Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
MCC'S Annealingsmaskine
#1
Den ultimative grejnørd MCC har tryllet den her lækre lille maskine frem.
Det spiller bare....  Big Grin
Den får du ikke tilbage igen Morten Cool

[Image: 20190124-200521.jpg]


[Image: 20190124-195724.jpg]
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#2
Hvad gør man ikke for sin boddy
Mvh.
Morten
Svar
#3
(24-01-2019, 11:04 PM)mcc Skrev: Hvad gør man ikke for sin boddy

Det er fantastisk Heart Cool
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#4
elendigt lille billede, men den ser rigtig fin ud  Smile
der er ikke noget som lækkert unikt grej - tillykke !
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
(25-01-2019, 09:58 AM)STROM Skrev: elendigt lille billede, men den ser rigtig fin ud  Smile
der er ikke noget som lækkert unikt grej - tillykke !

Kan du ikke klikke på billedet, så det bliver større????
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#6
(25-01-2019, 10:17 AM)klokker Skrev:
(25-01-2019, 09:58 AM)STROM Skrev: elendigt lille billede, men den ser rigtig fin ud  Smile
der er ikke noget som lækkert unikt grej - tillykke !

Kan du ikke klikke på billedet, så det bliver større????

Det kan man, men stadig elendigt - VIDEO sgu da.
Du tænker sgu da også kun på f.... mad. Big Grin
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
(25-01-2019, 12:24 PM)CP Skrev:
(25-01-2019, 10:17 AM)klokker Skrev:
(25-01-2019, 09:58 AM)STROM Skrev: elendigt lille billede, men den ser rigtig fin ud  Smile
der er ikke noget som lækkert unikt grej - tillykke !

Kan du ikke klikke på billedet, så det bliver større????

Det kan man, men stadig elendigt - VIDEO sgu da.
Du tænker sgu da også kun på f.... mad. Big Grin
Jajajajajajaja brok brok brok. Du kan sgu bare tage dine briller på gamle fyr Big Grin Big Grin Cool Cool Cool . Den video jeg har duer ikke. Måske Hesselager kan sætte sin video ind. Han lavede også en.. 

Kom frisk Steffen
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#8
nej, det bliver ikke større ved klikkeri
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Jeg vil tro jeg har ladet og skudt omkring 30.000 patroner i min 'karriere'. Jeg har aldrig nogensinde annealed et hylster, og ved ærlig talt heller ikke hvad formaalet skulle være. Hvad haaber du at opnaa ved annealing? Længere hylster liv, eller bedre præcision ?
H
Hogmeister
Svar
#10
Det bare fordi vi kan. Vi elsker ting lige som jeres tv-shop
Mvh.
Morten
Svar
#11
Det ser godt ud. Tillykke til fabrikanten og lånerne Wink

En rigtig mester deler sit grej !  Exclamation Cool

@Hogmeister:
Det jeg har oplevet ved annealing:

Mere ens sættekraft af projektil -> mere ens projektilhold og dermed mere ens mundingshastighed.

Ikke-annealede (=sprøde & stive) hylstre bliver til længere patroner med ens die-settings ift. "blødgjorte"/annealede hylstre. Der er ganske enkelt mindre elastisk spring-back. Og hvis du jagter de sidste mm i gruppe samling, så vil jeg gerne have ens patronlængde og ens projektilhold.

Nu siger du i en anden tråd, at en bestemt kaliber er hysterisk, jeg har netop oplevet at min 243Win blev mindre hysterisk, ja faktisk medgørlig, ved sortering efter hylstervægt, annealing og halsdrejning. Men det er blot min erfaring.....

Se evt her: 
http://mybb.riffeljagt.com/showthread.php?tid=24826
Svar
#12
(25-01-2019, 11:08 PM)hogmeister Skrev: Jeg vil tro jeg har ladet og skudt omkring 30.000 patroner i min 'karriere'. Jeg har aldrig nogensinde annealed et hylster, og ved ærlig talt heller ikke hvad formaalet skulle være. Hvad haaber du at opnaa ved annealing? Længere hylster liv, eller bedre præcision ?
H

Begge dele, vil jeg tro.
Da X X ( kan ikke huske hvad han hedder) satteverdensrekord på 600 yards, var det med hylstre (.308) der var genladet 16 gange - han annealer HVER gang.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#13
I dette jer tilfælde er der tale om at jeg laver 308 hylstre om til 260. Der er der relativt meget materiale, der skal presses sammen, så Annealing/udglødning kommer virkelig til rette her.
 
Som jeg har forstået det så deformationshærder messing når det bliver manipuleret (metalnørderne må meget gerne korrigere mig, hvis jeg anvender de forkerte udtryk)
Efter udglødningen antager metallet igen en ensartet elasticitet hvorved hylsterlevetiden øges samt man får en mere ensartet greb om projektilet.
Jeg burde nok halsdreje hylstrene som Pete1234 beskriver, men der mangler jeg endnu grejet. 

Den sidste og nok mest værdifulde årsag til udglødningen er nok....... Fordi man kan citat MCC  Big Grin Big Grin Det er fedt og så ser det godt ud. Præcis som på helt nye Lapua-hylstre
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#14
[Image: 20190126-202400.jpg]

[Image: 20190126-202447.jpg]

[Image: 20190126-202336.jpg]
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#15
Sidste sending. .308 normahylstre. Sized ned til 260. Vådtumblede, tørret i ovnen og så lige et bette smut i brænderen, så er de klar til at blive fyldt. Det er da lækkert at se på  Big Grin Cool Cool Cool
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#16
(26-01-2019, 10:23 PM)klokker Skrev: Sidste sending. .308 normahylstre. Sized ned til 260. Vådtumblede, tørret i ovnen og så lige et bette smut i brænderen, så er de klar til at blive fyldt. Det er da lækkert at se på  Big Grin Cool Cool Cool

Giver det ikke mere mening med en udglødning inden du sizer?
Mvh. Jakob

Svar
#17
(27-01-2019, 07:48 AM)Sako Skrev:
(26-01-2019, 10:23 PM)klokker Skrev: Sidste sending. .308 normahylstre. Sized ned til 260. Vådtumblede, tørret i ovnen og så lige et bette smut i brænderen, så er de klar til at blive fyldt. Det er da lækkert at se på  Big Grin Cool Cool Cool

Giver det ikke mere mening med en udglødning inden du sizer?
Absolut og det er egentlig også proceduren, men i det her tilfælde var det for at kunne se farveudviklingen i forbindelse med jeg udglødede dem. Det er nemmere at se på helt rene hylstre, så derfor denne rækkefølge.
Arbejdsgangen og rutinen i forhold til at udgløde er helt ny for mig, så der skal lidt forsøg til inden rutinen er på plads.  Big Grin
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)