Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Out of the box Tikka vs Sako
#1
Sådan helt generelt hvis man sammenligner modeltyper varmint vs varmint osv. Hvilket mærke er så ab fabrik mest præcis ?

Og ikke mindst, hvorfor ??
Mvh.LANI



Svar
#2
Tikka skyder som gennemsnit bedst
Årsag. Stivere og enklere låsestol.
Sako har i stedet for at satse på snusfornuft, leflet for kunder, som ville have CRF og andet hejs, i stedet for at levere god gennemprøvet kvalitet, til meget gunstige priser
Svar
#3
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at se en test, der viser at Tikka er mere Præcis en SAKO.

De to 75 Varmint jeg har skyder supergodt. Og dertil kommer at alt er i stål og ikke sat sammen af alle mulige plastdele.

Mvh Søren
Svar
#4
Video 
(31-10-2018, 12:28 PM)Kjeldsen Skrev: Jeg kunne virkelig godt tænke mig at se en test, der viser at Tikka er mere Præcis en SAKO.

De to 75 Varmint jeg har skyder supergodt. Og dertil kommer at alt er i stål og ikke sat sammen af alle mulige plastdele.

Mvh Søren

Søren nu er det jo ikke pokkers nemt at købe en Sako 75, "out of the box"  ;-)
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#5
Hvis jeg var dig ville jeg kikke på Bergara og hvis det skal være "varmint" så skal du købe Bergara HMR
super præcis out off box

http://www.bergararifles.com/en/rifles/d...le=B14+HMR
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#6
(31-10-2018, 12:28 PM)Kjeldsen Skrev: Jeg kunne virkelig godt tænke mig at se en test, der viser at Tikka er mere Præcis en SAKO.

De to 75 Varmint jeg har skyder supergodt. Og dertil kommer at alt er i stål og ikke sat sammen af alle mulige plastdele.

Mvh Søren

Der er ikke nogen test der viser det. Men sund fornuft og viden om konstruktioner gør Tikka til vinder denne gang. Tikka låsestolen er meget stivere end Sako, qua kun to rømmede spor til låseknaster og at den er mere lukket.
Sako 75 er en rigtig fin riffel, men knap så stærk som Tikka. Sako 85 er et skridt tilbage. Især åbningen af stødbunden på bundstykket skulle Finnerne sga have ladet være med  Dodgy

Jeg talte med Sako's udviklingschef på IWA messsen og han fortæller at piberne er fuldstændig ens når de kommer ud af hammermaskinen. PÅ dette stadie ved man ikke om den kommer på en Sako eller en Tikka. Man tager det antal man skal bruge og profildrejer dem. Derefter monteres de og justerer headspace. Derefter ruller man prægningen (teksten) på siden af piben. Først nu er piberne døbt.

Super Varmint og Tactical piber er lappet ganske lidt for lige at klemme MOA en anelse mindre....igen ifølge udviklings chefen.

Jeg har både Tikka T3 og Sako 75 i skabet og alle skyder (næææsten) lige godt. Min tyndpibede T3 skyder næææssten lige så godt som min 22mm Varmint pibe, men da det ikke er samme kaliber, så er det svært at sammenligne 100%
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Det her med stiv lås osv., har det overhovedet noget at sige, hvor stiv en lås er fra der hvor låseknasterne går i indgreb og bagud ? Det er vel kun stivheden ligeomkring låseknasterne der har reel betydning eller overser jeg noget ?
Mvh.LANI



Svar
#8
(02-11-2018, 06:13 PM)Lani Skrev: Det her med stiv lås osv., har det overhovedet noget at sige, hvor stiv en lås er fra der hvor låseknasterne går i indgreb og bagud ? Det er vel kun stivheden ligeomkring låseknasterne der har reel betydning eller overser jeg noget ?

ja låsens stivhed og hvor godt låseknasterne ligger til på anlægsfladerne i låsen  har noget at sige
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#9
(02-11-2018, 08:59 PM)hatting Skrev:
(02-11-2018, 06:13 PM)Lani Skrev: Det her med stiv lås osv., har det overhovedet noget at sige, hvor stiv en lås er fra der hvor låseknasterne går i indgreb og bagud ? Det er vel kun stivheden ligeomkring låseknasterne der har reel betydning eller overser jeg noget ?

ja låsens stivhed og hvor godt låseknasterne ligger til på anlægsfladerne i låsen  har noget at sige

Det jeg mener er at den del af låsen der ligger fra fx den forreste del af ukaster åbningen og bagud har vel ikke så meget at sige i forhold til stivhed ? I så fald er den stivhed en Tikka lås har i forhold til sako vel ikke noget der har nogen betydning ?
Mvh.LANI



Svar
#10
(02-11-2018, 11:39 PM)Lani Skrev:
(02-11-2018, 08:59 PM)hatting Skrev:
(02-11-2018, 06:13 PM)Lani Skrev: Det her med stiv lås osv., har det overhovedet noget at sige, hvor stiv en lås er fra der hvor låseknasterne går i indgreb og bagud ? Det er vel kun stivheden ligeomkring låseknasterne der har reel betydning eller overser jeg noget ?

ja låsens stivhed og hvor godt låseknasterne ligger til på anlægsfladerne i låsen  har noget at sige

Det jeg mener er at den del af låsen der ligger fra fx den forreste del af ukaster åbningen og bagud har vel ikke så meget at sige i forhold til stivhed ? I så fald er den stivhed en Tikka lås har i forhold til sako vel ikke noget der har nogen betydning ?
jo den har noget at sige 
det mest præcise ville være at lave en barrelbedding block og så have låsen til at hænge helt fri i skæftet 

tikka låsen er mere stiv end sako .....  prøv og kik på benchrest låse her er udkasteren så lille som over hovedet mulig og låsen så tyg og symetirsk som mulig  det giver bedst præcision
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#11
Jeg vil ikke sige, at I ikke har ret- i teorien.

Men det svage punkt i tesen om at Tikka bare er mere præcis end SAKO er, at det hele er baseret på teoretiske sammenligninger af to forskellige låse, hvor det eneste argument er, at Tikka har en mindre udkasteråbning end SAKO.

Hvad med det faktum, at SAKO har en kortere og dermed formentlig stivere lås i f.eks. 308??

Vi er enige I, at låsens stivhed nok betyder noget, men hvor meget betyder det egentlig i forhold til at have en tyk stiv pibe?

Nu er det så også galt, at man på 85'eren har delvist åbnet "boltface". Det forstår jeg simpelthen ikke. Da man gik væk fra pre 64 winchester og åben "boltface" var det et kæmpe tilbageslag. Nu går SAKO delvist tilbage til åben "boltface", og så er det af uransagelige årsager også et problem.

I min verden, så køber man med SAKO og Tikka super præcision. Sako har satset på fuld metal, hvor Tikka går mere kunsstofvejen. Og så er det lidt en religion om man ønsker single elle dublestack magasiner, og hermed om man skal kunne lade oppefra.

Både SAKO Tikka er gået den taktiske vej/long range vej. Så det er vist ikke kun SAKO, der lefler for kunderne. Måske er vi bare ved at blive gamle.?
Svar
#12
(03-11-2018, 12:16 PM)Kjeldsen Skrev: Jeg vil ikke sige, at I ikke har ret- i teorien.

Men det svage punkt i tesen om at Tikka bare er mere præcis end SAKO er, at det hele er baseret på teoretiske sammenligninger af to forskellige låse, hvor det eneste argument er, at Tikka har en mindre udkasteråbning end SAKO.

Hvad med det faktum, at SAKO har en kortere og dermed formentlig stivere lås i f.eks. 308??

Vi er enige I, at låsens stivhed nok betyder noget, men hvor meget betyder det egentlig i forhold til at have en tyk stiv pibe?

Nu er det så også galt, at man på 85'eren har delvist åbnet "boltface". Det forstår jeg simpelthen ikke. Da man gik væk fra pre 64 winchester og åben "boltface" var det et kæmpe tilbageslag. Nu går SAKO delvist tilbage til åben "boltface", og så er det af uransagelige årsager også et problem.

I min verden, så køber man med SAKO og Tikka super præcision. Sako har satset på fuld metal, hvor Tikka går mere kunsstofvejen. Og så er det lidt en religion om man ønsker single elle dublestack magasiner, og hermed om man skal kunne lade oppefra.

Både SAKO Tikka er gået den taktiske vej/long range vej. Så det er vist ikke kun SAKO, der lefler for kunderne. Måske er vi bare ved at blive gamle.?


Hør nu lige her, æ, å.

Grunden til at det har betydning at låsestolen osse skal være stiv bag ved låseknasterne er da den simple at befæstigelsen mellem låsekasse og skæfte netop sidder, ja, rigtig gættet, ude i begge ender af låsekassen.  Big Grin 

Og Kjeldsen, at det var et tilbageslag da Winchester lukkede deres boltface i 64 er vist kun udtrykt at de samme tosser der lovpriser Mævser 98. Rigtige riffelautister anerkender at et lukket boltface gør mere for sikkerheden  og holdbarhed over for overtryk end mange oldschool bøssemagere har fattet.

Denne sætning; Men det svage punkt i tesen om at Tikka bare er mere præcis end SAKO er, at det hele er baseret på teoretiske sammenligninger af to forskellige låse, hvor det eneste argument er, at Tikka har en mindre udkasteråbning end SAKO. 

er simpelt hen noget vrøvl. Du devaluerer faguddannede personers viden om konstruktioner og detaljer. Selv en ingenør studerende kan se at en Tikka lås er stærkere end en Sako. Så kald du bare det for en teoretisk sammenligning, men Storebæltsbroen er jo osse bygget efter en teoretisk sammenligning med en træbro. Og bagefter giver du selv noget af svaret.....ja, en Tikka har (meget) mindre udkasteråbning, Jeg har nævnt det før at en Tikka har 2 rømmede spor til låseknaster mod Sako's 3 = mindre gods i Sako.

Og til sidst, så er plast/komposit detaljer i sekundære elementer som magasin og stoppal uden betydning for styrken i låsekassen.

Så til sidst, med 2 streger under, Tikka har alene af konstruktions mæssige årsager potentiale til at skyde mest præcist og konsistent.

Og selvfølgelig er du mest glad for din Sako, det er tydeligt  Big Grin Big Grin Big Grin  Jeg er osse meget glad for min Sako og det er mest på grund af brugervenligheden som jeg finder noget bedre end Tikka. 

Sidst men ikke mindst så er forudsigeligheden ved de 2 mærker absolut over den gode ende af markedsgennemsnittet.

Nyd glæden ved jeres rifler fra Finland  Big Grin Big Grin Big Grin  det gør jeg
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Hov M@X

Du kommenterede ikke betydningen for stivheden af, at SAKO varmint kører med en kortere lås?☺️

Jeg kan godt se, at Storebæltsbroen nok er stærkere end en træbro, men jeg håber virkelig, der er lavet nogle beregninger på den. Big Grin Big Grin

Og ja, jeg er gladere for SAKO end Tikka. Jeg skal dog understrege, at jeg aldrig har haft en Tikka, men jeg lader til nogle stykker og har skudt med flere? Wink

Og i øvrigt er det her et emne, der diskuteres lystigt flere steder i verden.

Mvh Søren
Svar
#14
(06-11-2018, 10:36 AM)Kjeldsen Skrev: Hov M@X

Du kommenterede ikke betydningen for stivheden af, at SAKO varmint kører med en kortere lås?☺️

Min egen teori ud fra hvad jeg kan vurdere med min ringe indsigt i metalbranchen, så betyder den 10-15mm kortere lås på en Sako kort lås ikke alverden, når materialet stadig mangler i udkasterporten og inde i de rømmede spor til lukkeknasterne. Jeg er osse lidt betænkelig ved at på Sakoen er det ene rømmede spor lige op kl.12, hvor skyttens øje er placeret umidddelbart beg ved.
Skulle der ske en hylsteseparation, så lækker der betydelige mængder gas ud af dette spor. Gassen rammer slaghætten og ricochierer lige op i øjet på skytten.......AV.

Jeg har selv 2 gange oplevet det på en Tikka. Her sidder det rømmede spor kl. 3 og kl.9. Og jeg havde skiftet slaghætten ud med en af metal. Ja, jeg fik en gasstråle i ansigtet, men øjet blev ikke ramt.
Længe leve fat-bolt rifler, da de er gastætte, bagud  Cool
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)