Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Våbenskab-varmelege
#1
Mit våbenskab står i garagen og der er ikke varme på, så jeg tænkte at en mindre varmelegeme kunne hjælpe lidt på temperaturen i skabet og holde evt. fugt ude.
Idea ønskes tak.
Svar
#2
En terrarie varmemåtte med føler/thermostat kan sagtens bruges til formålet.

Gør eft hvad du kan for at tætne våbenskabet mest muligt for luftstrømninger - brug evt gummilister hvis muligt.
Dermed undgår du at temperatursvingninger gør at fugten fra den friske luft der trækkes ind i bunden, sætter sig på våbnene.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
(21-12-2018, 07:45 PM)HappyNanoq Skrev: En terrarie varmemåtte med føler/thermostat kan sagtens bruges til formålet.

Gør eft hvad du kan for at tætne våbenskabet mest muligt for luftstrømninger - brug evt gummilister hvis muligt.
Dermed undgår du at temperatursvingninger gør at fugten fra den friske luft der trækkes ind i bunden, sætter sig på våbnene.

Og den brænder ikke sammen når den ikke er i vand?

Jeg brugte en i USA der hedder "GoldenRod" men den er til 110V
Svar
#4
jeg købte en helt alm fatning, satte en 40 w pære i og lod den brænde i bunden af skabet ( skabet er 120x200x80 ).
så måske en lidt mindre er bedre i et mindre skab
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
(21-12-2018, 08:49 PM)STROM Skrev: jeg købte en helt alm fatning, satte en 40 w pære i og lod den brænde i bunden af skabet ( skabet er 120x200x80 ).
så måske en lidt mindre er bedre i et mindre skab

MINDRE SKAB ??
Svar
#6
undskyld - undskyld - undskyld.  Blush
jeg ved godt hvem jeg taler med mht antal . troede dog at efter dit sverigesophold var våbengarderoben decimeret  Tongue
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
(22-12-2018, 03:20 PM)STROM Skrev: undskyld - undskyld - undskyld.  Blush
jeg ved godt hvem jeg taler med mht antal . troede dog at efter dit sverigesophold var våbengarderoben decimeret  Tongue

Du har helt ret, men sådan nogle bæster formerer sig hurtigt i et mørkt skab og ikke andet at foretage sig, det er i hvert fald hvad jeg fortæller hustruen Cool
og glædelig jul til dig og alle andre formænd Heart
Svar
#8
Jeg investerede i et væsentligt større våbenskab, da mit 5´er-skab var blevet for lille. Skabet er et gammelt sikringsskab og vejer i omegnen 900+ kg, hvilket betyder, at det er nødt til at stå i en uopvarmet, men isoleret garage. For at undgå fugt, rust og svampeangreb på skæfter pga temperaturskift, har jeg if.m indretning af skabet installeret en lille el-radiator, som sidder i bunden af skabet - den holder en konstant temperatur på 15-20 grader uanset temperaturen i garagen.
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#9
(23-12-2018, 11:15 PM)MS Skrev: Jeg investerede i et væsentligt større våbenskab, da mit 5´er-skab var blevet for lille. Skabet er et gammelt sikringsskab og vejer i omegnen 900+ kg, hvilket betyder, at det er nødt til at stå i en uopvarmet, men isoleret garage. For at undgå fugt, rust og svampeangreb på skæfter pga temperaturskift, har jeg if.m indretning af skabet installeret en lille el-radiator, som sidder i bunden af skabet - den holder en konstant temperatur på 15-20 grader uanset temperaturen i garagen.

Det lyder fristende, hvor mange watt og gerne hvilket mærke, er den med blæser, hvor den er købt osv.osv. mit skab vejer over 1500Kg så der der skal lidt til at varme det op.
Svar
#10
Hvad med en gulvvarme måtte der passer i bunden af våbenskabet giver en jævn fordeling af varmen.

Mvh

Santo
Svar
#11
(24-12-2018, 12:25 AM)Marion Morrison Skrev:
(23-12-2018, 11:15 PM)MS Skrev: Jeg investerede i et væsentligt større våbenskab, da mit 5´er-skab var blevet for lille. Skabet er et gammelt sikringsskab og vejer i omegnen 900+ kg, hvilket betyder, at det er nødt til at stå i en uopvarmet, men isoleret garage. For at undgå fugt, rust og svampeangreb på skæfter pga temperaturskift, har jeg if.m indretning af skabet installeret en lille el-radiator, som sidder i bunden af skabet - den holder en konstant temperatur på 15-20 grader uanset temperaturen i garagen.

Det lyder fristende, hvor mange watt og gerne hvilket mærke, er den med blæser, hvor den er købt osv.osv. mit skab vejer over 1500Kg så der der skal lidt til at varme det op.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener den er på 500 watt - den er dog ikke med blæsefunktion. Jeg købte den i sin tid i Harald-Skrald - den mindste, jeg kunne få fat i. 

Jeg har monteret den i den ene side af skabet og sidenhen bygget "indmaden" op således, at varmen kan fordeles rundt i skabet vha naturlig konvektion. Det virker faktisk super godt og selv på en råkold, stormende januardag, holder panelet stadig en stabil temperatur på 20 grader (har lige tjekket)
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#12
Mange tak, jeg må ud og handle i morgen.
Svar
#13
500 Watt ?? Det lyder da som en halvdyr fornøjelse, hvis den skal køre 24/7-365. Kan mindre ikke gøre det?
H
Hogmeister
Svar
#14
Kr.: 67.452,- pr. år.
Er det halvdyrt for at dine våben ikke skal ruste ? Blush  Big Grin  

Jeg vil satme ikke håbe at den radiator køre ret meget - tror også det kan betale sig at få isoleret skabet - GRUNDIGT.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#15
Kr.: 67.452,- pr. år.

Er det halvdyrt for at dine våben ikke skal ruste ? 


arrrr: lige godt 9.000,-
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#16
Ja, ups.
Man skal ikke sige 24x7x365 Blush

Men så for 7 år da Angel
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
Smile Tongue Smile
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#18
Jo, men 500 W er ligegodt en sjat, sammenlignet med de 40 W elpære der også blev foreslået.

Jeg tror jeg ville starte med de 40 W, isolere skabet og så evt. lægge en fugtfanger fra Biltema ind i skabet. De fås til at lægge i bilen og kan regenereres i mikrobølgeovnen.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
(03-01-2019, 09:16 AM)LasseScout Skrev: Jo, men 500 W er ligegodt en sjat, sammenlignet med de 40 W elpære der også blev foreslået.

Jeg tror jeg ville starte med de 40 W, isolere skabet og så evt. lægge en fugtfanger fra Biltema ind i skabet. De fås til at lægge i bilen og kan regenereres i mikrobølgeovnen.

Nu boer man jo lige regne ind, at en 40W lampe er taendt hele tiden mens radiatoren kun er taendt naar temperaturen er for lav. Radiatoren kan vaere taendt ca. 5 min. i timen i gennemsnit og stadig ikke bruge mere energi end lampen..... om sommeren er der nok ikke det store forbrug paa en radiator? i oevrigt kan du jo lade den styre af en ekstern termostat som blot holder temperaturen et par grader over omgivelsestemperaturen. Det holder fugten vaek og minimerer energiforbruget.
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#20
Mange gode forslag, jeg har ikke handlet endnu.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)