Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikka Hjemmesnittet sporterskæfte.
#1
Allerede nu kan jeg mærke at det her bliver en sej bakke at komme op ad. For hulen hvor skal der fjernes meget pind fra sådan en groft udsavet skæfteblok. Confused Confused

Nå men Anyway jeg har længe gået og bimlet over om det nu kunne lade sig gøre at snitte mit eget skæfte til min gamle Tikka  690 
Jeg er så heldig at jeg har et hold drenge i specialafdelingen, der er MEGET selvhjulpne i sløjdlokalet, så når vi hver mandag har sløjd, så sidder jeg og arbejder sammen med drengene. Det er der flere gode ting i både for drengene og for mig. Jeg får lejlighed til at rode med noget jeg finder sjovt og drengene oplever, at arbejdet i sløjdlokalet ikke kun er en sur tjans, men noget man kan hygge sig med i fællesskab. Hvis man ser bort fra at arbejdet naturligvis afbrydes enormt ofte når jeg skal hjælpe knægtene, så er det nærmest hvad man kan kalde en win win situation.

Jeg gør mig ingen forhåbninger om, at projektet ender som noget af det som vi tidligere herinde har set fra hænderne at BORYX, wallnut eller Swift, men måske jeg kan ende med et funktionsdueligt sportsskæfte, der slutteligt gerne skulle ende med at ligne et Tikker sporterskæfte.

Jeg startede med at lime noget krydsfiner sammen. Det var der ikke noget odiøst i, finéren er 8mm tyk og jeg lagde 10 stykker sammen. Det skulle vise sig at være lige rigeligt, men ikke noget båndsaven ikke senere kunne klare. Grunden til jeg endte med at lave det så tykt var, at jeg i vanlig stil, ikke var ordentligt forberedt, inden jeg pludselig fik en idé og gik i gang, så der blev altså en del spild. 
Det skal siges, at den ene af knægtene på holdet fik en forrygende idé til et projekt han kunne bruge de efterfølgende afsavede stumper til, så skaden var ikke så stor. 
Jeg havde heller ikke hverken tegning eller mål, så jeg fandt nogen billeder på nettet, til inspiration. Derefter fandt jeg noget pap(Tyvstjålet i billedkunstlokalet) som jeg tegnede, klippede og klistrede med og til stor morskab for drengene, brugte jeg det udklippede pap  som model for at se hvorledes mine Storm P tegninger nu engang passede til mine fingre og krop i al almindelighed. Det er fjollet bagvendt, da jeg burde tage udgangspunkt i systemet, der skal ligge i skæftet, men der er umiddelbart plads nok, så jeg gik i gang med skabelon, frihåndstegning og ikke mindst båndsav.
Derefter begyndte drengene at kunne se hvad jeg egentlig havde gang i og da jeg oven i købet viste dem billederne af min t3-sporter, så grinede de knapt så meget. Ofte har de vanskeligt ved at se sig igennem det, at påbegynde en opgave for at gøre den helt færdig, så jeg tænkte det ikke gjorde noget,  at de kunne selv skulle gætte hvad projektet skal ende ud i. Det er de ikke længere i tvivl om og jeg tænker faktisk der er rigeligt hænder til at hjælpe når der skal laves finish på skæftet. De er i hvert fald meget interesserede endnu. 
[Image: 20190208-141051.jpg]
Her er jeg netop begyndt med raspen
[Image: 20190208-141056.jpg]
Planen er at jeg vil have lavet "hylden" til tommelfingeren på venstre side af skæftet. Det er super behageligt og giver et glimrende greb i forhold til at tage et ensartet aftræk.
[Image: 20190208-141101.jpg]
Indledningsvise streger i forhold til når der skal  saves ud til den justerbare kindpude. (Hjælpeløse frihåndsstreger)
[Image: 20190208-142557.jpg]
Her skal der raspes yderligere
[Image: 20190208-142601.jpg]

[Image: 20190208-142617.jpg]
Her kan man ane de indledende manøvrer i forhold til at forme tommel-hylden. 

Jeg har koncentreret mig om at bearbejde skæftets grovform og så selvfølgelig omkring grebet. Jeg skal inden længe have målt ud til systemet og så have påbegyndt udfræsningen. Dette er for at have nogen plane flader at spænde på, når jeg skal have gang i fræseren. 
Dette var alt for nu. Jeg håber der bliver flere billeder at vise.  Cool Cool
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#2
det ser da godt ud!
go arbejdslyst
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Grebet tager form.

[Image: 20190211-134847.jpg] [Image: 20190211-134927.jpg] [Image: 20190211-134931.jpg]
Forsøgsvis har jeg raspet ud så tommelen kan hvile både lodret og på venstre side af riflen. Som jeg beskrev tidligere er jeg helt pjattet med Sporterens tommelhylde, især ved stående skydning, men med denne udformning kan tommelen hvile på venstre side af riflen. Umiddelbart er det ikke noget, der ikke er set før, men det er lidt sjovt at tilpasse præcist til ens egne små tykke fingre Wink

[Image: 20190211-134939.jpg] [Image: 20190211-134950.jpg] [Image: 20190211-134955.jpg] [Image: 20190211-135003.jpg]
Næste skridt er indlægning af systemet. 
Riflen er min gode gamle Tikka 690 i kal. 6.5-06. Jeg er ikke imponeret over det Schults og Larsen skæfte den ligger i, så det bliver spændende om det her nogensinde bliver færdigt og funktionelt Big Grin
Allerede nu kan jeg mærke at vægten bliver et issue. Jeg er naturligvis klar over der stadigt skal tages enormt meget træ væk, så det bliver selvfølgelig bedre, men det bliver alligevel noget af en "klods" 
Selve kolben kan der fjernes en del materiale fra, men det tør jeg ikke begynde med endnu før jeg har fået lavet skæfterygsbeslaget. Når det er lavet kan jeg begynde at fjerne materiale. det har hele tiden været min plan at jeg blot ville save skæfterygsforhøjningen ud og så bruge klodsen ala dem Boryx laver, men Jeg har i stedet overvejet at lave en kindpude i fibermateriale i stil den her for at skære lidt ned på vægten. Det kommer også an på hvordan vægtfordelingen bliver når systemet bliver lagt i. 
[Image: Adding-a-raised-cheek-piece-to-a-stock-rifle.jpg]

I forhold til kindpude "Problematikken" må I meget gerne komme med indput eller praksiserfaringer til inspiration.. 

Hygge
Klokker
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#4
Det er ikke tit jeg har tid til at arbejde på mit skæfte, men det er af og til taget frem fra gemmerne. I dag var der lige en bette halv time. Måske jeg skulle håbe ventet til der var en time, for jeg formåede at lave ventileringshullerne skæve...  Angry Angry Angry Angry
[Image: 20191009-131259.jpg]

[Image: 20191009-131250.jpg]

[Image: 20191009-131246.jpg]
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#5
Forøvrigt.... Findes der mon en formand i nærheden af Hobro/Himmerland med en stationær fræser, der kan hjælpe mig med grov-udfræsningen. Jeg har selv en alm. Håndholdt overfræser, men...... Det er sgu nemmere med en stationær.... Jeg tilpasser naturligvis selv med stemmejern, men det ville altså være fint at få lidt hjælp til det grove...
Venligst
KLOKKER
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)