fabrikation og kontur. Wink
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)