Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken trænings ammo?
#1
Har lige, i et anfald af medlidenhed over at have måtte opgive buejagten grundet en gammel håndbold skade, købt mig en ny Sauer 404 308... fik 100 Sierra holdmedaljer matcj med i handlen. Dem har jeg været ude og skude lidt med og de fungerer egentlig ok. Skal selvfølgelig venne mig til en ny riffel og alt det der, men jeg kunne godt tænke mig at prøve noget andet for, at se om præcisionen ikke kunne blive lidt bedre. Har kig på: dimondline fra norma, men har hørt noget om, at coatningen skulle være noget skidt. Hvad betyder det?
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#2
@Søby

Er det Match kugler fra Federal du har fået med??

På hvilken måde arter de sig??

Jeg har brugt Hornady SteelMatch, men er gået fra dem da det kniber med at slå fænghætten trods modificering af bundstykket Angry  . De er ellers ganske præcise ud til 500 meter +. Nu bruger jeg bare Norma JagtMatch de har samme træfpunkt på 100 meter (uden ny indskydning) kloiktabellen skal dog justeres på længere hold Smile .

Mvh

Santo
Svar
#3
For at tjekke præcisionen i en .308, bør du helt klart prøve fabriks ladet Lapua Scenar i 167 gr. 
Derefter kan du forsøge at hjemmelade til samme præcision  Big Grin
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
#Santo
Ja det er goldmedal match fra federal med Sierra match King kugler... de er svære at få ned i en grupper størrelse der kan dækkes af to stykker tape, dvs 2-3 cm hvilket er det jeg kan skyde på en god dag... det kan jo også være at jeg lige skal lære det nye skæfte, syncro, inden jeg kommer helt derned...
Jeg prøvede steelmatch i min 202 og de skød måske godt nok, men de var ikke til at arbejde med, de kom ikke med ud når jeg repeterede efter skud og de var svære at få til at føde ordentlig. Så dem skal jeg ikke i nærheden af igen... tror jeg måned og finde en kasse scenar, kommer dog ikke til st lade selv da jeg hverken har tilladelse eller tålmodighed?...
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#5
Steelmatch er den patron der går 2. bedst i min AI ( efter Lapua) og aldrig oplevet problemer. Jeg har skudt et par tusinde af dem
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
Du skal skyde med den ammunition du agter at gaa paa jagt med!
D
Hogmeister
Svar
#7
Jamen man behøver da ikke bruge jagt ammution til træning, for at lære riffel at kende. Jeg ville satneme græde, hvis jeg skulle blæse 500 stk Norma oryx af, bare fordi det er den jeg bruger til jagt.

Som Claus skriver. Prøv lapua 167 gr. De er i en klasse for sig selv.
Har ALDRIG prøvet noget bedere fabriks ammution .
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#8
Kom ikke og fortæl mig du har brug for 500 skud at lære din riffel at kende.
Trænings ammunition (sikkert billigere kvalitet og vægt) skyder garanteret anderledes end jagt ammunitionen, saa efter min mening er det kun spild af tid, at ligge der og bumme en masse billigt kram af, og saa inden jagten at skulle paa den igen, og indskyde og justere kikkertsigte og hvad ved jeg.
Gør det ordentligt første gang.
H
Hogmeister
Svar
#9
Træning er for mig ikke at ligge på en sandsæk, men : stående med og uden støtte, siddende med og uden støtte, fra hochsits, find selv på flere stillinger   Wink.
Til det bruges spidsskarp af god kvalitet, at klikke tilbage til udgangspunket for jagtammo, er ikke stor videnskab.

Med venlig hilsen
Søren

Svar
#10
Maaske, men det er ikke ligefrem der man starter med en ny riffle. Det første man bør sikre sig at vide er hvor den helt præcist rammer, og det kan kun gøres fra en skydebænk eller liggende, saa kan man altid begynde paa de andre narrestreger bagefter, men man maa alligevel tilbage til bænken for at justere den ordentlig ind igen, naar man skifter ammunition.
Efter min ringe mening, ikke umagen værd, og da især hvis man lader selv. Hvem gider bøvle med to forekellig patroner. Hylstre, projektiler, krudt og vægt.
H
Hogmeister
Svar
#11
(22-02-2019, 10:14 PM)hogmeister Skrev: Maaske, men det er ikke ligefrem der man starter med en ny riffle. Det første man bør sikre sig at vide er hvor den helt præcist rammer, og det kan kun gøres fra en skydebænk eller liggende, saa kan man altid begynde paa de andre narrestreger bagefter, men man maa alligevel tilbage til bænken for at justere den ordentlig ind igen, naar man skifter ammunition.
Efter min ringe mening, ikke umagen værd, og da især hvis man lader selv. Hvem gider bøvle med to forekellig patroner. Hylstre, projektiler, krudt og vægt.
H

Jeg kunne ikke drømme om at indskyde min jagtriffel fra skydebænk. Rekyloptaget er sansynligvis anderledes. 
Jo større kaliber og jo lettere riffel, forstærker problemstillingen. Og typisk er netop vores jagtrifler lettere end dem vi bruger på banen. 

Jeg ville gøre præcist som trådstarter - finde en velskydende træningsammunition og efterfølgende finde forskellen mellem den og så jagtammo, med lidt held er de samskydende ud til 200 meter.
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#12
(22-02-2019, 10:14 PM)hogmeister Skrev: Maaske, men det er ikke ligefrem der man starter med en ny riffle. Det første man bør sikre sig at vide er hvor den helt præcist rammer, og det kan kun gøres fra en skydebænk eller liggende, saa kan man altid begynde paa de andre narrestreger bagefter, men man maa alligevel tilbage til bænken for at justere den ordentlig ind igen, naar man skifter ammunition.
Efter min ringe mening, ikke umagen værd, og da især hvis man lader selv. Hvem gider bøvle med to forekellig patroner. Hylstre, projektiler, krudt og vægt.
H

Fabriksladet 308 norma oryx koster i omegnen af 30kr per styk.

Barnes fabrik 27.5 kr stk

Alm ubonded jagtpatroner et sted mellem 15 og 20 kr stk

Så ja, money talks.


@Søby er de testet fra en bænk til 20-30mm?
Svar
#13
@ Boryx Jeg gad nok se dig skyde en gruppe af nogen art du kan bruge til noget som helst ud paa 200 m enten staaende eller siddende med trænings ammunition, og bagefter skifte til jagt med noget som helst haab om at sammenligne de to. Det alafgørende maa da være at se hvad riflens evner er, og det kan kun gøres fra en bænk med fast anlæg. Jeg overlader intet til held, og spilder derfor heller ikke min tid paa billig ammunition eller gammelt udrangeret militær ammo. Det er stadig efter min mening spild af tid og unødvandig slid paa en riffle.
Naa ja, men man behøver jo heller ikke at skyde meget mere end to kasser ammunition, og saa har man styr paa den riffle.
H
H
Hogmeister
Svar
#14
@ hogmeister, der er altså meget forskel på fast anlæg og så bænk. Men giv mig en Viperflex skydestok, så skal jeg nok skyde en gruppe stående på 100 meter som du vil være tilfreds med.

Jeg indskyder liggende hvor jeg selv holder fast i riflen - IKKE fra en bænk (fastspændt opstilling). Det har indtil nu givet resultater som er brugbare på jagt for mig.
Men jeg skal nok ikke skyde så små mål på lange afstande som dine jagtformer kræver.

Det er altså ingen der har nævnt gammel militær ammunition, tværtimod er der anbefalet Lapua ammunition, så vel betegnes som noget af det bedste på markedet. 

At du så mener at du ikke overlader noget som helst til heldet er dit valg. Jeg har erfaret at jo flere skud jeg træner, jo mere heldig bliver jeg. Så jeg satser på heldet lidt endnu Big Grin
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#15
H - inden du bevæger dig ud hvor du ikke kan bunde ( der synes jeg nu du allerede er), så vil jeg lige oplyse/ advare dig om, at Boryx altså er regerende Danmarks mester - han skyder rigtig mange skud om året og ved absolut hvad han snakker om. Har set ham skyde lerduer på 600 meters afstand - han blev ved og ved og ved , skød 10-12 stykker i rap, uden en eneste misser, vi måtte stoppe ham, gad ikke se på det mere. 
Mener du virkelig han skulle bruge jagtammunition til alle de skud han skyder om året ?  Big Grin Big Grin Big Grin
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#16
Jeg tror seng skal ud og finde mig noget lapua scenar.. spørger måske dumt, men bør de store forhandlere ikke have lapua scenar på hylden eller hvor skal jeg hen for at finde dem?
Vil dog stadig gerne vide om der er noget problem i, at diamonddile har den moly coatning i forhold til aflejringer i piben?
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#17
Skov plejer at have lidt på lager., Korsholm også. Skal det være her og nu, har jeg lidt du kan låne. 

Jeg ville ikke skifte mellem coatede og ikke coatede ( og det er der ikke mange der vil)
Riflen kan være svær at rense helt ud for moly og svær at få til at skyde ordentlig igen - med ikke coatede. 
Enten eller og hvis du vil skyde coatet skal du helst være hjemmelaved ( eller bliver det megadyrt)
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#18
Hatten af til Boryx. Jeg tror dog næppe at han skyder de lerduer enten staaende eller siddende, med mindre det er fra en bænk
Og jeg mener godt at jeg kan bunde paa dette emne. Jeg har ogsaa skudt lerduer paa 600 m for en del aar siden i Indiana. Med den rette riffel, optic og ammunition lader det sig godt gøre.
........ Og Boryx, rent alvorligt ment, men hvad mener du med der er forskel paa fast anlæg og en bænk?
Maaske jeg ikke har udtrykt mig klart nok, men hvad jeg mener med det er at side ved en skydebænk med et fast anlæg under riflen, ikke fastspændt, og skyde

[Image: MG-1291.jpg]
Efter min mening er det stadig her man begynder. Indskyder med fast anlæg, og en kronograf. Naar alt det er I orden kan man begynde paa alt det andet. Jeg er blot af den opfattelse at det ikke er umagen værd, paa trods af prisen, at skifte frem og tilbage mellem 'trænings ammo' og det man alligevel agter at bruge i felten.
Hogmeister
Svar
#19
@Hogmeister, med bænk mener jeg et stativ til at fastholde riflen. Ikke som på dit billede, sådan som du sidder kunne jeg også godt indskyde.

Men træningsammo synes bestemt er det hele værd. Men jeg er enig med dig i, at hvis man kun vil skyde en kasse eller to, så er det ikke umagen værd. Vores uenighed bunder nok mest i omfanget af nødvendig træning.
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#20
Saa er jeg med.
Næsten al bane skydning her foregaar fra en bænk. Den jeg viser er fra en lille lokal skydebane her, men jeg har et par billeder fra South Dakota med lidt andre forhold.


[Image: IMG-0203.jpg]
Længt tv kan du se den overdækkede del hvor der er 21 bænke ar skyde fra. Den overdækkede del I midten er til tilskuere, og længst th. kan man side og spise.


[Image: IMG-0204.jpg]
Her kan du se resten af 'banen' der gaar ud forbi 600 m. Læg mærke til der er ikke nogen vold bag skiverne. kuglerne kan fortsætte til de ikke kan længere. Der er plads nok.


[Image: IMG-0208.jpg]
Her set forfra. Du kan se de 21 bænke. De er støbt i beton, og er urokkelige. Tilsvarende er den stol man sidder paa, støbt i beton. Længst tv. kan du se et taarn. Det er til bane kommandøren.
Banen tilhører (te) The Varmint Hunters Association, som i mellemtiden er gaaet konkurs, men der kunne du skyde fraa 100m til paa den anden side af 600m.
H
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)