Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Våbenskab-varmelege
#21
500 Watt lyder godt nok af meget.
Hvis man kigger på de typiske enheder de sælger i USA til våbenskabe, kaldet GoldenRod dehumidifier - de er på 8 Watt, 12 Watt og op til 38 Watt.

LINK : https://www.cabelas.com/product/GOLDEN-R...769596.uts


Hvis løsningen bliver en almindelig glødepære, så vælg for guds skyld ikke en halogenpære.
Lyset er så kraftigt fra dem, så de kan "sol"blege materialer der er for tæt på. Varmepåvirkningen kan samtidig være så kraftig når pæren er tændt, at den udtørrer træ/smelter plastic - så vær forsigtig med placeringen og retningen.

Det kan i også se i tøjforretninger hvor bunker af tøj ligger på hylder, oplyst af halogenpærer - specielt det tøj der ligger lige i centrum af lyskeglen, kan blive afbleget da halogenpærer også afgiver UV i små mængder.


Derfor er en lille akvarie-måtte/terrarie-måtte måske at foretrække, da de er bygget til at give jævn varme så reptiler m.v. ikke brænder sig.
Dem jeg har set tåler også vand, men kan se at der også er andre der virker med varmestråling og skal sidde udenfor terrariet.
Dem jeg så var til at lægge under deko-sten m.v. inde i terrariet.


Ellers kan en akvarie/terrarie-varmelegeme i glas bruges. De findes i 25W, 50W og helt op til 300W.
Det er nok det nærmeste bud på den amerikanske "GoldenRod" - det skal selvfølgelig sikres at den kan tåle at side i luft. Ikke alle akvarievarmelegemer kan benyttes i luft og vil brænde af.
https://www.hpreptiles.dk/shop/fisk/akva...e-25-watt/


Begge disse kan typisk indreguleres fra omkring 20-40 C.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#22
Jeg er lige med på sidelinjen.
Lad os endelig høre hvad du ender med Morrison.
Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Svar
#23
Kig på denne type (bestil en med indbygget termostat og blæser)
https://progrossist.dk/produkt/varmelege...KdEALw_wcB
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#24
Det er da præcist den der skal bruges McQuolle, genialt.

Der står at den kan fås med indbygget termostat og hygrostat. Var det ikke bedst at få den med hygrostat, så den styrer efter fugtigheden og ikke temperaturen. Luften kan jo godt være tør selvom den er kold, og så kommer der vel ikke vand og rust på våbnene ??
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#25
(07-01-2019, 09:45 PM)LasseScout Skrev: Det er da præcist den der skal bruges McQuolle, genialt.

Der står at den kan fås med indbygget termostat og hygrostat. Var det ikke bedst at få den med hygrostat, så den styrer efter fugtigheden og ikke temperaturen. Luften kan jo godt være tør selvom den er kold, og så kommer der vel ikke vand og rust på våbnene ??

Ja men når jeg går ind på deres side kan jeg ikke finde den med hydrostat, og jeghar forsøgt at ringe til dem 3 gange men ingen svarer, menjeg skal nok finde ud af det tak.
Svar
#26
En lidt anderledes tilgang er at jern stopper med at ruste når fugtigheden er under ca 60% RH.
Hvis man så antager at luften er som ude af og til har 100% RH så kan man regne lidt på mættet vanddamp vs temp og vil finde at man skal opvarme ca 6-7 grader for at være sikker på luften er tør nok (afhænger lidt af temp men omtrent...)

Man kunne isolere våbenskabet men jeg en masse værktøj jeg er glad for som heller ikke skal ruste. Så det er endt med at jeg har isoleret værkstedet og sat kummefryser der, men dog også varmepumpe så man ikke behøver pakke sig selv for meget ind :-)
Svar
#27
Big Grin 
Hej
Budene er mange på en løsning, her en mere efter princippet, enkelt skal det være.
En varmepære 60W https://america-thisted.dk/shop/10-kylli...re---60-w/
En regulator til pæren så man kan skrue lidt op og ned på temperaturen https://america-thisted.dk/shop/10-kylli...lator-til/
Har man et stort skab, kan man blot vælge en pære med flere watt, men 60 rækker fint til at hæve temperaturen lidt og fjerne fugten, så rust ikke dannes, når skabet er forsynet med lidt isolering.
Hvorfor gøre det mere indviklet end nødvendigt, det er trods alt en mindre del af året det er nødvendigt.
Vh Finn
Svar
#28
Hvad er erfaringen med den slags pærer?
Der står "ingen lys", omvendt står der "infrarot" - godt nok kun 60Watt, men infrarød stråling er selvfølgelig varmestråling - vil den ikke virke lokalt udtørrende på træskæfter? Tror næppe den vil blødgøre plasticskæfter ved den ringe effekt.

Hvis den virkede ved normal konvektion som en radiator ved overførsel af varme til luft, ville jeg ikke være bekymret.


Fundet på en side for kæledyr/krybdyr :
• Infrarøde varmepære kan bruges hele døgnet og er velegnet til dyr, som også kræver varme om natten. De giver et rødt eller blåt lys, som ikke forstyrre dyrenes døgnrytme.

• Keramiske pære ligner lidt almindelige spotpære, men afgiver intet lys. De er en meget effektiv varmekilde og kan bruges døgnet rundt. De kan blive meget varme, så det er vigtigt at installere dem i en porcelænsfatning, da de kan smelte en almindelig plastik fatning. Brug evt. en termostat.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#29
Hej
Jo, den bliver varm, specielt i den flade del, hvor varmetråden sidder, men en almindelig glødelampe bliver også varm.

Jeg har den til at hænge i bunden af skabet ca. 10 cm over bund og måler temperaturen i toppen, hvor temperaturen pt er 6 grader ude og 8 i skabet.
Der er altså ikke noget med 25 grader at hygge sig i, og når vi kommer hen på foråret, slukker jeg den helt, for så er det ikke nødvendigt mere.
Har et billigt digitalt termometer for at tjekke ”tilstanden” https://www.av-cables.dk/traadloes-termo...-sort.html

Geværerne står på løbet, så træskæfer er et godt stykke væk, men selv løbene tættes på bliver ikke lokalt varme, for blot 3- 4 væk er der ingen voldsom varme.
Selv følgelig sker der en udtørring af skæfter og andet, det er jo egentligt det der er meningen, at det skal holdes tørt og fri for fugt.
Har geværerne stået længe i et koldt og fugtigt skab, er det en god ide lige at tjekke, om de skal efterspændes, når der kommer varme på. Jeg har oplevet behov for det en enkelt gang, men aldrig set skader på skæfter eller andet.

Den keramiske fatning er en god ide for en sikkerheds skyld.

Vh Finn
Svar
#30
Billig - termostat - beregnet til formålet. 
[Image: BCD81-E6-B-D11-F-4-DD0-BF38-B2945-FEB7626.jpg]
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)