Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En kedelig mandag..
#1
Jeg ved ikke denne lille anekdote hører hjemme her eller i "jagt i Danmark" topic, moderator er velkommen til at flytte den.

Det hele startede egentlig tilbage i marts måned. Jeg var en tur forbi Per Langvad i et andet ærinde, Per havde fundet et projekt til mig - jeg har for 10 år siden købt en 16'er haglbøsse af ham og jeg har været på udkig efter en hanebøsse i matchende kaliber og balance etc. De hænger ikke på træerne og Per ved godt hvad jeg kan lide.

Geværet var i "original stand" Blush  og projektet indebar en forlængelse af skæfte, ilægning af oval til initialer, fjernelse af pistolgreb, forlænge aftrækkerbøjle, nye netskæringer, ny oliebehandling og opfriskning af metaldele. En enkelt bule i damaskpiberne skulle også rettes og trangboringen ændres til jernhagl.

I april måned kom anden del i denne ligning i hus. Vi havde på det tidspunkt to styk labradors - en gammel svend på 14 år og en unghund på 2 år. Jeg ville gerne have dem suppleret med en Cocker eller Springer spaniel til sneppejagt. Jeg var ikke rigtigt klar på en hvalp men udbuddet af trænede hunde er begrænset og de mangler alle et eller andet.
Vores hundetræner havde den hund jeg drømte om, en lille fiks cockertæve på næsten fire år. Veltrænet og omgængelig - om end med lidt princessenøkker.
Hun skiftede ejer og flyttede hjem til os i april - det gav mig sommeren til at lære hende at kende og træne lidt søg og almindelig lydighed med hende (shit der er smæk på ift. en labrador Big Grin )

Tiden er dog løbet fra mig ift. at få renoveret haglbøssen, men jeg fik mig taget sammen i okt/nov til at forlænge skæftet, fjerne pistolgreb og lave ny oliebehandling - og indsætte en oval. Tog den i brug for et par uger siden på en dag med rough shooting på fyn - dejlig let, og falder ret naturlig.

I går startede som en møgdag - Havde egentlig ikke den store lyst til at køre på job og havde heller ikke været der længe inden chefen var blevet genstand for mine utilfredsheder. Så må man handle hurtigt og i stedet for at surmule afspadserede jeg eftermiddagen. Hjem og ordne et par praktiske ting, det efterlod mig med en time inden solnedgang.
Hundene i bilen og en tur ud i terrænet for at kigge efter en sneppe. Jeg skød en håndfuld i slutningen af oktober og starten af november, men siden da har der været utroligt få fugle i Midtjylland. For at det ikke skal være løgn har jeg været dårligt skydende, og de sidste fem fugle jeg har skudt til (sneppejagt kræver at man tager chancer og skyder på et ben, gennem fyrtoppe etc. og tusinde andre undskyldninger) har været forbiere.
Jeg håbede at søndagens vejr havde fået fugle til at lægge sig. Min erfaring siger mig at dagene efter tunge regnvejrsdage/nætter er der nye fugle.
Jeg satte den lille Cocker i gang - "GunRun" har jeg omdøbt hende fra Ronja. Hun er en jagtmaskine - et studie i adræthed. smyger sig ind under enebærbuske og igennem det ondeste krat. Faktisk opsøger hun de tætteste dele helt selv. Vi startede med et 25 meter bredt læhegn som er ca 900 meter langt, ingen fugl! Herfra drejede vi udover noget hede med enbærbuske, fyr og lyng. Det blev ret tydeligt at der var fært og under en fyrbusk lettede den første fugl. Hun sendte den på vingerne og et kasteskud igennem noget fyrkrat gav en masse fyrnåle og grene spredt i luften Angel  - men inden jeg havde set mig om kom GunRun med sneppen (var sikker på jeg havde skudt forbi - selvtilliden er ikke god på snepperne pt.) Fedt!
5 minutter senere lettede vi fugl nr. 2 - jeg så den aldrig men hørte den kun i det tætte krat. Kort før vi var tilbage ved bilen var der fært igen, men sikkert en løber. Mens hun søgte mellem enebærene lettede fuglen ovre til højre for os - den levede en oplagt hurtig chance for et bagskud, men det blev en forbier!

Men jeg må indrømme at sådan en time med hund og selvgjort gevær virkelig ændrede min mandag - det er lige hvad jagt kan..


[Image: 0570-A45-A-F36-E-4-AF3-9-B8-F-31-FF5369-FE29.jpg]

[Image: 899-E0-AB7-A9-B0-4156-AC81-917-E3-BD977-A3.png]

[Image: 30-C3-ABAC-C464-4821-9-D91-070132-DACDB2.jpg]

[Image: 63-E903-E2-633-C-482-A-AB67-4677-C8-C61-B0-C.jpg]

[Image: 22-BE7649-4-D9-A-4-DD8-9-D57-433-CC4-F44985.jpg]

[Image: E7-E4-C87-C-DB97-400-D-A8-EA-1-FA90826-C4-B9.jpg]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#2
Hej Bo
Tillykke med sneppen. Du brugte højre løb i den fine 16` ?
Vh
Leo
Svar
#3
Tak for den beretning, jeg er slet ikke misundelig.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Det lyder til at det blev en hyggelig mandag i stedet for 

Mvh Heljen
Svar
#5
Tillykke med det hele.? hvad er  det for en fin skyder?
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)