Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
større renovering af gamle hagl gevær
#1
jeg havde for noget tid siden købt en stak gamle geværer ved en.
og nu skulle de have en omgang, ny brunering og ny oliering af skæfte.
det drejer sig om en:
brno special poldi elektro i 16/70
siemens martin steel 16/70
aya ?? 16/70
og en stak 6 og 9mm glatløbede.

olien jeg bruger til skæfterne er ofte det jeg selv laver som er lavet på kogt linolie med alcanarod som giver en fin dybde med et rødligt skær
   

jeg vil ikke komme så meget ind over brunerings delen da det er bøvlet og tage billeder under denne proces.

jeg starter med at rengøre løbende for gammel brunering og rust mm. normalt glasblæser jeg dem, men en bøssemager fortalte mig jeg kunne prøve med saltsyre, så det gjorde jeg, det skal dog stærkt frarådes og gøre indenfor! den kvæler nærmest en og så får klinkerne sådan en træls orange rust farve hvis man ikke hurtigt får skyllet rent, men det virkede glimrende, penslede det bare på løbene og brunering løb af.
mit setup til brunering består af et gammel køleskab som jeg har lavet om, ved hjælpe en elektrisk termostat, til et terrarie, og en 100w varme pære. der holdes konstant en temperatur på 40° i skabet.
så har jeg en skab jeg har lavet i galvaniseret stål og nittet sammen, som løbende kan hænge løbende i når de skal dampes som de bliver i 30min. (man kan også koge dem) og til sidst får de en tur på den helt fine stålbørste på blnksliberen, hvorefter de bliver smurt med bruneringsvæske og så i skabet 12 timer igen.

   
   
   

der i mod vil jeg komme en hel del omkring den aya.


aya'en er en gammel hund manden jeg købte den af sagde det var den ældste han havde set, dette bærer den også præg af, den er ekstrem rusten uden at være noget nævneværdigt i løbene, den har en stor og en lille bule i den ene løb, som jeg skal have rettet, og så skal alt rengøres for rust og overflade behandles på ny, af en art, ved ikke hvordan i nu men har tænkt på bare at brunere det.
[Image: inden.jpg]
[Image: inden-2.jpg]
[Image: bagkappe.jpg][Image: rusten-jern.jpg]


billederne viser jo tydeligt hvordan den ser ud skæftet er nærmest kulsort.

jeg renser skæfter ved at slibe let med sandpapir korn 240, for derefter at sprøjte det ind i sterling ovnrens, lader det sidde 5 min. og så tage et stykke papir og tørre den af gentager processen i ca. 30m. for så at vaske den med en neglebørste og varmvand under bruseren.

[Image: 52733568-645560075880840-7642254030982348800-n.jpg]


efter første behanling på aya tørte jeg den af. Aldrig har jeg set så meget gammelt olie komme ud af et skæfte.

[Image: aft-rring-af-sk-fte.jpg][Image: efter-en-behandling.jpg]


efter sådan en behandling er skæftet helt rent. her er aya'en efter behandlingen.
[Image: efter.jpg]


jeg skal lige have lavet en grim bule i skæftet på den, og så skal der lige slibes lidt på den og så begynder jeg og give olie, har bare ikke bestemt mig for hvilken form for olie jeg vil give den i nu. hjemmelavet eller truoil?

Jeg har lagt alle jern delene fra aya'en i en bøtte med petroleum hvor det skal ligge nogen dage og opløse rusten.

bagkappen skifter jeg nok ud, skal bare lige have fundet ud af med hvad for den nuværende er ikke specielt køn og ligner noget der er lavet af gennemsigtig plastik??


for de ander geværer om at gøre kommer der lige lidt billeder skæfterne inden jeg gik i gang

[Image: 53117789-2235112750088275-7401045669751816192-n.jpg]

[Image: 52608977-2042748099176460-8242669112975687680-n.jpg]

[Image: 53039171-316125052584660-4200842168585158656-n.jpg]

det var alt i denne omgang, jeg vil løbende forsøge at huske og ligge billeder ind Smile

til opfølgning Smile
Svar
#2
der har desværre ikke været meget tid i den forgangne uge, så er ikke kommet meget videre, brunereingen blev færdig, resultatet blev godt, så nu bliver de bare passet og plejet med olie,

jeg fik givet et par af skæfterne noget spritbejdse, jeg har brugt kirsebær.
min far var forbi og han så løbet og skæftet til den brno, så nu er den afsat mener han da han ikke har nogen med engelsk skæfte

jeg har bestilt en rød 20mm bagkappe ved ahlarsen i dag til den lille aya, som må siges og have fået et meget pænere løb og skæfte ind til videre.


[Image: f-rdig-brunering.jpg]


så kom bagkappen, og den blev monteret, jeg startede med at skrue bagkappen på skæftet, og tage en ridsepen, og strege op rund om skæftet så jeg vidste hvor til jeg skulle slibe, tog den af igen og fyldte revnen med talcum, så den fik en tydelig hvid streg, så igang med båndpudseren, hvor jeg tog alt det grove og lod ca. 2 mm stå tilbage, og skruede den på igen, den sidste det blev ordnet mens den sad på skæftet, to lag maler tape på kolben og så i gang med boremaskinen med en flap skive (aner ikke hvad den hedder men papiret kan skiftes) jeg starter med korn 120 gør den færdig for der efter at bruge korn 400 hele vejen rundt, det bare vigtigt, og holde den igang konstant eller bliver det ikke en glat overflade.
husk beskyttelse til øjne både ved båndpudser og flab skive, og da det sviner helt vildt,

[Image: aya-start.jpg]

[Image: aya-f-rdig.jpg]

[Image: b-ndpusser.jpg]

upload
Svar
#3
Er du uddannet våben smed? Har selv et sbs projekt jeg skal til at kaste mig ud i frygter bare at skille selve geværet og stå med en bunke skruer og fjedre jeg ikke kan få plasteret nogle gode råd andet end tage billeder eller lade en våben smed om det?
Svar
#4
hej har ingen former for papirer på noget, men har kigget en våben smed en del over skulderen Wink og laver stort set alt jeg kan komme til, er dog begrænset af min plads har hjemme så har ingen drejebænk eller fræser desværre Smile men kan koge brunere, rust brunere lave skæftet og små dele Smile
er faktisk færdig med de pågældende våben, men får simpelthen ikke opdateret tråden, men kan få den opdateret nu Big Grin

lidt billeder fra det færdige resultater Smile

[Image: f-rdig.jpg]
simson suhl blev faktisk rigtig pæn Smile

[Image: f-rdig.jpg]
siemens

[Image: f-rdig.jpg]
brno'en blev hurtigt solgt

[Image: f-rdig.jpg]
aya'en er nok den der gav den største forskel på men den så virkelig ikke køn ud og billedet viser ikke helt hvor pæn den egentlig er blevet.
Svar
#5
Det ser sku godt ud på billederne ? er der noget specielt jeg skal være OBS på med selve låsen hvis jeg kaster mig ud i det selv?

Tænker speicial værktøj osv?
Svar
#6
nu ved jeg ikke om det er riffel eller hagl du er ude i? og i så fald hvilken form for haglvåben amge s/s har alt fra 4-10 skruer der skal løsnes for at kunne tage den fra skæftet, hvor andre bare har en bolt igennem kolben, det er meget forskelligt og uden at kende våbnet tør jeg ikke sige noget, men en god ting vil jo være som du siger tage billeder, og så ellers finde en skal med magnet (biltema har nogen billige) hvor du kan smide alt i, evt. kan du tage et stykke pap og sætte det hele fast på og skrive hvad vær enkelte ting høre til.
men jeg ville ikke begive mig ud i og skille hele låsen af for at renovere skæftet, jeg ville kun tage fx. bundplade med aftrækkeren og aftrækker bøjlen af så burde resten følge med og så holde alle små tingene samlet Smile
men hvis du vil så er du velkommen i løgumkloster til lidt hjælp Smile
Svar
#7
Puha jo ser du det er både løb skæfte og baskyle der trænger til en tur, jeg er frisk på en tur forbi kloster kommer af og til på de kanter ?

[Image: IMG-20200419-095450.jpg]

[Image: IMG-20200419-095511.jpg]

Som du kan se de æn er ikke pæn længere det er hele turen den skal ha
Svar
#8
(19-04-2020, 10:34 AM)Oldfool Skrev: Puha jo ser du det er både løb skæfte og baskyle der trænger til en tur, jeg er frisk på en tur forbi kloster kommer af og til på de kanter ?

[Image: IMG-20200419-095450.jpg]

[Image: IMG-20200419-095511.jpg]

Som du kan se de æn er ikke pæn længere det er hele turen den skal ha

jamen du er velkommen Smile
   vi kan lige tage den over mobil 30891434 så skal jeg gerne hjælpe dig Smile
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)